نحوه رفتار با خواسته های کودکان
24 خرداد 1401 ساعت 10:26

نحوه رفتار با خواسته های کودکان

مـــــــــامــــــــان، بــــــــــــابــــــــا همین الان این لباس رو برام بخر!!!!

رو به روی شیشه فروشگاه لباس بچگانه ایستاده اید، کودکتان جیغ میکشد که همین الان لباس بچگانه پشت ویترین فروشگاه را میخواهد. احتمالا اگر شما هم فرزندی دارید؛ در موقعیتی مشابه قرار گرفته اید. با بیشتر شدن سن کودکتان درخواست های او نیز بیشتر میشود و در بسیاری از مواقع شما نمی دانید باید چه پاسخی به درخواست های او بدهید و یا چگونه با او رفتار کنید. در این مقاله سعی داریم به شما روش های کامل و جامعی از نحوه رفتار با خواسته های کودکان را به شما ارائه می دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

روش درخواست های کودکان مهم است، به آن توجه کنید!

انواع درخواست کودکان را بشناسید و با توجه به آن پاسخ دهید.

نحوه رفتار با درخواست های نامطلوب کودکان

با گفتن یک "نه"، نه شنیدن و نه گفتن را به کودکتان بیاموزید.

به تصمیم خود پایبند باشید و تسلیم گریه کودکان نشوید.

برای مخالفتتان استدلال بیاورید.

گاها میتوانید از پیشنهادهای جایگزین استفاده کنید.

کودکتان پذیرفت؟ از اینکه متوجه موقعیت شد از او تشکر کنید.

روش درخواست های کودکان مهم است، به آن توجه کنید!

کودکتان درخواستش را چگونه به شما میگوید؟ او سعی میکند با جیغ کشیدن درخواستش را مطرح کند یا با گریه کردن؟ لحنش آرام است یا خشن؟ آرام صحبت میکند یا بلند؟ همه و همه از نکاتی هستند که با توجه به آنها میتوانید رفتار مناسبی در برابر خواسته های کودکتان داشته باشید و نحوه رفتار به خواسته های کودکان را بدانید. به طور مثال اگر با جیغ کشیدن و صدای بلند از شما میخواهد تا فلان لباس بچگانه را برایش بخرید، از او بخواهید باید بدون گریه و جیغ با شما صحبت کند تا به خواسته او پاسخ دهید. اگر هم خواسته اش را مودبانه مطرح کرد پس او را بابت این رفتار درست تشویق کنید.
توجه داشته باشید اگر روش درخواست کودکتان بر تصمیم شما تاثیر گذار باشد، کودکتان همواره از همان روش برای به کرسی نشاندن حرف هایش استفاده میکند.
 

انواع درخواست کودکان را بشناسید و با توجه به آن پاسخ دهید.

برای اینکه با نحوه رفتار با خواسته های کودکان آشنا شوید، ابتدا باید در رابطه با درخوست های کودکان بدانید که؛ به طور کلی درخواست های کودکان به دو دسته درخواست های مطلوب و درخواست های نامطلوب تقسیم میشوند. درخواست های مطلوب کودکان همان درخواست های درست و به جایی هستند که اکثرا آن را قبول میکنید. اما خواسته های نامطلوب کاملا متفاوت هستند؛ آن ها دریک دوره خاص و یا همیشه برای شما غیر قابل قبول هستند بنابراین شما در این مرحله باید درخواست کودکتان را رد کنید. اما این رد کردن همانا و مشکلات پس از آن همانا...
به شما پیشنهاد میکنم در اکثر مواقع که امکانش وجود دارد به کودکتان پاسخ مثبت بدهید و فقط در مواقع ضروری درخواستش را رد کنید؛ در این صورت کودکتان متوجه همیت موضوع خواهد بود.

نحوه رفتار با درخواست های نامطلوب کودکان:

در شرایط مختلفی که کودکتان درخواست نامطلوبی از شما دارد، واکنش های شما میتواند به طور جدی بر رشد کودک موثر باشد. رفتار های شما میتواند باعث پرخاشگری ، عصبانیت، لجاجت و سایر رفتار های نامناسب در کودکانتان باشد. بنابراین این موضع را جدی بگیرید. در ادامه درباره نکاتی که در نحوه رفتار با درخواست های نامطلوب کودکان تاثیر مثبت دارد به اختصار صحبت کرده ایم.

