اهمیت نقاشی کودکان و تاثیرات آن
18 تیر 1401 ساعت 13:53

اهمیت نقاشی کودکان و تاثیرات آن

نقاشی در کودکان نه تنها در پرورش مهارت های کودک موثر است، بلکه یکی از راه های کشف استعداد ها و تحریک مغز کودکان نیز می باشد. در این مقاله شما از اهمیت نقاشی کودکان و تاثیرات آن بر ذهن و رشد کودک آگاه میشوید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کودکان تا زمانی که مهارت کلامی ندارند و نمیتوانند احساسات خود اعم از خشم و محبت و... را بروز دهند، نقاشی میتواند یکی از بهترین روش ها برای بروز احساسات آنها باشد. شما با نگاه به نقاشی های کودکان و رنگ های استفاده شده در نقاشی متوجه احساسات کودکتان خواهید شد.

 

اهمیت نقاشی کودکان

اصولا کودکان از 12 تا 18 ماهگی به نوشتن و نقاشی علاقه مند میشوند، آنها از اشکال و علائمی که با نقاشی ظاهر میشود، لذت میبرند. نقاشی در این سنین به هماهنگی چشم، دست و ماهیچه ها کمک میکند، سعی نکنید نقاشی کودکان در این سنین را به اشکال و نقاشی اشیاء تبدیل کنید، بلکه اجازه دهید با خط خطی کردن صفحه نهایت لذت را ببرند. ناخودآگاه کودکان با بزرگتر شدن سعی میکنند نقاشی هایی که مشابه اشیاء یا اشکال هستند را ترسیم کنند. این دوره برای معرفی رنگ ها به کودکان بسیار عالی است.

 

لباس بچگانه

 

نقاشی یکی از روش های ارتباط با کودک

نقاشی کودک میتواند یک راه ارتباطی خوب بین شما و فرزندتان ایجاد کند، اولین روش ارتباط با کودکان شناسایی احساسات، عواطف و نیاز های کودک است. شما به عنوان مراقبان کودک باید از احساسات و هیجانات او مطلع باشید. از آنجایی که کودکان نمیتوانند به راحتی احساسات خود را بروز دهند، بنابراین با مشاهده نقاشی های او میتوانید به احوالات درونی او پی ببرید، به طور مثال استفاده افراطی از رنگ های تیره، خط کشی هایی که هیچ معنی ندارد میتواند ناراحتی و یا عصبانیت کودک را نشان دهد.

 

اهمیت نقاشی کودکان

 

​اهمیت نقاشی کودکان در مهارت های حرکتی او

کودک شما با نقاشی کردن به رشد و بهبود عملکرد دست، چشم، انگشتان خود کمک میکند. فرقی نمیکند نقاشی های  کودک چند خط باشد و یا یک اثر معنادار، در هر صورت شروع نقاشی از همان سنین پایین در پرورش مهارت های  او موثر است. 

 

اهمیت نقاشی کودکان در رشد مهارت حل مسئله

کودکان زمان نقاشی کشیدن برای ترسیم برخی از اشکال، رنگ آمیزی آنها و ... بدون اینکه آگاه باشند از مهارت حل مسئله استفاده میکنند، بنابراین نقاشی های مکرر سبب بهبود مهارت حل مسئله در کودکان میشود.

برای اینکه رشد حل مسئله با نقاشی کردن را در کودتان مشاهده کنید، از او سوال بپرسید. بطور مثال؛ چیشد که از این رنگ استفاده کردی؟ چطور تونستی دایره رو بکشی؟ و... راه حل هایی که پیدا میکنند، همان مهارت حل مسئله می باشد.

 

افزایش اعتماد به نفس با نقاشی کودکان

از نقاشی هایی که کودکتان کشیده است تعریف کنید، آن را به دیگران نشان دهید و سعی کنید متوجه شود شما از نقاشی او خوشتان آمده است. تحسین نقاشی هایی که به تنهایی کشیده به اعتماد به نفس او می افزاید و او را به بکارگیری خلاقیت بیشتری تشویق میکند.

 

اهمیت نقاشی در کودکی

 

ایجاد پیوند قوی با کودک

پس از کشیدن نقاشی، از او بخواهید در مورد نقاشی اش توضیح دهد، دلایل استفاده از رنگ ها و نحوه کشیدن آنها را بپرسید، این میتواند یک شروع خوب برای هم صحبتی با کودکتان باشد. همچنین  کودکان میتوانند هنگام نقاشی با هم سن و سالان خود، با یکدیگر تصمیم بگیرند و در ایجاد اشکال همکاری کنند.

 

نکات پیشنهادی نازدونه

  • عدم استفاده از کتاب های رنگ آمیزی، رنگ آمیزی در یک شکل و اندازه و استفاده از الگوها از خلاقیت کودک می کاهد.
  • یک میز یا بخشی از خانه را به نقاشی کردن کودک اختصاص دهید تا در و دیوار خانه رنگ آمیزی نشود.
  • با رفتار های خود به کودکتان نشان دهید، که از نقاشی کردن لذت میبرید.
  • کودکتان را به دلیل کشیدن نقاشی های جالب و خلاق، استفاده از رنگ های متفاوت تحسین کنید.
  • با صحبت کردن در مورد نقاشی کودک، با او ارتباط بگیرید.
  • نقاشی های کودک را به اتاق، در یخچال و... بچسبانید تا کودک متوجه اهمیت نقاشی خود شود.
  • از مقایسه کردن نقاشی های کودکان باهم بپرهیزید.

 

مقاله های مشابه:

نحوه رفتار با خواسته های کودک

جدیدترین ست خانوادگی 1401

راهنمای خرید لباس بچگانه

ترس از غریبه ها در کودکان



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!