آیا کرونا به شیر مادر منتقل می شود؟
22 فروردین 1401 ساعت 11:15

آیا کرونا به شیر مادر منتقل می شود؟

متأسفانه بیماری کرونا به جزئی از زندگی ما تبدیل شده است؛ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید سعی کنیم با این ویروس جدید کنار بیاییم و با آن زندگی کنیم. هرچند ویروس کرونا با آمدن خود زندگی همه ما را تحت‌تأثیر قرار داد اما دغدغه مادران را چندین برابر کرد! امروزه مادران با این سؤال بزرگ مواجه هستند که آیا در صورت آلوده بودن به ویروس کرونا می‌توانند به نوزادشان شیر دهند یا خیر؟ و اگر بله، چه مواردی را باید در هنگام شیردهی رعایت کنند؟

کرونا وشیرمادر

ما در این مطلب از وب‌سایت مجموعه نازدونه قصد داریم به این دسته از دغدغه‌های ذهنی شما پاسخ دهیم. تمام مطالبی که در اینجا ذکر می‌کنیم از منابع معتبری مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC) به دست آمده‌اند.

شیر مادر عاری از ویروس کرونا است

جالب است بدانید بر اساس تحقیقات انجام شده، شیر مادر عاری از ویروس کرونا است. به همین دلیل توصیه می‌شود مادران مشکوک یا آلوده به کرونا ویروس همچنان به شیردهی به نوزاد خود ادامه دهند. در واقع شیر دادن به نوزاد نه‌تنها او را به ویروس کرونا آلوده نمی‌کند، بلکه با انتقال آنتی بادی‌های بدن مادر به نوزاد، او را در برابر ابتلا به ویروس کرونا مقاوم می‌کند.

حتی تماس پوست به پوست مادر و نوزاد نیز توصیه می‌شود، زیرا باعث افزایش شیر مادر می‌شود. اما توجه داشته باشید که هر چند شیر مادر آلوده به ویروس کرونا نیست، اما قطرات تنفسی او همچنان آلوده به این ویروس هستند؛ به همین دلیل مادران باید قبل از تماس با نوزاد خود و شیر دادن به او، نکات زیر را حتماً رعایت کنند.



نکات بهداشتی شیردهی مادر آلوده به ویروس کرونا

  • قبل از شیر دادن به نوزاد خود دست‌های خود را کاملاً با آب و صابون بشویید و در هنگام شیردهی به نوزاد حتماً از ماسک استفاده کنید
  •  اگر قصد دارید با شیر دوشیده خود نوزادتان را تغذیه کنید، قبل از اقدام به شیردوشی دست‌ها و سینه خود را کاملاً بشویید. در حین شیردوشی از ماسک استفاده کنید و در تمام مدت شیردوشی یا شیردهی از دست زدن به چشم‌ها، دهان یا بینی خود اجتناب کنید. حتماً در هنگام شیردوشی از ماسک استفاده کنید و بلافاصله بعد از دوشیدن شیر، آن را به یخچال انتقال دهید.
  •  تمام بخش‌های دستگاه شیردوش و شیشه شیر نوزاد خود را قبل و بعد از استفاده با آب جوشیده به خوبی بشویید و ضدعفونی کنید.
  •  اگر وضعیت جسمی مساعدی ندارید، با رعایت نکات بهداشتی فوق شیرتان را بدوشید و از یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید شیر را به نوزادتان بدهد. در عین حال باید سعی کنید با مراجعه به پزشک و مصرف داروها، هر چه سریع‌تر سلامتی خود را بازیابید.
  •  اگر به دلیل وخامت حال خود، مدتی شیردهی را به نوزادتان متوقف کرده‌اید سعی کنید بعد از بهبودی نسبی، سریعاً شیردهی را شروع کنید. ارتباط مستقیم نوزاد با سینه مادر نقش زیادی در افزایش شیر مادر دارد؛ امری که تمام محققان و سازمان‌های جهانی از جمله سازمان بهداشت جهانی متفق‌القول به آن معتقدند.

لباس بچگانه

آیا مادری که واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده، می‌تواند به نوزاد خود شیر دهد؟

این سؤالی است که امروزه بعد از ورود واکسن‌های کووید ۱۹ ذهن مادران را به خود مشغول کرده است. تحقیقات نشان داده‌اند که واکسن‌های کرونا هیچ‌گونه تأثیر سوئی بر روی شیردهی مادران ندارند، زیرا بر اساس بیانیه‌های CDC واکسن‌ها چه از نوع ویروس غیرفعال باشند و چه از نوع Mrna برای مادران شیرده و نوزادانشان هیچ خطری ندارند. در ضمن سازمان بهداشت جهانی در آخرین دستورالعمل‌های خود توصیه کرده که مادران واکسینه شده همچنان به شیردهی ادامه دهند. 

مادران مبتلا به کرونا

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم چنانچه مادر به کرونا ویروس آلوده باشد، می‌تواند به نوزاد خود شیر بدهد، زیرا ویروس کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود. توجه کنید این بدان معنی نیست که مادر می‌تواند به صورت آزادانه و بدون رعایت نکات بهداشتی با نوزاد خود در تماس باشد. اتفاقاً در این دوران رعایت نکات بهداشتی بیش از پیش اهمیت پیدا می‎کند، زیرا به هر حال قطرات تنفسی مادر آلوده به ویروس کرونا هستند و در صورتی که نوزاد مستقیماً با آنها در تماس باشد، به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!