روش‌های درمان شب ادراری در کودکان
03 شهریور 1399 ساعت 15:39

روش‌های درمان شب ادراری در کودکان

بسیاری از والدین و کودکان با معضلی به نام شب ادراری دست و پنجه نرم می‌کنند. شب ادراری کودکان کاملاً غیر ارادی است. شب ادراری در کودکان و خردسالان زیر چهار سال، امری کاملاً طبیعی است. اما از حدود سن چهار سالگی کودکان قادرند مثانه خود را کنترل کنند.

شب ادراری کودکان در سنین بالاتر از چهار سالگی غیر طبیعی است و باید درمان شود. بهترین سن برای درمان شب ادراری کودکان پنج تا هفت سالگی است. معمولاً روش‌های درمان شب ادراری کودکان به دو دسته رفتاری و دارویی تقسیم می‌شود، که در ادامه سعی می‌کنیم آنها را به تفصیل توضیح دهیم.

روش‌های رفتاری درمان شب ادراری

بهتر است قبل از اینکه برای درمان شب ادراری کودکتان به روش‌های دارویی متوسل شوید، از تکنیک‌های رفتاری استفاده کنید. این تکنیم‌ها دربر گیرنده روش‌هایی برای تغییر رفتار کودکان هستند. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

محدود کردن مصرف زیاد مایعات قبل از خواب

سعی کنید اجازه ندهید که کودکتان دو ساعت قبل از خواب از مایعات زیادی استفاده کند. البته توجه داشته

باشید که این حرف به معنی محدود کردن مصرف مایعات در کودکان نیست، زیرا بدن کودکان به آب زیادی نیاز دارد، بنابراین سعی کنید در طول روز مایعات بیشتری به کودک بدهید.

رفتن به دستشویی قبل از خواب

کودک شما باید حتماً قبل از خواب به توالت برود تا مثانه‌اش کاملاً تخلیه شود. این امر بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود.

روش‌های درمان شب ادراری در کودکان

استفاده از زنگ‌های بیدار باش

زنگ‌هایی در بازار هست که دارای سنسور رطوبت هستند و به محض اینکه کودک بخواهد تخت خود را خیس کند شروع به هشدار دادن میکنند تا کودک از خواب بیدار شود. با گذشت زمان کودک یاد می‌گیرد که وقتی احساس می‌کند مثانه‌اش پر شده از خواب بیدار شود، استفاده از این روش ممکن است بعد ‌از چند ماه به موفقیت منجر شده و سبب درمان شب ادراری کودک شود.

درمان مثانه

در این روش درمانی – رفتاری شما باید کودکتان را مجبور کنید که دیر به دیر به توالت برود. این کار به تدریج باعث افزایش ظرفیت مثانه کودک شما می‌شود و افزایش ظرفیت مثانه می‌تواند از تکرر ادرار و شب ادراری جلوگیری کند.



مشاوره روان‌شناختی

گاهی اوقات ممکن است شب ادراری ناشی از کمبود اعتماد به نفس یا آسیب‌های روحی - روانی باشد. در این مواقع مشاوره با یک روا‌ن‌شناس برای مشخص کردن علل روانی شب ادراری و درمان آن لازم است.

روش‌های دارویی درمان شب ادراری

استفاده از داروهای زیر ممکن است به تنهایی و یا به همراه تکنیک‌های رفتاری در درمان شب ادراری کودکان موثر باشند:

در نظر داشته باشید که داروهایی که در زیر معرفی شده اند باید توسط پزشک تجویز شوند و از استفاده خودسرانه آنها بپرهیزید

روش‌های درمان شب ادراری در کودکان

دسموپرسین: این دارو نسخه دست‌ساز هورمون وازوپرسین است و باعث می‌شود کلیه‌ها ادرار کمتری تولید کنند. مصرف این دارو در نیمی از موارد شب ادراری به خصوص در مورد کودکان بزرگتر که ظرفیت مثانه طبیعی دارند، نتیجه بهتری دارد. مصرف این دارو باعث پایین آوردن سطح سدیم بدن کودکان می‌شود؛ بنابراین سعی کنید، مصرف مایعات را در طول شب و بعد از شام محدود کنید. 

اکسی بوتینین: مصرف این قرص باعث کاهش اسپاسم مثانه و مجاری ادراری می شود. می‌توان از این قرص با همراهی دسموپرسین برای درمان شب ادراری استفاده کرد، به خصوص برای کودکانی که شب‌ها بیشتر از یک مرتبه تخت خواب خود را خیس می‌کنند و کودکانی که در طول روز نیز بی‌اختیاری ادراری دارند.

ایمی پرامین: مصرف این دارو در 40درصد از موارد باعث درمان شب ادراری در کودکان می‌شود. اما مصرف این دارو عوارض جانبی زیادی دارد و باید با احتیاط مصرف شود.

سخن آخر

شب ادراری می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در کودکان شود، بنابراین والدین نباید با سرکوفت و سرزنش کردن کودک خود، این آسیب را دوچندان کنند. والدین باید توجه داشته باشند که شب ادراری کودک مشکلی غیر ارادی است که باید درمان شود، بنابراین باید از کودکشان حمایت کنند و به او اطمینان دهند که می تواند بر این مشکل غلبه کند. نرخ کلی موفقیت درما‌ن‌های دارویی بین 10 درصد تا 60 درصد است، در حالی که نرخ موفقیت درمان‌های رفتاری به 70 درصد تا 90 درصد هم می‌رسد، بنابراین بهتر است والدین صبوری پیشه کرده و در ابتدای امر به درمان‌های رفتاری متوسل شوند و در صورت عدم موفقیت درمان‌های رفتاری به درمان‌های دارویی روی بیاورند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!