بازی های خلاقانه کودکان در خانه + 5 نمونه
20 تیر 1401 ساعت 15:23

بازی های خلاقانه کودکان در خانه + 5 نمونه

بازی های خلاقانه کودکان بر پرورش و تقویت خلاقیت کودکان موثر است. علاوه بر این، نوع بازی هایی که کودک انتخاب میکند میتواند آثار مخرب و یا مثبتی بر رشد جسمانی، اجتماعی، شناختی ، عاطفی و فکری آنها داشته باشد. از بین بازی هایی که تمایل دارید به کودکتان آموزش بدهید، اولویت را بازی هایی قرار دهید که محرک مغز هستند. در این مقاله به معرفی بازی های خلاقانه کودکان در خانه + 5 نمونه می پردازیم.

کودکان از بازی های فردی شروع کرده و سپس به بازی های گروهی می پردازند. در واقع کودکان همراه با بازی ها رشد میکنند و توانایی های شناخت آنها نیز در کنار بازی ها شکل میگیرد، به طور مثال تفکر نمادین؛ با بازی های تخیلی، تفکر واگرا، تواناییهای تحولآفرین با بازی های فانتزی و دراماتیک رشد میکنند که باعث رشد خلاقیت کودکان شما میشود.

لباس بچگانه

مزایای بازی های خلاقانه کودکان

بازی های خلاقانه کودکان نیازی به پرداخت هزینه های زیاد ندارد، بلکه شما با مقداری حوصله میتوانید بهترین بازی های خلاقانه را در خانه برای کودکتان محیا کنید. پس آنها را تشویق کنید تا به جای کارکردن با آی پد، تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای با بازی های جدید آشنا شوند و به افزایش خلاقیت خود کمک کند.
  • رشد توانایی های شناختی کودکان
  • تحریک مغز با بازی های خلاقانه
  • دستیابی به توانایی حل مسئله
  • رشد اجتماعی از طریق بازی ها خلاقانه
  • شکل گیری روحیه تحلیل و بررسی مسائل
  • شکل گیری توانایی تحول آفرینی

 

10 نمونه از بازی های خلاقانه کودکان در خانه

 

1. تفکرات کودکتان را بر انگیزید

از آنجایی که تمام موضوعات برای کودکان جدید و جالب است، بنابراین میتوانند بهترین خیال پردازی هارا برای آنها داشته باشند. کودکان میتوانند به راحتی شما را تحت تاثیر تخیلات خود قرار دهند

برای این بازی با کودکتان زیر نور آفتاب و در فضای باز بنشینید، سعی کنید با سوال های باز و جذاب، خلاقیت کودکتان را به جریان بیندازید. نمونه سوال های جذاب برای این بازی:

  • اگر بتوانی اتاق خود را رنگ کنی، چه رنگ را انتخاب میکنی؟
  • اگر تمام وسایل مورد نیازت آماده باشد، دوست داری چه چیزی بسازی؟
  • فکر میکنی همسایه روبه رو که از پنجره بیرون را نگاه میکند، به چه چیزی خیره شده؟
  • فکر میکنی، گربه ای که بالای دیوار راه میرود، به کجا میرد؟

با پرسیدن سوال های باز از کودکتان میخواهید تا خلاقیت خود را به کار ببرد و پاسخ های جالبی دریافت کنید.

آشپزی با کودکان

2. آشپزی را امتحان کنید

با کودکتان تصمیم بگیرید وقت خود را با آشپزی سپری کنید، باهم تصمیم بگیرید یک کیک درست کنید. در تزیین کیک از کودک خود کمک بگیرید و اصلا به این فکر نکنید که واقعا یک کیک با تزیین عالی داشته باشید زیرا در این صورت باید جلوی خلاقیت کودکتان را بگیرید.

اگر کودکتان در سنی نیست که با او در آشپزخانه، آشپزی کنید، پس میتوانید باهم یک غذای تخیلی آماده کنید. از او بخواهیدمواد غذایی خود را از لوازم خانه انتخاب کند تا درباره اشیاء روزمره ای که از کنار انها میگذرد فکر کند.

