دروغگویی در کودکان
22 فروردین 1401 ساعت 10:10

دروغگویی در کودکان

همه بچه‌ها گاهی اوقات دروغ می‌گویند و کمی عدم صداقت معمولاً نباید زنگ خطر باشد. با این حال هنگامی که دروغ‌گویی به یک امر عادی تبدیل شود، می‌تواند یک مشکل مهم ایجاد کند. مهم است که به کودک آموزش دهیم حقیقت در برابر دروغ ارزش بیشتری دارد، زیرا اهمیت مسئولیت شخصی، اعتماد و مراقبت را نشان می‌دهد.

دروغگوییدروغ‌گفتن زمانی می‌تواند به یک عادت بد تبدیل شود که بچه‌ها آن را راه مؤثری برای رهایی از مشکلات یا فرار از مسئولیت بدانند. بنابراین وقتی کودک دروغ می‌گوید، آن را مستقیماً مطرح و از تکرار آن جلوگیری کنید. در ادامه چند راه ساده برای جلوگیری از دروغ‌گویی در کودکان را بررسی می‌کنیم:

گفتن حقیقت را به یک قانون خانگی تبدیل کنید

به‌عنوان بخشی از قوانین و ارزش‌های خانوادگی خود، یک قانون مشخص در خانه ایجاد کنید که بر اهمیت صداقت و ارتباط صادقانه تأکید کند. این قانون باعث می‌شود فرزند شما بفهمد که شما برای حقیقت ارزش قائل هستید، حتی در زمانی که تشخیص آن دشوار است.

لباس بچگانه

الگوی صداقت برای کودک خود باشید

شما می‌خواهید فرزندتان همیشه حقیقت را بگوید، پس باید به این خاطر که الگوی او هستید همیشه حقیقت را بگویید. بچه‌ها نمی‌توانند «دروغ مصلحتی» را از دروغ‌های دیگر تشخیص دهند. بنابراین، حتی دروغ‌های مصلحتی را هم از زندگی‌تان حذف کنید. کودک رفتارهای شما را مشاهده و سپس تقلید می‌کند.

دلیل دروغ‌گویی کودک خود را تشخیص دهید

کودکان به سه دلیل اصلی تخیل، فخرفروشی و جلوگیری از عواقب منفی دروغ می‌گویند. وقتی دلیل احتمالی دروغ را تشخیص دهید، به شما کمک می‌کند رفتار مناسبی در برابر دروغگویی‌های کودک داشته باشید.

صداقت را تقویت کنید

زمانی که کودک حقیقت را می‌گوید، او را تشویق کنید. کودک را تحسین کنید و بگویید: می‌دانم که گفتن این جمله برایت سخت بوده است، اما بسیار خوشحالم که تصمیم گرفتی در این مورد صادق باشی.



مراقب بیش‌فعالی باشید

کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش‌فعالی (ADHD) بیشتر مستعد دروغ‌گفتن هستند. علائم رایج بیش‌فعالی  فراموشی، تکانش‌گری و بی‌نظمی، می‌تواند منجر به بروز استعداد عدم صداقت در کودکان شود. البته گاهی سوءتفاهم پیش می‌آید، برای مثال ممکن است کودک صحبت‌های شما را فراموش کند، سپس به شما بگوید هرگز این حرف را نزدی! حق با کودک است، او واقعا صحبت شما را فراموش کرده‌است.

نحوه رفتار با خواسته های کودکان

درباره‌ی پیامدهای دروغگویی صحبت کنید

با فرزند خود در مورد عواقب طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید. توضیح دهید در صورتی که او مکرر دروغ بگوید، برای شما دشوار خواهد بود که حرف‌هایش را در دفعات بعدی باور کنید؛ حتی وقتی حقیقت را بگوید. به کودک بگویید که مردم تمایلی به دوست‌داشتن یا اعتماد به افرادی که دروغ می‌گویند، ندارند.

پیامد های دروغگویی

پیامدهای اضافی برای دروغگویی در نظر بگیرید

وقتی کودک خود را در حال دروغ گفتن می‌بینید، پیامدهای منفی اعمال کنید. به عنوان مثال وسایل سرگرمی را برای یک روز بردارید، کارهای اضافی را به او بسپارید، امتیازات را حذف کرده یا پول ماهانه او را حذف کنید. البته مراقب باشید که محدودیت‌ها مناسب و عادلانه باشد. از زیاده‌روی در مجازات‌ها اجتناب کنید. اگر پیامدهای شدیدی در نظر بگیرید، فرزند شما به‌جای تمرکز بر رفتارهای نادرست خود، به این که پدر و مادرش چقدر بی‌انصاف هستند، فکر می‌کند.

به کودک اخطار دهید

اگر نسبتاً مطمئن هستید که فرزندتان دروغ می‌گوید، به او هشدار دهید. به‌عنوان مثال با آرامش بگویید: به تو یک فرصت دیگر می‌دهم تا حقیقت را به من بگویی؛ اگر متوجه شوم دروغ می‌گویی، پیامدهای آن را می‌بینی. البته بهتر است علاوه بر تاکید به اینکه پیامدهای عدم صداقت چه خواهد بود، بر آموزش مسئولیت‌پذیری و صداقت تمرکز کنید. نه اینکه تنها سرزنش یا شرمنده کردن فرزندتان را به عهده بگیرید.

به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

مواقعی وجود دارد که دروغ گفتن می‌تواند به یک مشکل جدی برای کودکان تبدیل شود. اگر به نظر می‌رسد دروغگویی کودک شما آسیب‌شناختی است و در مدرسه یا در ارتباط با همسالانش برای او مشکل ایجاد می‌کند، برای رسیدگی به این مشکل از یک روانشناس کمک بگیرید.

جمع‌بندی

همه بچه‌ها گاهی اوقات دروغ می‌گویند، اما مهم است که دروغگویی را از بین ببریم تا به عادت تبدیل نشود. آن‌ها دلایل مختلفی برای دروغ گفتن دارند. با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مقاله می‌توانید دروغگویی را تا حد زیادی در کودک خود از بین ببرید.

30 مدل لباس تابستانه پسرانه

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!