تفریحات تابستانی در خانه برای کودکان
02 مرداد 1402 ساعت 16:40

تفریحات تابستانی در خانه برای کودکان

تابستان است و تعطیلی مدرسه ها و کلی زمان خالی برای بچه ها که باید توسط والدین به درستی مدیریت شود. متاسفانه چیزی که این روزها بیداد می کند این است که کودکان، زمان زیادی از روز را سرگرم گوشی، تبلت و تلویزیون هستند. شما به عنوان یک والدین نمونه، وظیفه دارید که فرزند دلبندتان را از این سیکل نادرست، به سمت تفریحات سالم و متنوع سوق دهید. در این وبلاگ از فروشگاه لباس بچگانه نازدونه قرار است که چند تفریح سرگرم کننده و مفید تابستانی در خانه را به شما و فرزندان دلبندتان پیشنهاد دهیم؛ حتما تا انتها همراه ما باشید.

 

کاردستی؛ تفریح آموزشی تابستانی در خانه

کودکان خلق کردن را دوست دارند؛ به همین دلیل یکی از جذاب ترین تفریحاتی که می توانید در برنامه روزانه فرزندتان قرار دهید، برنامه کاردستی درست کردن است. شاید با خودتان فکر کنید کاردستی را فقط باید با مقوا و کاغذ رنگی ساخت و خرید هر روزه هر کدام از این وسایل، هزینه زیادی دارد اما اصلا این طور نیست. با کمی خلاقیت می توانید این تفریح جذاب را هر دفعه به یک شکل بامزه و هزینه اندک تجربه کنید؛ در ادامه چند پیشنهاد خوب برای کاردستی درست کردن با دلبندتان را پیشنهاد می کنیم.

  • سنگ های کوچک را کنار هم جمع کرده و رنگ آمیزی کنید؛ سپس با کنار هم قرار دادنشان شکلک های مختلف و بامزه بسازید.
  • جذابیت های طبیعت، مثل صدف، برگ های رنگارنگ را جمع کرده و کاردستی های قشنگی مثل تابلو های هنری بسازید.
  • کمی گل رس را برداشته و با آن ظروف گلی کوچکی برای عروسک ها و خاله بازی آماده کنید
  • قوطی های دور انداختنی مثل جعبه مایع ظرف شویی یا شیشه مربا را شسته و برای ساخت کاردستی از آنها استفاده کنید.
  • تکه های پارچه اضافی یا لباس های قدیمی و دور ریختنی را برای درست کردن کاردستی با چاشنی خیاطی استفاده کنید.

 

ورزش؛ تفریح جسمی تابستانی در خانه

ورزش یکی از بهترین تفریحاتی است که حتما حتما حتما باید کودکتان را به سمتش ترغیب کنید، چراکه علاوه بر سرگرمی، نقش بسیار مهمی در سلامتی آنها دارد. برای سوق دادن کودکان به ورزش هیچ الزامی وجود ندارد که حتما آنها را در باشگاهی ثبت نام کنید یا یک رشته تخصصی مثل تکواندو، والیبال یا... را به آموزش دهید.

ورزش می تواند در قالب جنب و جوش های کودکانه و یک سری نرمش های ساده به کودکان آموزش داده شود. پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه ورزش را به فرزندتان پیشنهاد کنید، وبلاگ «چگونه کودکان را به ورزش عادت دهیم؟» را مطالعه بفرمایید. در ادامه چند نمونه ورزش سرگرم کننده ای که کودکان بتوانند در خانه انجام دهند را در ادامه لیست کرده ایم.

  • طناب بازی یکی از ورزش هایی است که برای بچه ها حکم بازی را دارد.
  • یک سبدی در اتاق قرار دهید تا کودک از یک فاصله مشخص، سعی کند توپ ها کوچک را در داخل سبد پرت کند.
  • حرکات نرمشی مثل حرکت پروانه، قیچی، بشین و پاشو هم جزو تفرحات جسمانی خوب برای کودکان است.
  • دوچرخه سواری در پارکینگ یا حیاط خانه هم یک تفریح تابستانی مناسب است.

تفریحات تابستانی برای بچه ها در خانه

داستان؛ یک تفریح ذهنی تابستانی در خانه

هرچند که در تابستان، مدرسه ها تعطیل است اما به این معنی نیست که زمان تعلیم و تربیت بچه ها را هم تعطیل شده. شما به عنوان یک والدین دغدغه مند و آگاه، همواره باید در فکر پرورش ذهنی دردانه تان باشید. یکی از بهترین راه ها برای آموزش و آگاهی دادن به کودکان در تابستانی که خبری از درس و مدرسه نیست، علاقه مند کردن بچه ها به سمت کتاب خوانی و حتی داستان سرایی است.

تیتر این بخش را «داستان» قرار دادم؛ چراکه مقصود فقط خواندن کتاب و داستان برای بچه ها نیست. بهتر است به کودکان هم فرصتی برای داستان گویی داده شود تا بتوانند تخیلاتشان را بیان کنند؛ این کار یک تمرین جذاب برای تقویت تخیل کودک، افزایش توانایی گفتاری و بالا بردن اعتماد بنفس او است. در ادامه چند پیشنهاد جذاب برای تفریحات ذهنی کودکان در تابستان داریم که به راحتی در منزل قابل اجرا هستند.

  • خواندن کتاب داستان را در صورتی که کودکان به سن خواند و نوشتن رسید، گاهی برعهده خودش بگذارید.
  • اگر هنوز فرزندتان توانایی خواندن کتا را ندارد، از او بخوانید تصورش از تصاویر هر صفحه کتاب را تعریف کند.
  • قصه گویی را دو طرفه اجرا کنید؛ یعنی به ازای هر یک داستانی که شما برای او تعریف کی کنید، اون هم باید برایتان تعریف کند.
  • با یکدیگر قصه بگویید؛ مثل با «یه دختر کوچولویی بود که» داستان را شروع کنید و از او بخواهید ادامه را بگوید و نوبتتان را هر سری عوض کنید.

 

آشپزی؛ یک تفریح تحرکی تابستانی در خانه

آشپزی یک سرگرمی جذاب برای کودکان است؛ چراکه اکثرا بچه ها دوست دارند در کارها به پدر و مادر خود کمک کنند. شما با سهیم کردن بچه ها در مسئولیت های خانه، روحیه کار تیمی و مسئولیت پذیری آنها را افزایش می دهید. علاوه بر آن تجربه نشان داده که آشپزی کردن بچه ها باعث می شود که اشتهایشان هم بیشتر شود و راحت تر سبک تغذیه سالم را بپذیرند. در ادامه لیستی از آشپزی های بی خطری که می توانید دلبندتان را در آنها سهیم کنید، پیشنهاد کرده ایم. تاکید می کنیم که موارد پایین، پیشنهاداتی کلی هستند که شما با توجه به سن و توانایی کودکان، میتوانید چندتایی از آنها را عملی کنید.

  • پوست کندن تخم مرغ پخته (بعد از خنک شدن) را برا عهده کودکان بگذارید.
  • هم زدن خمیر مایه کیک و شیرینی ها هم می تواند برعهده کودکان باشد.
  • نوشیدنی های تابستانی ساده هم می تواند یک گزینه خوب برای آشپزی بچه ها باشد.

 

شما چه پیشنهاد دیگری برای تفریحات تابستانی کودکان دارید؟!

از بخش نظرات با ما و سایر کاربران نازدونه در میان بگذارید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!