بازی های خلاقانه کودکان با کمترین امکانات

3. ساخت موسیقی یکی از بازی های خلاقانه کودکان در خانه

یک گروه موسیقی ران اندازی کنید، اما نه با لوازم موسیقی گران قیمت، بلکه با لوازم آشپزخانه مانند؛ قابله، قاشق و... . ار افراد دیگر خانواده نیز دعوت کنید تا در این گروه موسیقی شرکت کنند. سعی نکنید نحوه صحیح ضرب گرفتن را به کودک آموزش دهید، بلکه اجازه دهید بدون الگو برداری، سر و صدای مورد علاقه خود را ایجاد کند.

 

بازی خلاقانه با خیال پردازی کودک

4. ادامه داستان با تو!

سعی کنید داستان های تخیلی جذاب برای کودکتان تعریف کنید، سپس از کودکتان بخواهید برای داستان یک پایان متفاوت در نظر بگیرد. به کارگیری تخیلات کودک به شدن بر خلاقیت او موثر است.

سوالات چالش بر انگیز از کودک

5. با سوالات کودک را به چالش بکشید

یک نمونه از بازی های خلاقانه کودکان در خانه میتواند پرسیدن سوال های پرچالش از کودک باشد. کودک با شنیدن سوالات نا آشنا و غریبه به فکر فرو میروند، آنها مجبور اند برای پاسخ دهی به سوال شما از ذهن خود کمک بگیرند۷ بنابراین یک باز ذهنی فوق العاده است. نمونه از سوالاتی که کودکتان را به چالش میکشد:

  • اگر هرگز خورشید طلوع نمیکرد، و همواره شب بود، چه اتفاقی می افتاد؟
  • اگر حیوانات سخن میگفتند چه اتفاقی می افتاد؟
  • اگر خیلی قد بلند بودی چه میشد؟
  • اگر همیشه برف بود، چه میشد؟
  • فضانوردان، در فضا چه میکنند؟

بازی خلاقانه برای افزایش دایره لغات کودک

6. دایره لغات کودک را با این بازی افزایش دهید.

برخی از بازی های فکری خسته کننده هستند، بنابراین باید با ایجاد رقابت و هیجان کودک را برای بازی تشویق کنید. در این بازی از کودکتان بخواهید تمام حیوانات، اشیاء و... که با یک کلمه شروع میشود را نام ببرد، یا تمام لوازمی که با یک رنگ، مثلا سبز میشناسد را نام ببرد.

ماجراجویی و افزایش خلاقیت کودک

7. تراش بازی، بازی های خلاقانه کودکان در خانه

یکی از بازی های قدیمی که اغلب کودکان انجام میداند، تراش بازی بود. به این صورت که یک مداد تراش را در مکانی پنهان میکردند و کودک باید آن را پیدا میکرد، والدین نیز با نزدیک شدن کودک به مداد تراش صدای ضرب ایجاد میکرد تا کودک را راهنمایی کنند. کودکان عاشق کاوش و تحقیقات هستند. همچنین میتوانید این بازی را بالعکس انجام دهید، یعنی کودک مدادتراش را پنهان کند و شما به دنبال آن باشید.

این بازی را میتوانید به شیوه های مختلفی مثل؛ دنبال 3 شیء با رنگ زرد در اتاقت بگرد. با ایجاد وضعیت های چالش برانگیز، حل مسئله و تجزیه و تحلیل مسائل را به کودک بیاموزید.

 

برای بازی های خلاقانه کودکان نیازی نیست حتما هزینه های زیادی را در نظر بگیرید، بلکه با کمترین هزینه ها کمی حوصله میتوانید کودکان را به بازی های خلاقانه مناسب کودکان تشوی کنید. با به چالش کشیدن کودکان سعی کنید شیوه های جدید خلق کنند. سعی کنید کودکتان را به الگو برداری از رفتار های پیشین سوق ندهید تا دنیا را با شیوه های جدید و خلاقانه ببیند.

 

شاید به این مقاله هم علاقه مند باشید.

اهمیت نقاشی کودک و تاثیرات آن

غذاهای مقوی برای مغز کودکان

نکات مهم ایمنی کودکان در تابستان

20 مدل لباس پسرانه تابستانی

30 مدل لباس دخترانه تابستانی



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!