آموزش شستن دست ها به کودکان
25 آبان 1401 ساعت 16:43

آموزش شستن دست ها به کودکان

آموزش شستن دست ها به کودکان از روش های موثر و کاربردی برای مبارزه با میکروبها و بیماری هایی ست که کودکان هنگام بازی، سرفه، عطسه و... جذب میکنند.  در این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) زمان شستشوی دست ها، اهمیت شستن دست کودکان و در نهایت روش های جالبی برای آموزش شستن دست ها به کودکان را به شما معرفی می کنیم.

اهمیت آموزش شستن دست ها به کودکان

آموزش شستن دست ها به کودکان از این جهت قابل اهمیت است که کودکان ما همواره با میکروب ها در تماس هستند و همین باعث بسیاری از بیماری ها میشود. با آموزش شستن دست ها به کودکان خطر ابتلا به بیماری هایی مثل؛ آنفولانزا، بیماری های گوارشی، ویروس های تنفسی و بیماری های پوستی در کودکان را کاهش میدهیم. شستن دست ها با استفاده از آب، صابون و یا مواد ضدعفونی با وجود اینکه یک قدم کوچک به شمار میرود، اما مادام العمر بودن آن روشی تاثیرگذار برای حفظ سلامت کودکان می باشد.

زمان شستشوی دست کودکان

شستشوی دست کودکان یک زمان خاص و مشخصی ندارد، اما در برخی از موارد حتما باید دست خود را به خوبی بشویند. بهداشت منظم دست ها در صورتی که در طول روز به یک عادت تبدیل شود بسیار مفید است.

  • شستشوی دست کودکان قبل و بعد از غذا خوردن کودکان
  • قبل از دست زدن به دهان، بینی و چشم
  • قبل از رفتن به سرویس بهداشتی
  • قبل از دست زدن به جای زخم
  • بعد از بازی با حیوانات خانگی و...
  • قبل و بعد از نزدیک شدن به فردی که بیمار است
  • بعد از دست زدن به زباله
  • بعد از زمین خوردن
  • بعد از بازی
  • هر زمان که دست ها به وضوح کثیف هستند
  • بعد از دست زدن به کتاب، دفتر و لوازم تحریر
  • و...

نکات مهم در آموزش شستن دست ها به کودکان

خب تا اینجا از اهمیت آموزش شستن دست ها به کودکان و باید ها و نباید های این موضوع حرف زدیم، اما جدیت موضوع شستن دست کودکان به این معنا نیست که به کودکان یاد بدهیم با جدیت کامل و تمرکز زیاد دست های خود را بشویند، زیرا چنین روشی باعث بی حوصلگی کودک و در نهایت لجبازی او دربرابر شستن دست ها میشود. در اینجا به شما 6 روش هیجان انگیز و تعاملی به شما معرفی میکنیم که میتوانید در آموزش شستن دست ها به کودکان از آنها استفاده کنید.

1 ) در آموزش شستن دست ها به کودک، یک الگو باشید؛

اگر قرار است به کودکتان آموزش دهید تا دست های خود را قبل از غذا خوردن، بعد از غذا، بعد از بازی و... بشوید، پس باید این را از شما یاد بگیرد. پیش از هرچیز باید بدانید کودکان به شدت علاقه دارند، اموری که والدین انجام می دهند را انجام دهند. بنابراین زمانی که شما شستشوی دست های خود را در مواقع مختلف فراموش نمیکنید، کودک نیز از شما الگو برداری میکند.
آموزش شستن دست ها به کودکان

2 ) در مواقع مهم  شستن دست ها را به کودک یاد آوری کنید؛

اگر دست کودک پر از گِل باشد، به احتمال زیاد خودش برای شستن دست ها اقدام میکند، اما در مواقعی که میکروب ها قابل مشاهده نیستند، شستن دست ها را به کودک یاد آوری کنید.

3 ) مشارکت کودک در شستن دست ها؛

برای آموزش شستن دست های کودک از خودش هم کمک بگیرید تا پس از چند بار شستشوی دست ها برای شستن دست ها اشتیاق داشته باشد. استقلال دادن به کودک در اکثر مواقع اشتیاق کودک را بر می انگیزد.

4 ) آواز خواندن زمان شستن دست ها؛

یکی از روش های تشویق کودکان به شستن دست ها ایجاد زمانی شاد و مفرح برای کودک است. میتوانید با آواز خواندن و همخوانی همراه کودک او را برای شستن دست در دفعات دیگر مشتاق کنید.

5 ) از اکلیل ها استفاده کنید برای آموزش شستن دست ها به کودک استفاده کنید؛

یکی از نکات مهم زمان آموزش شستن دست ها به کودک این است که کودک بداند قرار است با شستن چه چیزی را از روی دست ها پاک کند؟ و اگر فرایند شستشو انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟ یک مقدار اکلیل روی دست خودتان و دست کودک بریزید، سپس برای کودک توضیح دهید میکروب ها مانند اکلیل ها به دست می چسبند و امکان جدا کردن آنها بدون شستشو وجود ندارد، البته فراموش نکنید به او بکویید برخی از میکروب ها قابل مشاهده هستند و برخی از آنها نه!

6 ) در آموزش شستن دست ها به کودک باید صبور باشید؛

ابتدا باید این موضوع را مشخص کنید که قرار نیست کودکتان با اولین بار آموزش، شستن دست ها را به راحتی بپذیرد و به آن عادت کنید. فرایند اموزش شستن دست ها به کودکان و تبدیل آن به یک عادت برای کودک زمان بر می باشد و نیاز دارد تا شما صبور باشید.
در نهایت آموزش شستن دست ها به کودکان با فعالیت های سرگرم کننده، احساس مثبتی برای شستن دست ها ایجاد میکند. اما مچنان فراموش نکنید کودکان والدین را تماشا میکنند و از آنها یاد میگیرند، بنابراین خودتان دست هایتان را بشویید تا کودکان نیز یاد بگیرند.
آموزش شستن دست ها به کودکان

مراحل درست شستشوی دست ها

برای شستشوی صحیح دست ها نیاز است، از مراحل زیر پیروی کنید؛

  1. دست های خود را با آب گرم خیس کنید.
  2.  از صابون و یا مایع ها استفاده کنید.
  3. بین انگشتان را بشویید.
  4. کف دست ها را بشوید.
  5. خطور کف دست ها را نیز با نوک انگشتان بشویید.
  6. لنگشت شست را دقیق بشویید.
  7. مچ دست ها را بشویید.
  8.  دست ها را با دستمال خشک کنید.
  9. با همان دستمان  و یا با آرنج شیر آب را ببندید.

​مقاله هایی که تنها چند دقیقه از شما میگیرند، اما نکات خوبی را به شما اضافه میکنند؛

لباس های گرم، برای زمستان های سرد

تغذیه سالم برای کودکان + 9 نکته کاربردی

 

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!