مدت زمان تماشای تلویزیون برای کودکان
16 اسفند 1401 ساعت 13:17

مدت زمان تماشای تلویزیون برای کودکان

تماشای تلویزیون و برنامه های کارتونی، جزو تفریحات  ۹۹٪ کودکان است و از آنجایی که عموما حین تماشای تلویزیون، خبری از لجبازی و سر و صدای بچه ها نیست، والدین هم به شدت از این سرگرمی استقبال می کنند. اما پدر و مادرها باید بدانند این آرامشی که حین تماشای تلویزیون کودکان می گیرند، در آینده نه چندان دور چه قیمتی خواهد داشت؟!

قصد نداریم تلویزیون را برای تمام کودکان منع کنیم؛ چراکه تماشای تلویزیون برای بچه ها مزایای خودش را دارد. در این وبلاگ از  فروشگاه لباس بچگانه نازدونه می خواهیم شما والدین عزیز را با مدت زمان مناسب تماشای تلویزیون برای کودکان آشنا کنیم تا با یک مدیریت درست، کودک دلبندتان را از مزایای تلویزیون بهره مند و از معایب آن دور کنید.

 

عوارض تماشای طولانی مدت تلویزیون برای کودکان 

تصمیم گرفتیم قبل از اینکه سراغ بررسی مدت زمان مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان برویم، عوارض تماشای زیاد از حد تلویزیون برای کودک را با شما در میان بگذاریم تا از اهمیت توجه و عمل به مطالب بعدی، آگاه باشید.

مدت زمان تماشای تلویزیون کودک اگر از یک حدی فراتر برود، معایب زیادی خواهد داشت؛ از اضافه وزن و چاقی گرفته تا  بلوغ زودرس! حین تماشای تلویزیون، مغز کودک کمترین فعالیت را دارد؛ این موضوع سبب عدم تمرکز و توجه کودک شده که می تواند در درس و مدرسه تاثیر بدی بگذارد.

تحقیقات موسسات پزشکی آمریکا نشان داده است که تماشای تلویزیون در کودکان، رابطه مستقیم با افزایش خطر بیش فعالی او را دارد. درواقع مشخص شده که به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، احتمال بیش فعالی کودک ۱۰٪ بالاتر می رود.

 

مدت زمان مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان 

محدوده مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال و کودکان بالای دو سال، با هم متفاوت است؛ بنابراین این بخش از وبلاگ را به دو بخش تقسیم می کنیم تا دید و درک بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

 

مدت زمان تماشای تلویزیون برای بچه های زیر ۲ سال 

دو سال اول زندگی، مغز انسان بیشترین رشد را دارد. با تماشای تلویزیون، حرکت سریع محرکات نوری و صوتی، ذهن کودک را آشفته کرده و سبب بروز مشکل در تکامل مغز کودک می شود. توجه داشته باشید که در کودکان زیر ۲ سال، امکان ابتلا به تمامی معایبی که در بخش بالا ذکر کردیم (به ویژه بیش فعالی) به مراتب نسبت به کودکان بالای ۲ سال، بیشتر است.

به طور کلی طبق پژوهش های صورت گرفته، تماشای تلویزیون برای بچه های زیر ۲ سال عملا زیان بار است؛ بنابراین مدت زمان مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان زیر ۲ سال، برای با صفر ساعت می باشد.

 

مدت زمان مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان 

 

مدت زمان تماشای تلویزیون برای بچه های بالای ۲ سال 

کودکان بالای ۲ سال مجاز به تماشای تلویزیون هستند؛ اما با مدت زمان محدود و زیر نظر مستقیم والدین! به این نکته توجه داشته باشید که نظارت شما علاوه بر مدت زمان تماشای تلویزیون، باید به محتوای برنامه های تلویزیونی کودک دلبندتان هم باشد.

مدت زمان مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان ۳ تا ۵ سال در طول یک شبانه روز، حداکثر ۲ ساعت است. کودکان بالای ۵ سال که وارد پیش دبستان و مدرسه شده اند، اجازه تماشای تلویزیون، بیش از ۲ ساعت را هم دارد. برای کودکانی در این سن، مدت زمان مناسب تماشای تلویزیون باید بر طبق میزان تکالیف و درسشان مشخص شود.

 

راه های کنترل زمان تماشای تلویزیون کودکان 

  1. با استفاده از پادکست های کودکانه، فرزندتان را به سمت محتواهای داستانی صوتی سوق دهید.
  2. به کمک  بازی های خلاقانه کودکان در خانه باعث سرگرم شدن دردانه تان شوید.
  3. کودکان از والدین خود الگو می گیرند؛ بنابراین سعی کنید تماشای تلویزیون را برای کل خانواده کم کنید.
  4. به هیچ عنوان تلویزیون را در اتاق شخصی فرزندتان -در هیچ سن و سالی- قرار ندهید.
  5. با توجه به سن فرزندتان، برنامه ها و کارتون های کوتاه را برایش انتخاب کنید تا زیر ۱ الی ۲ ساعت، تمام شود.
  6. از  اهمیت نقاشی کودکان غافل نشوید؛ حتما فرزندتان را با تشویق و جایزه به جای تلویزیون به سمت نقاشی بکشید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!