چگونه کودکان را به ورزش عادت دهیم؟
19 مرداد 1399 ساعت 23:30

چگونه کودکان را به ورزش عادت دهیم؟

با توجه به فراگیری بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌های جذاب، بسیاری از خانواده نگران ورزش کردن کودکان و سلامتی آنها هستند. حال مهمترین سوال این است که چگونه کودکان را به ورزش عادت دهیم؟
متأسفانه طبق آمارهای جهانی، از هر سه کودک، تنها یک کودک فعالیت جسمی دارد. کودکان و نوجوانان به طور متوسط بیش از ۷ ساعت در روز به استفاده از تلویزیون، کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی برای سرگرمی می‌پردازند. باز هم باید گفت متأسفانه از هر سه کودک، یک کودک دارای اضافه وزن و چاقی است که ۷۰ درصد شانس ابتلا به اضافه وزن و دیابت در بزرگ‌سالی را افزایش می‌دهد.
والدین می‌توانند نقش مهمی در کمک به فعال شدن کودکانشان داشته باشند. سعی کنید قبل از اینکه خواندن و نوشتن را به کودکان خود بیاموزید، آنها را به ورزش عادت دهید. لوری زلینگر (Laurie Zelinger) دکترای روان‌شناسی معتقد است که «دوست داشتن ورزش؛ مهارت‌های اساسی زندگی مانند نظم و انضباط، داشتن انگیزه، متعهد بودن و همکاری را به فرزندان می‌آموزد».
اما موارد مهمی وجود دارد که والدین باید به آنها بسیار توجه کنند: مواردی مثل انتخاب ورزش مناسب، مربی و تیم ورزشی مناسب. قبل از هرچیز باید بدانید که ورزش از دید بزرگ‌سالان، رفتن به باشگاه، دویدن روی تردمیل، بلند کردن وزنه و... است، اما از دید کودکان ورزش بیشتر سرگرمی و بازی است، هرگز نباید فرزندانتان را برای برنده شدن در مسابقات ورزشی تحت فشار قرار دهید، زیرا این کار باعث مضطرب شدن کودکان می‌شود و ممکن است آنها را برای همیشه از ورزش گریزان کند.

یادگیری مهارت‌های حرکتی پایه

متخصصان اطفال معتقدند که بسیاری از کودکان پیش دبستانی برای مشارکت در ورزش‌های تیمی سازمان یافته آماده نیستند. کودکان باید مهار‌ت‌های پایه حرکتی را یاد بگیرند، یادگیری این حرکات در دوران کودکی و خردسالی برای موفقیت آنها در عرصه ورزش‌های حرفه‌ای در آینده بسیار مهم است.
روزانه فرزندانتان را به مدت 60 دقیقه به خارج از منزل ببرید تا بتوانند به راحتی فعالیت بدنی داشته باشند و بدین وسیله به او فرصت دهید تا بر روی مهارت‌های حرکتی پایه کار کند. هر چند بعضی از ورزش‌ها باید با کمک و راهنمایی والدین انجام شوند اما گاهی بازی‌های کودکانه بهترین ورزش محسوب می‌شوند.

از افراط و تفریط اجتناب کنید

برخی از والدین در سنین پایین فرزندانشان، بر روی یک ورزش خاص تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی از آنها همزمان فرزندانشان را در چند کلاس ورزشی ثبت نام می‌کنند. جالب است بدانید که هر دو رویکرد اشتباه است. دکتر دانیل گولد (Daniel Gould) مدیر مؤسسه مطالعات ورزش جوانان در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: «کودکان در سنین پایین باید در دو یا سه رشته ورزشی فعالیت کنند، این کار باعث می‌شود که مهارت‌های گسترده‌ای کسب کنند؛ به مرور که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، خود می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام یک از ورزش‌ها را انتخاب کنند».

چگونه کودکان را به ورزش عادت دهیم

اجازه دهید کودکانتان در خانه ورزش‌های سبک انجام دهند

سعی کنید از ورزش‌های سبک فرزندانتان در خانه حمایت کنید و مانع از انجام آنها نشوید. سعی کنید کودکانتان را تشویق کنید و به حرکت‌های ورزشی آنها علاقه نشان دهید. تحقیقات نشان داده کودکانی که در دوران کودکی فعال هستند و از دوران ابتدایی یا نوجوانی شروع به ورزش می‌کنند؛ به احتمال زیاد در ورزش‌های حرفه‌ای موفق‌تر خواهند بود.

با کودکانتان حرف بزنید

بسیاری از والدین فرزندانشان را به همان کلاس ورزشی می‌برند، که دوستانشان می‌روند. در حالی که این کار اشتباه است ممکن است کودک شما مثل دوستش به فوتبال علاقه‌مند نباشد؛ بنابراین سعی کنید با کودکانتان در مورد علایق ورزشی‌شان حرف بزنید و همراه با آنها به دیدن مسابقات ورزشی بروید تا متوجه شوید که آنها به کدام ورزش علاقه دارند.



تعهد را به کودکان خود بیاموزید

قبل از ثبت نام کودکانتان در یک دوره آموزشی به او متذکر شوید که باید تا پایان دوره در کلاس‌ها شرکت کند و اگر علاقه‌ای به این ورزش ندارد، می‌تواند بعداً رشته دیگری را انتخاب کند. زیرا بچه‌ها باید از دوران خردسالی متعهد بودن را یاد بگیرند تا مسئولیت‌پذیر شوند.

به دنبال قهرمانی نباشید

دکتر گولد می‌گوید: «بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که چرا می‌خواستند کودکانشان ورزش کنند، واقعیت این است که هدف از ورزش کودکان رشد عاطفی، اجتماعی و جسمی است». فرزندانتان را تحت فشار قرار ندهید در عوض از آنها بپرسید که چه چیزی در تمرین یاد گرفتید، در این صورت کودک شما دچار استرس نمی‌شود و با آرامش به ورزش می‌پردازد.

از مقایسه اجتناب کنید

ممکن است بچه‌ها خود را با هم تیمی‌های بزرگ‌تر از خود مقایسه کنند و چون مثل آنان نیستند، سرخورده شوند. به فرزندتان یادآوری کنید که فقط روی عملکرد خودشان تمرکز کند و نه روی بچه‌های دیگر.

جمع‌بندی

هر چند ورزش کردن بچه‌ها بسیار مهم است، اما توجه داشته باشید که برای تشویق فرزندانتان به ورزش کردن از روش‌های درست استفاده کنید تا نتیجه مناسبی بگیرید. استفاده از روش‌های غیر اصولی نه تنها باعث رشد جسمی و اجتماعی فرزندتان نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث شود که کودکان به طور کلی از فعالیت‌های ورزشی متنفر شوند و تا آخر عمر علاقه‌ای به ورزش کردن نداشته باشند.



بیشتر بخوانیم


1 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مرتضی مدهوشیان نژاد

    12 آذر 1399 ساعت 02:00

    بسیار مفید بود