با گفتن یک "نه"، نه شنیدن و نه گفتن را به کودکتان بیاموزید.

نه گفتن یکی از اصول پایه نحوه رفتار با خواسته های کودکان است. اگر کودک شما درخواست نامطلوبی دارد، در نه گفتن به او درنگ نکنید. شما باید کودکتان را با این واقعیت رو به رو کنید که همواره پاسخ درخواست های او مثبت نیست و در صورتی که درخواست نامتعارفی داشته باشد قطعا "نه" خواهد شنید.البته فراموش نکنید شنیدن نه هر روزه آن هم به تعداد زیاد باعث ایجاد لجبازی در وجود کودکان میشود، بنابراین سعی کنید تنها به خواسته های نامطلوب او نه بگویید.

این مطلب را هم بخوانید: قدرت نه گفتن به کودکان

 

به تصمیم خود پایبند باشید و تسلیم گریه کودکان نشوید.

همانطور که در برابر اینکه کودکتان تنهایی به خیابان برود مقاومت میکنید در برابر این خواسته های نامطلوب کودکانتان نیز مقاومت کنید. اگر کودکتان گریه کند، جیغ بکشد یا خانه را روی سرش بگذارد برای شما فرقی نمیکند در هر صورت اجازه نمی دهید کودکتان به خیابان پر از ماشین برود، بعد از نه گفتن به خواسته نامطلوب کودکتان طاقت بیاورید و تصمیمتان را عوض نکنید.

برای مخالفتتان استدلال بیاورید.

در نحوه رفتار با خواسته های کودکان سعی نکنید با گفتن الان نمیشه، نمیتونم و ... مسئله را ببندید و به اصطلاح سر و ته قضیه را هم بیاورید، بلکه با آوردن دلایل درست و منطقی کودکتان را قانع کنید که درخواستش در این زمان و مکان امکان پذیر نیست. شما با استدلال آوردن علاوه بر اینکه به او نشان می دهید رد درخواستش بی دلیل نبوده، به کودکتان نیز یاد می دهید تا برای درخواست هایش استدلال داشته باشد.

گاها میتوانید از پیشنهادهای جایگزین استفاده کنید.

برای اینکه کودکتان احساس ناراحتی و بی توجهی نداشته باشد، میتوانید به او پیشنهاد های دیگری بدهید. به طور مثال اگر او از یک لباسی با قیمت بالا خوشش آمد، به عنوان پیشنهاد جایگزین میتوانید چندین لباس بچگانه ارزان با رنگ و طرح مناسب پیشنهاد دهید یا در زمان صرف شام از شما میخواهد بازی کند شما میتوانید از جملاتی مثل؛ " الان وقت شام است، بعد از شام میتوانی بازی کنی" استفاده کنید.
 

کودکتان پذیرفت؟ از اینکه متوجه موقعیت شد از او تشکر کنید.

اگر پس از تمام تلاش ها کودکتان متوجه اهمیت موضوع و موقعیت شما شد، بابت این موضوع از او تشکر کنید و به او بگویید که چقدر از رفتار او خوشحال شدید.

کلام آخر نازدونه:

در نهایت این شما هستید که رفتار های مختلف کودکتان را میشناسید، شما باید با توجه به شناختی که از کودکتان دارید و با استفاده از نکات ذکر شده نحوه رفتار با خواسته کودکانتان را بیاموزید. یادتان باشد کودکتان بیش از هر شخصی با شما در ارتباط است بنابراین واکنش های شما به خواسته های کودکتان باعث شکل گیری رفتارهای جدید و اصلاح برخی از رفتار ها می باشد.

 

شاید به این مقالات هم علاقه مند باشید:

10 راهکار موثر برای برخورد با کودک لجباز

6 راه برای پرورش خلاقیت در کودکان

افزایش خلاقیت مادران برای تربیت کودک



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!