راه های کنترل خشم در برابر کودکان
29 آبان 1400 ساعت 14:54

راه های کنترل خشم در برابر کودکان

به‌عنوان والدین، موارد زیادی وجود دارد که احساس کنید کنترل فرزندتان را ندارید و از آن‌ها عصبانی شوید. بیشتر اوقات، والدین با عصبانیت بچه‌های خود را مورد انتقاد، فریاد‌های بلند و تنبیه بدنی قرار می‌دهند. البته خشم یک احساس طبیعی است، اما ابراز خشم شدید و کنترل نشده می‌تواند در درازمدت تأثیر منفی بر کودکان داشته باشد. از طرفی سرکوب خشم هم می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند ناامیدی و افسردگی برای والدین شود.

نکته اصلی این است که بفهمید چگونه خشم خود را کنترل کرده و آن را به طور سالم هدایت کنید، به‌جای اینکه خشم خود را سرکوب کنید. در این مقاله چند راهکار ساده برای کنترل خشم در مقابل کودکان را بررسی می‌کنیم:

نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل خشم است. اگر دم و بازدم عمیق انجام دهید، باعث می‌شود قبل از اقدام فکر کنید و عواقب خشم خود را در نظر بگیرید. از آنجایی که خشم واکنشی هیجانی و لحظه‌ای است، تنفس عمیق به مهار هیجان و کنترل خشم کمک می‌کند. تنفس همچنین به شما کمک می‌کند تا در مورد چگونگی کنترل عصبانیت خود فکر کنید. این اتفاق همچنین تأثیر مثبتی بر فرزندان شما می‌گذارد، زیرا آن‌ها از شما یاد می‌گیرند که قبل از ابراز خشم نسبت به شرایط سخت نفس بکشند و فکر کنند.

از یک متخصص کمک بگیرید

اگر شما دچار عصبانیت‌های شدید و غیرقابل ‌کنترل می‌شوید، بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. گاهی برای حل بعضی از مشکلات باید از یک متخصص کمک بخواهید. کمک‌گرفتن اولین نشانه برای بهبود مشکل است. درواقع حل مشکل با قبول اینکه مشکلی وجود دارد، شروع می‌شود. درمان مؤثر می‌تواند به شما در بسیاری از موارد کمک کند. یک درمانگر خوب می‌تواند با گوش‌دادن به مشکلات شما، قضاوت‌نکردن و پیشنهاد تغییر از دیدگاه بی‌طرفانه به شما کمک کند.

راه های کنترل خشم در برابر کودکان

رابطه با فرزندتان در آینده را تصور کنید

بسیار مهم است که وقتی از دست فرزندان خود عصبانی می‌شوید، تصور کنید در آینده رابطه آن‌ها با شما چگونه خواهد بود. به این فکر کنید که آیا چنین خشمی می‌تواند به تقویت یا تضعیف این رابطه در بزرگسالی کمک کند. نگاه‌کردن به مسائل از این منظر به کنترل مؤثر خشم و مدیریت عاقلانه اوضاع کمک می‌کند.

مشخص کنید چه چیزی خشم شما را تحریک می‌کند

تجزیه و تحلیل علت اصلی آنچه شما را عصبانی و خشمگین می‌کند، باعث می‌شود چنین موقعیت‌هایی را از قبل بشناسید. اگر از چیزهایی که می‌تواند باعث بروز خشم در شما شود آگاه باشید، می‌توانید برای ایجاد اقدامات متقابل آماده شوید. همچنین این نکته به شما در شناسایی نقاط ضعف خود کمک می‌کند که می‌توانید در جهت بهبود آن تلاش کنید.

جملاتی برای کاهش خشم با خود مرور کنید

هنگامی که احساس می‌کنید خشم شما در حال افزایش است، چند جمله تأثیرگذار مانند صبر کن، آرامش داشته باش، خودت رو کنترل کن، عصبانی شدن مهم نیست و…. در ذهن داشته باشید. آن‌ها را در ذهن خود تکرار کنید و سعی کنید آرام باشید. اگر عادت‌هایی برای آرامش بخشیدن به خود ایجاد کنید، مانند تکرار جملات اثرگذار در هنگام عصبانیت، می‌توانید خشم خود را کنترل کنید.



برای یافتن آرامش بیشتر مدیتیشن کنید

مدیتیشن نه‌تنها در کنترل خشم، بلکه برای کمک به خودآگاهی و توسعه فردی در درازمدت نیز شگفت‌انگیز است. اگر بر افکار خود کنترل و خود‌آگاهی بیشتری داشته باشید، می‌توانید موقعیت‌هایی را که می‌تواند شما را عصبانی‌تر کند، تشخیص دهید. این نکته می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات خشم خود را بهبود بخشید و زندگی خود و فرزندان خود را شادتر کنید.

کودک خود را در آغوش بگیرید

در جایی که هزاران کلمه نمی‌توانند تأثیرگذار باشند در آغوش گرفتن معجزه می‌کند. بغل‌کردن قوی‌ترین شکل ارتباط غیرکلامی است تا به فرزندان خود نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید. وقتی کودک شما را عصبانی می‌کند، اگر او را در آغوش بگیرید علاوه بر اینکه خشم شما را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود فرزندتان در مورد اشتباهاتش فکر و در جهت اصلاح آن‌ها تلاش کند.

کودک خود را در آغوش بگیرید

جمع‌بندی

ابراز خشم شدید نسبت به کودکان می‌تواند صدمات زیادی از نظر شخصیت، سطح اعتمادبه‌نفس و رشد شخصی به آن‌ها وارد کند. اگرچه گاهی اوقات لازم است عصبانیت خود را بروز دهید، اما مهم این است که خشم کنترل شده خود را ابراز و از آسیب‌زدن به کودک خودداری کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!