۵+۱ نکته طلایی برای خواباندن کودک
18 مهر 1401 ساعت 16:54

۵+۱ نکته طلایی برای خواباندن کودک

گاهی اوقات ریتم خواب بچه ها آنقدر به هم میریزد که شب را برای پدر و مادر ها، واقعا سخت و طاقت فرسا می کند. البته برای جلوگیری از این مشکل و راحت خواباندن کودکان، نکات و تکنیک های مختلفی وجود دارد. ما در این وبلاگ از نازدونه (فروشگاه لباس بچگانه) ۶ تا مهمترین نکات برای خواباندن کودک که حاصل تجربیات سالیان مادران و تحقیقات مشاوران کودک است را با شما عزیزان در میان خواهیم گذاشت.

 

1. ساعت خواب کودک را دقیق مشخص کنید

اگر دو سه روزی کودک را مجاب به خوابیدن در یک ساعت مشخص کنید، بدن او از روزهای بعد، خود به خود در آن ساعت مشخص، خسته شده و فرمان خواب می دهد. بهترین کار این است که با توجه به نیاز کودک دلبندتان (۹ تا ۱۱ ساعت خواب) یک ساعت مشخصی را برای خوابیدنش تعیین کنید.

ساعت خواب کودکان

۲. روال قبل خواب ثابتی برای کودک داشته باشید

یک روال قبل خواب برای کودکتان مشخص کنید! مثلا به دلبندتان بگویید که شب بعد از شام، می تواند نیم ساعت بازی کند، مسواک بزند و بعد از شنیدن کتاب داستانی که برایش می خوانید، بخوابد. مشخص شدن این فرایند به کودکان کمک می کند که خودشان را برای تخت خواب آماده کنند و بدانند که سر ساعت مقرر، چاره ای جز خواب نیست.

برای کارسازی این تکنیک خواباندن کودک، یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که به هیچ عنوان نباید از ریز این روال بزنید. شما باید پای این روالی که برای کودکتان تعیین می کنید، خیلی محکم بمانید. اگر قرار باشد با خواهش های کودک، دلتان بسوزد و روال را به هم بزنید، دیگر این تکنیک، آن تاثیری که باید را نمی گذارد.

 

۳. ساعت بیداری کودک را دقیق تعیین کنید

بعضی از پدر و مادرها می گویند که «دلمون نمیاد صبح ها بچه مون رو بیدار کنیم.» اگر شما هم جزو همین دسته از پدر و مادر ها هستید؛ پس چاره ای ندارید، جز اینکه با شب بیداری کودکتان کنار بیایید!

برای اینکه بتوانید کودکتان را راحت بخوابانید، علاوه بر تعیین ساعت خواب، باید ساعت بیداری او را هم مشخص کنید. فراموش نکنید که هیچ چیز مثل خواب شب نمی شود! به جای اینکه از سر دلسوزی بگذارید کودکتان در طول روز بخوابد، صبح ها سر ساعت مشخصی بیدارش کنید تا شب احساس خستگی کرده و راحت به خواب برود.

 

۴. موبایل و تلویزیون را قبل خواب ممنوع کنید

همه ما یک هورمونی داریم به نام ملاتونین که روی چرخه خواب و بیداری تاثیر می گذارد. بعد از انجام یکسری تحقیقات، مشخص شده که تماشای تلویزیون یا کار با گوشی و تبلت قبل از خواب، در ترشح هورمون ملاتونین اختلال ایجاد کرده و در نتیجه باعث بی خواب شدن کودک می شود. پیشنهاد می کنیم که برای راحت خواباندن کودک، تا ۲ ساعت قبل از خواب، اجازه کار با گوشی و تماشای تلویزیون را به فرزندتان ندهید.

 

۵. محیط مناسب خواب کودک را آماده کنید

یکی از مهمترین نکات خواباندن کودک این است که محیط و شرایط را برای خوابش فراهم کنید. این محیط و شرایطی که درباره اش حرف می زنیم، چیزی عجیب و غریبی هم نیست! یک تشک گرم و نرم، همراه یک اتاق ساکت و کم نور برای ایجاد احساس خواب آلودگی در کودکان، کفایت می کنید. به هیچ عنوان از این نکته ساده نگذرید که بسیار در خواباندن کودک موثر است.

ترس کودک هنگام خوابیدن

۶. ترس کودکان حین خواب را نادیده نگیرید

یکی از مهم ترین دلایلی که موجب بی خوابی کودکان می شود، ترسیدن آنهاست! یکی از اشتباه ترین عکس و العمل ها در مواجه با ترس کودکان، نادیده گرفتن این احساس و شماتت کودک بخاطر الکی ترسیدن است. شما حتما باید به احساسات فرزند دلبندتان توجه کنید؛ دلایل ترسش را پیدا کرده و به هر نحوی که شده، آن را از بین ببرید.

برای از بین بردن ترس کودک، اول سعی کنید کلامی به کودکتان احساس امنیت دهید. اگر راه اول کارساز نبود، می توانید از تکنیک های مختلفی مثل نگهبان کردن یک عروسک برای محافظت از کودک، گذاشتن یک شب خواب جادویی در اتاق خواب کودک و روش های این چنینی استفاده کنید. اگر از چنین روش هایی استفاده کردید اما باز هم احساس ترس از کودکتان جدا نشد، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

پیشنهاد می کنیم که حتما این وبلاگ ها را هم بخوانید!



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!