نکاتی برای خواب راحت کودک شما
20 مرداد 1399 ساعت 16:14

نکاتی برای خواب راحت کودک شما

وقتی صحبت از خواب کودک می‌شود بسیاری از والدین لب به گلایه می‌گشایند، زیرا معمولاً بسیاری از کودکان به راحتی به خواب نمی‌روند و احتمالاً خوابیدن کودکان، مشکل هر شبه این والدین است. اما راه حل چست؟

بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب شبانه احتیاج دارد به همین دلیل بیشتر والدین دوست دارند که فرزندانشان شب‌ها در ساعت معینی بخوابند و خواب راحت و آرامی داشته باشند اما چگونه؟ چه راهکاری وجود دارد؟

در زیر چندین روش را ذکر کرده‌ایم که می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کننده باشند:

والدین باید میزان نیاز کودکان به خواب را بدانند

این بسیار مهم است که والدین بدانند کودکانشان به چند ساعت خواب در طی شبانه روز احتیاج دارند. بر این اساس می‌توانند برای خواب کودکشان برنامه‌ریزی کنند. به طور متوسط

  • نوزادان 1 تا 4 هفته‌ای به 16 تا 17 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.
  • نوزادان 1 تا 4 ماهه به همان اندازه نوزادان 1 تا 4 هفته‌ای به خواب نیاز دارند.
  • نوباوگان 4 ماهه تا 1 ساله به 14 تا 15 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.
  • کودکان 1 تا 3 ساله به 12 تا 14 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.
  • کودکان 3 تا 6 ساله به 11 تا 12 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.
  • کودکان 7 تا 12 ساله به 10 تا 12 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.
  • نوجوانان 13 تا 18 ساله به 8 تا 10 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

 

روال مشخصی برای خواب داشته باشید

سعی کنید ساعت خاصی را برای خواب کودکتان مشخص کنید و در صورت امکان شما نیز در همان ساعت بخوابید. برای اینکه این روال برای کودکتان سخت نباشد، توصیه می‌شود قبل از خواب کارهای لذت‌بخش و مفرحی انجام دهید؛ کارهایی مثل یک تمرین ساده ورزشی یا یوگا، خواندن کتاب داستان برای آنها و غیره می‌تواند این روال معمول را به روندی شیرین و دلچسب تبدیل کند.

محیط خواب ایده‌آلی ایجاد کنید

اتاق خواب کودک باید آرام، خنک و تاریک باشد. البته بعضی از کودکان از اتاق کاملاً تاریک می‌ترسند در این حالت بهتر است طی شب اتاق آنها مقداری نور داشته باشد. صدای تلویزیون و سایر وسایل صوتی نباید به اتاق کودک برسد زیرا آرامش خواب او را بر هم می‌زند.

نکاتی برای خواب راحت کودک شما

وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

وسایل الکترونیکی مثل کامپیوتر، تلویزیون و تلفن همراه باید حداقل یک ساعت قبل از خواب کودک خاموش شوند، زیرا امواج آنها باعث تحریک شدن مغز کودک شده و مانع خواب آرام او می‌شوند. در ضمن اگر کودک شما دارای تلفن همراه است، نباید اجازه بدهید تلفن را با خودش به رختخواب ببرد.

کودکان باید به صورت مرتب ورزش کنند

کودکان برای داشتن یک خواب راحت و آرام حتماً باید در طول روز به شکل مرتبی ورزش کنند، تا از نظر جسمی خسته شده و به راحتی به خواب بروند.



قبل از خواب از خوردن مواد غذایی محرک خودداری کنید

کودکان یک تا سه ساعت قبل از خواب نباید نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، نوشابه و چای بنوشند. یک لیوان شیر گرم بهترین نوشیدنی برای قبل از خواب است.

مراقب علائم اختلالات خواب در کودکان باشید

چنانچه با رعایت تمامی نکات بالا باز کودکتان دچار اختلالات خواب است باید به صورت جدی به فکر درمان آن باشید. برای پی بردن به اختلال خواب در کودکان به الگو و رفتار خواب آنان در طول شب و عملکردشان در طول روز توجه کنید. اگر آنها در طول روز دچار خستگی مزمن باشند، در تمرکز بر روی تکالیف مشکل داشته و در خانه یا مدرسه مشکلات رفتاری داشته باشند؛ به احتمال زیاد دچار اختلال خواب هستند.

نکاتی برای خواب راحت کودک شما

جمع‌بندی

همان گونه که گفتیم خواب راحت در کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا کودکان برای اینکه بتواند به صورت کامل از نظر جسمی و عاطفی رشد کنند، به خواب مناسب احتیاج دارند. توجه داشته باشید که هم کیفیت و هم کمیت خواب حائز اهمیت است. سعی کنید به رفتار کودکان در هنگام خواب و عملکرد آنها در حالت بیداری کاملاً توجه داشته باشید؛ همان گونه که گفتیم بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های رفتاری در کودکان ناشی از اختلال خواب است. در صورت داشتن اختلال خواب می‌توانید از کمک یک روانشناس کودک بهره ببرید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!