علت امتناع نوزاد از غذا خوردن
15 شهریور 1401 ساعت 14:18

علت امتناع نوزاد از غذا خوردن

امتناع نوزاد از غذا خوردن میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل درآوردن دندان، آماده نبودن برای خوردن غذاهای جامد و... باشد. در اکثر اوقات غذا نخوردن نوزاد سبب نگرانی والدین میشود. در این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) به بررسی علل امتناع نوزاد از غذا خوردن می پردازیم.
 

چرا کودکم غذا نمیخورد؟

غذا نخوردن کودکان نشانه چیست؟ ممکن است کودکتان به اشکال مختلف از غذا خوردن امتناع کند، به طور مثال ممکن است دهانش را ببندد، بشقاب را برگرداند و... . جای نگرانی نیست، شاید کودکتان سیر شده و یا از غذا خوردن خسته شده است، اما در هر صورت شما باید دلیل این نخوردن را بدانید تا در صورت ادامه داشتن بتوانید راه چاره ای بیاندیشید.

در ادامه برخی از دلایل امتناع نوزاد از غذا خوردن را مشاهده میکنید؛

  1. درد داشتن
  2. یبوست کودک
  3. استفاده از روش های تغذیه ای نادرست
  4. آلرژی کودک

1. درد داشتن علت امتناع نوزاد از غذا خوردن

یکی از دلایل امتناع نوزاد از غذا خوردن ممکن است وجود درد در ناحیه دهان کودک باشد. دندان درآوردن یکی از مهم ترین علل برای غذا نخوردن نوزاد است که برای اغلب نوزادان اتفاق می افتد. معمولا دندان درآوردن از 7 ماهگی کودک شروع شده و تا 36 ماهگی یعنی 3 سالگی ادامه دارد. زمانی که کودک شروع به دندان درآوردن میکند لثه ها ملتهب می شود. در این مرحله استرس نداشته باشید، از غذاهای مناسب این دوره استفاده کنید تا کم اشتهایی کودک جبران شود.

راه حل کم اشتهایی در دوران دندان درآوردن کودک؛

  • خوردن میوه های سرد، مثل؛ سیب، موز
  • غذاهای سرد جهت کاهش درد
  • خوراکی های خنک مثل ماست
  • خوردن نوشیدنی هایی با کالری بالا تا جایگزین کم اشتهایی کودک شود.
  • خوردن غذاهای نرم، مثل؛ فرنی و سوپ
  • خوردن غذاهای پوره
  • استفاده از دندان گیر جهت کاهش درد

البته تنها درد حاصل از دندان درآوردن سبب کم اشتهایی کودک نمیشود و دردهایی مانند گلودرد نیز سبب کم اشتهایی کودکتان خواهد شد.

2. یبوست کودک یکی از علل امتناع نوزاد از غذا خوردن

یکی از علل کم اشتهایی کودک میتواند یبوست باشد. زمانی که شما کودکتان را به خوردن غذاهای جامد عادت میدهید و از خوردن غذاهای کاملا مایع دور میکنید، ممکن است این تغییر عادات غذایی سبب ایجاد یبوست و در نهایت شکل گیری احساس سیری در کودک می شود.

برخی از روش های درمان یبوست کودک در دوران کم اشتهایی

  1. خوردن خوراکی هایی که باعث رفع یبوست میشوند، مثل؛ هلو، گلابی و..
  2. دوش با آب گرم
  3. تغییر رژیم غذایی کودک

چرا کودکم غذا نمیخورد؟

3. استفاده از روش های نادرست تغذیه

روش های تهدید، تنبیه، دعوا و اصرار برای غذا خوردن میتواند سبب لجبازی کودک برای غذا خوردن و به مرور کم اشتهایی او شود. بنابراین از روش های درست برای ترغیب کودکان استفاده کنید.

4. آلرژی از علل امتناع نوزاد از غذا خوردن

آلرژی کودکان نسبت به غذا و یا حساسیت های غذایی میتواند سبب ایجاد درد در کودک شود که در نهایت به کم اشتهایی منجر میشود.  در چنین شرایطی بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

5. خوردن مایعات به مقدار زیاد

خوردن مایعات زیاد، مانند؛ آب میوه، سوپ، آب و... سبب پر شدن شکم کودک شده و میل به خوردن سایر خوراکی را در کودک کم میکند. 

کلام آخر نازدونه

مطمئن شوید نوزادتان تغذیه سالمی داشته باشد و غذاهای ناسالم جلوی خوردن غذاهای سالم را نگیرد. از روش های صحیح برای ترغیب نوزادتان به غذا خوردن استفاده کنید. سعی کنید زمان غذا خوردن را برای کودکتان به یک تایم جالب و مفرح تبدیل کنید. زمان امتناع نوزاد از غذا خوردن نگران نشوید، تمامی کودکان این مراحل را پشت سر گذاشته اند اما جهت اطمینان در مواقع ضروری با پزشک اطفال ارتباط بگیرید تا از سلامت نوزادتان اطمینان حاصل کنید.
 
شاید به این مقالات هم علاقه مند باشید.
 



بیشتر بخوانیم


1 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اردلان نوروزی

    17 مهر 1402 ساعت 12:29

    عالی بود