لجبازی در کودکان
22 فروردین 1401 ساعت 08:43

لجبازی در کودکان

لجبازی در کودکان موضوعی است که هر پدر و مادری در سنین خاصی از رشد کودک با آن مواجه می‌شوند. این اتفاق کاملاً طبیعی بوده و نیاز نیست نگران باشید. تنها نکته مهم این است که بتوانید به شیوه مؤثر و صحیحی با آن مواجه شوید. در این مقاله از سایت نازدونه علت بروز لجبازی در کودکان و رفتار صحیح با آن‌‌ها را بررسی خواهیم کرد.

لج بازی کودکان

چرا کودکان لجبازی می‌کنند؟

همان‌طور که همه والدین می‌دانند، دوران کودکی می‌تواند صبر و اراده سخت‌ترین والدین را تحت تأثیر قرار دهد. با نزدیک شدن به دو سالگی بچه‌ها، ممکن است هر سؤالی که از آن‌ها می‌پرسید یا درخواست می‌کنید را با صدای بلند «نه» پاسخ دهند. اما آنچه لجبازی و سرپیچی به نظر می‌رسد در واقع رفتاری کاملاً عادی است. بچه‌ها در این سن دچار تغییرات رشدی زیادی می‌شوند که آن‌ها را وادار می‌کند به این شیوه رفتار کنند. این بدین معنا نیست که مشکلی در کودک شما یا مهارت‌های فرزندپروری‌تان وجود دارد.

کودک نوپای شما زمانی متوجه می‌شود که شخصیت خودش را دارد و مشتاق است تا استقلال خود را داشته باشد. چیزی که به نظر می‌رسد لجبازی است، در واقع خودمختاری فرزند شما است. در این حالت فرزند سعی دارد بفهمد چه کاری را می‌تواند یا نمی‌تواند انجام دهد. این اتفاق بدی نیست، بچه‌ها از طریق آزمایش و خطا یاد می‌گیرند. اما نبردهای قدرت بین والدین و کودک می‌تواند ناامید‌کننده باشد. مسئله این است که بچه‌های این سن به طور طبیعی درباره جهان کنجکاو هستند و می‌خواهند کاوش کنند. با این حال آن‌ها متوجه نیستند که از مهارت‌های جسمی و شناختی لازم برای انجام کاری برخوردار نیستند. بنابراین وقتی مجبورید به کاری که فرزندتان می‌خواهد انجام دهد نه بگویید، به احتمال زیاد او مقاومت می‌کند. اما چگونه می‌توانید اقتدار خود را بدون نادیده‌گرفتن استقلال فرزند حفظ کنید؟



نبردهای خود را انتخاب کنید

گاهی فرزند شما سعی می‌کند در شرایط نسبتاً بی‌اهمیت از شما سرپیچی کند؛ اگر به او اجازه دهید کاری را که می‌خواهد انجام دهد، مفید خواهد بود. اگر او اصرار دارد خودش لباس بپوشد، می‌توانید اجازه دهید او این کار را در بعضی مواقع خاص مثلاً هر آخر هفته انجام دهد. به این ترتیب فرزند شما احساس می‌کند که تا حدودی استقلال موردنظر خود را دارد. دادن قدرت انتخاب به کودک نیز می‌تواند به رفع نیاز او برای تصمیم‌گیری کمک کند. مثلاً اجازه دهید لوبیا سبز یا نخودفرنگی همراه با شام را خودش انتخاب کند. با این وجود بیش از دو گزینه ارائه ندهید، زیرا ارائه گزینه‌های بیش از حد او را آشفته و تصمیم‌گیری را سخت می‌کند.

نحوه رفتار با خواسته های کودکان

از «نه» گفتن زیاد خودداری کنید

همه بچه‌ها باید کلمه «نه» را بشنوند، اما اگر به طور مداوم از آن استفاده کنید، ممکن است کودک شما با آن سازگار شود و دیگر اهمیت ندهد یا حتی بیشتر ناسازگار شود. به‌عنوان مثال به‌جای گفتن «ندو» می‌توانید بگویید «اگر راه بروی بهتر است»، چنین جمله‌ای بار مثبت‌تری دارد. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا فرزند خود را به‌خاطر رفتار خوبش تحسین کنید تا احساس نکند که همیشه در حال تنبیه یا محدود شدن است.

عوامل محرک کودک خود را بشناسید

به‌عنوان مثال اگر همیشه برای نشستن روی صندلی مخصوص کودک در ماشین با شما لجبازی می‌کند، می‌توانید حواس او را پرت کنید یا راهی پیدا کنید تا سرش را گرم کند. به کودک خود بگویید که وقتی روی صندلی‌اش بنشیند، می‌تواند تبلت یا کتابش را داشته باشد یا اگر مایل بود موسیقی موردعلاقه‌اش را پخش کنید. اما اگر فرزند شما هنوز مقاومت می‌کند، به مذاکره ادامه ندهید، مخصوصاً وقتی که در شرایط غیر‌قابل مذاکره مانند این مورد قرار دارید. به‌سادگی بگویید تا زمانی که تو روی صندلی ماشین ننشینی، کاری انجام نمی‌دهیم.

لج بازی

لباس بچگانه

تسلیم نشوید

وسوسه‌انگیز است هنگامی که کودک‌تان فریاد می‌زند و عصبانی است به خواسته‌هایش توجه کنید، به‌خصوص اگر او در مکان‌های عمومی لجبازی و دادوفریاد کند؛ اما ایستادگی شما در برابر کودک بسیار مهم است. هنگامی که تسلیم می‌شوید، کودک می‌آموزد که با عصبانیت و لجبازی سرانجام به خواسته‌اش می‌رسد. اگر در مکان عمومی هستید، فرزند خود را به جایی ببرید که در آن مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند و منتظر بمانید تا آرام شود، سپس بروید.

جمع‌بندی

اگر کودک نوپای شما می‌خواهد استقلال داشته باشد و با شما لجبازی می‌کند، نگران نباشید. با رعایت نکات بالا تلاش کنید به شیوه صحیح با آن برخورد کنید و این مرحله را بدون آسیب به کودک و خودتان پشت سر بگذارید.

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!