راهکارهای غلبه بر ترس کودکان در سنین مختلف (دلایل + علائم)
19 مهر 1401 ساعت 12:28

راهکارهای غلبه بر ترس کودکان در سنین مختلف (دلایل + علائم)

ترس تا یک حدی طبیعی و لازم است؛ حتی ما آدم بزرگ ها هم از خیلی چیز ها میترسیم. مثلا اینکه کودک از دست زدن به آتش بترسد، کاملا طبیعی و برای حفظ سلامتی اش، لازم است. اما ترسیدن کودکان از یک چیزهایی و یک جاهایی، کاملا غیر طبیعی است؛ دونه دونه برای ترس های غیر طبیعی مثال نمی زنیم چون کاملا واضح و قابل درک است.

بی تفاوت گذشت از ترس کودکان، تبعات خیلی بدی دارد؛ برای همین است که تصمیم گرفتیم این وبلاگ از نازدونه (فروشگاه لباس بچگانه) را به بررسی دلایل، علائم و روش های غلبه بر ترسیدن کودکان اختصاص دهیم. امیدواریم که برای شما و کودکانتان مفید باشد!

 

دلایل ترسیدن کودک

دلایل ترس بچه ها در سنین مختلف، متفاوت است. در جدول زیر ترس های شایعی که در بازه های سنی مختلف، گریبان بچه ها را می گیرد، معرفی می کنیم و در ادامه راهکارهای غلبه بر هر یک از آن ترس ها را بررسی خواهیم کرد.

علائم ترس کودک

گاهی ممکن است که کودک به دلایل مختلف، ترسش را با شما در میان نگذارد. پس بهتر است که همیشه حواستان به رفتار و علائم کودک دلبندتان باشد تا در صورت ترسیدنش، بتوانید تکنیک های غلبه بر ترس کودک را شروع کنید. ترس در کودکان با علائم زیر بروز داده می شود!

  1. دور نشدن از والدین
  2. خشک شدن دهان
  3. لرزیدن کودک
  4. رنگ پریدگی
  5. ضربان قلب بالا
  6. نفس تنگی
  7. اختلال گوارشی
  8. شب ادراری
  9. خستگی شدید
  10. گوشه گیری
  11. عصبانیت
  12. کابوس دیدن
  13. لکنت زبان
  14. گوشه گیری
  15. اختلال درخواب
  16. جویدن ناخن
  17. عصبانیت

 

تکنیک های غلبه بر ترس کودک

بعد از اینکه متوجه ترس در کودک شدید و دلیل آن را کشف کردید، وقت آن است که به کودک دلبندتان کمک کنید تا بر ترسش غلبه کند. حتما در ادامه همراه نازدونه باشید که قرار است راهکارهای کاربردی خیلی خوبی برای غلبه بر ترس کودکان در بازه های سنی مختلف با شما در میان بگذارد.

 

غلبه بر ترس کودکان ۰ تا ۲ سال

غلبه بر ترس نوزادان و کودکان تا ۲ سال، خیلی راحت است! تنها کاری که باید بکنید، این است که رابطه کوچولو جان را با خودتان قوی تر و گرم تر کنید. یعنی کودکتان را در آغوش بکشید، ناز و نوازش کنید، با آرامش با او صحبت کرده و برایش آواز بخوانید.

در کل برای نترسیدن کودکان در این رنج سنی، باید محیطی سرشار از آرامش و حس خوب برای کودکتان آماده کنید و تا حر امکان، اجازه ورود ناگهانی آدم های جدید به حریم کودکتان را ندهید.

غلبه بر ترس کودکان 2 تا 6 سال

غلبه بر ترس کودکان ۲ تا ۶ سال

کودکان ۲ تا ۵ سال نمی توانند با تخیلات ترسناک خود مقابله کنند. بهترین راه برای غلبه بر ترس این کودکان، این است که احساس ترسشان را با یک احساس دیگر، جایگزین کنید. در این بازه سنی، بهتر است به جای حرف زدن درباره ترس ها و تکرار جمله «این که ترسی نداره!» به شکل جذابی، کودکتان را برای کشف جنبه های زیبای چیزهایی که از آن میترسید، همراهی کنید.

همانطور که در جدول بالا گفتیم، یکی از دلایل ترسیدن کودکان ۲ تا ۵ سال، سایه ها هستند. شما می توانید در کنار کودکتان بنشینید، نور اتاق را کم کنید و با سایه های شکلک های مختلفی درست کنید. این گونه است که کودک متوجه بی خطر بودن سایه ها می شود و جنبه های جالبش را کشف می کند.

غلبه بر ترس کودکان 6 تا 12 سال

غلبه بر ترس کودکان ۶ تا ۱۲ سال

کودکان در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال، تجربیات جدیدی بدست می آورند، وارد مدرسه شده و واقع گرایانه به زندگی نگاه می کنند. در این بازه سنی عموما ترس کودکان، رنگ و بوی واقعیت می گیرد؛ یعنی به جای ترسیدن از هیولایی که زیر تخت است از زلزله می ترسند.

برای غلبه بر ترس کودکان مدرسه ای، بهترین روش این است که درباره ترس ها با او حرف بزنید. از فرزند عزیزتان بپرسید که از چه چیزی و برای چه می ترسد؟! اگر برای فرزندتان خیلی رک حرف زدن درباره ترس هایش سخت است، از او بخواهید با یک داستان یا با نقاشی، دلایل ترسش را با شما در میان بگذارد.

بعد از اینکه متوجه دلیل ترس کودک دلبندتان شدید، وقت آن است که کاملا منطقی درباره ترسش با او صحبت کنید و به کمک هم دیگر یک راهکار خوب برای مقابله با آن ترس پیدا کنید. مثلا برای ترس از زلزله می توانید تحقیق کنید که حین وقوع آن چه کارهایی برای در امان ماندن باید انجام داد و طبق یک مانور آزمایشی از زلزله، همه آن کارها را با هم تمرین کنید.

پیشنهاد میکنیم که وبلاگ های زیر را هم سر فرصت مطالعه کنید!

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!