تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه + 9نکته کاربردی
18 آبان 1401 ساعت 17:06

تغذیه سالم برای کودکان در مدرسه + 9نکته کاربردی

صبحانه و تغذیه سالم برای مدرسه یکی از مهم ترین وعده های غذایی به ویژه برای کودکان در حال رشد محسوب می شود. بسیاری از دانش آموزان نسبت به خوردن صبحانه بی میل هستند و می گویند اشتها ندارند در صورتی که نخوردن صبحانه  باعث کاهش قند خون و در نتیجه کاهش دقت و تمرکز می شود. پس اهمیت آن برای قشر دانش آموز چندین برابر می باشد. این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) علاوه بر نکات مهم تغذیه دانش آموزان یک لیست از تغذیه سالم برای مدرسه آماده کرده است، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

نکات مهم تغذیه سالم برای دانش آموزان

1) برای یک تغذیه سالم در مدرسه صبحانه باید در ساعت درستی مصرف شود و در عین حال که سبک است انرژی لازم و پروتئین های مورد نیاز بدن را تا 25 درصد تامین کند.

2) مواد غذایی مثل خرما، گردو، پنیر و چای شیرین، یک لیوان شیر، تخم مرغ، انواع مغزها مثل مویز، نان و غلات سبوس دار باعث تقویت حافظه و ثابت نگه داشتن قند خون می شود که موارد مناسبی برای صبحانه هستند.

3) اولین نکته استفاده از تمام گروه های مواد غذایی مثل میوه و سبزی، پروتئین و کربوهیدرات در تمامی وعده هاست.

4) پیشنهاد می شود که وعده های غذایی سبک متعدد را جایگزین سه وعده ی غذایی سنگین کنید زیرا غذاهای سنگین و چرب و فست فود باعث خواب آلودگی و کسل شدن می شود که برای دانش آموزان که نیاز به دقت و تمرکز در مدرسه دارند مشکل ساز می شود و سطح یادگیری را کاهش می دهد.

5) سریع غذا خوردن نیز باید خوب جویده نشدن غذا شده که به بدن آسیب می زند.

6) مصرف میزان کافی آب در طول روز بسیار اهمیت داشته و باعث شادابی فرد می شود.

7) مصرف شیر و ماست، ماهی و مواد غذایی دارای ویتامین های B، C  و D  مثل سبزیجات و میوه، انواع جوانه ها و غلات سبوس دار، حبوبات، گوشت قرمز و تخم مرغ برای تقویت حافظه و کاهش استرس پیشنهاد می شود.

8) آب هویج یکی از مهم ترین میان وعده ها برای دانش آموزان جهت افزایش تمرکز است.

9) زنجبیل و نعناع خون رسانی به مغز را افزایش داده و عسل و خرما باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می شود.

تغذیه سالم برای مدرسه

مواد مضر برای دانش آموزان

همانطورکه شناخت و مصرف مواد غذایی سالم برای دانش آموزان اهمیت دارد شناخت و عدم مصرف مواد غذایی ناسالم نیز برای جلوگیری از ایجاد اختلال در نحوه ی کاردکرد بدن و در نتیجه درس خواندن دانش آموز مهم است.
بسیاری از دانش آموزان برای بیدار ماندن و افزایش سطح هوشیاری به مصرف مواد کافئین دار و قهوه روی می آورند. مصرف این مواد در کوتاه مدت تاثیر گذار بوده و از خواب آلودگی جلوگیری می کند اما در دراز مدت و با مصرف مداوم اثر معکوس گذاشته  و باعث کاهش تمرکز و یادگیری دانش آموز می شود.
شکلات و شیرینی باعث افزایش ناگهانی قند خون شده که در نهایت خستگی و سردرد را باعث می شود. یکی از جایگزین های مناسب شیرینجات خرماست.  مکمل در تغذیه دانش آموز باید زیر نظر پزشک بوده و به صورت سرخود مصرف نشود زیرا اکثر مکمل ها به دلیل داشتن مواد نگهدارنده اثرات سو دارد. 

لیست تغذیه سالم برای مدرسه

  • شیر
  • شیرکاکائو
  • حلوا ارده
  • نان و عسل
  • مغز بادام هندی
  • مغز بادام زمینی
  • میوه ( موز، نارنگی، کیوی، سیب، پرتقال و... )
  • تخم مرغ پخته
  • مویز
  • کشمش
  • کتلت
  • نون پنیر گردو
  • نون پنیر خیار
  • پنکیک

کلام آخر نازدونه درباره تغذیه سالم برای مدرسه

کم خونی یکی از مسائلی است که باید تحت نظر پزشک توسط دارو درمان شود زیرا بر روی قدرت یادگیری و تمرکز تاثیر دارد. مشکلات گوارشی حاصل از استرس و اضطراب با تغذیه درست و مصرف میوه و سبزیجات رفع شده و تمایل به مصرف شیرینجات را کاهش می دهد. غذا باید در آرامش مصرف شود و از خوردن غذا در هنگام کار و مطالعه و با عجله خودداری کنید. کم تحرکی و پرخوری نیز از مواردیست که باید از آن اجتناب کنید. مصرف شکلات تلخ به میزان لازم مشکلی ندارد. داشتن خواب کافی نیز بر روی اشتها تاثیر گذار است. اهمیت تغذیه در دانش آموزان به قدری زیاد است که باید از پر خوری ها و خوردن غذاهای فست فود، شیرینی و... به مقدار زیاد جلوگیری کنید.

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!