خطرات سویه های جدید کرونا برای کودکان
22 فروردین 1401 ساعت 12:04

خطرات سویه های جدید کرونا برای کودکان

مدت‌هاست که ما علاوه بر اینکه به زندگی با کرونا عادت کرده‌ایم، به شنیدن بروز سویه‌های جدید کرونا نیز عادت کرده‌ایم. هر چند وقت یک بار، رسانه‌ها خبر از بروز سویه جدیدی از کرونا در چهار گوشه جهان می‌دهند و ما با نگرانی اخبار مرتبط با آنها را پیگیری می‌کنیم. شاید در این میان دغدغه والدین کودکان از دیگران بیشتر باشد، بیشتر به این دلیل که آنها نمی‌دانند سویه‌های جدید کرونا تا چه اندازه برای کودکان خطرناک هستند.

 خطرات سویه های جدید کرونا

به همین دلیل ما در این مطلب از وبلاگ مجموعه نازدونه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم و بر اساس منابع معتبر پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنیم، پس لطفاً با ما همراه باشید.

سویه ویروس چیست؟

ویروس‌ها در حین انتشار، خودشان را کپی می‌کنند. ویروس‌ها در حین این اتفاق، جهش می‌یابند یا کمی تغییر می‌کنند؛ به همین دلیل نسخه‌ای از ویروس به وجود می‌آید که با ویروس اصلی متفاوت است و به آن سویه ویروس گفته می‌شود.

معمولاً سویه‌های ویروس در موارد زیر، متفاوت از ویروس اصلی هستند:

  •  میزان مسری بودن
  • شدت بیماری
  •  میزان پاسخ به واکسن‌ها و داروها
  •  توانایی ویروس در ابتلای چندباره فرد به بیماری

سویه‌های جدید کرونا

همان‌طور که در بالا مشاهده کردید، سویه‌های جدید هر ویروس از جمله ویروس کرونا، ممکن است از لحاظ شدت بیماری، پاسخ به واکسن‌ها و داروها و ... با ویروس اصلی کرونا تفاوت داشته باشند. به عنوان مثال سویه دلتا بسیار عفونی‌تر از ویروس اصلی کرونا بود و سویه امیکرون که جدیداً شیوع پیدا کرد، هر چند شدت بیماری پایین‌تری داشت، اما از شدت سرایت فوق‌العاده بالایی برخوردار بود.



به همین دلیل می‌توان گفت که هیچ‌وقت دقیقاً مشخص نیست سویه جدید ویروس کرونا خطرناک‌تر است یا خیر؟ اما چون سویه‌های جدید ویروس کرونا از لحاظ میزان پاسخ به واکسن‌ها و داروها با هم تفاوت دارند، شاید بتوان گفت که سویه‌های جدید در اکثر موارد تمایل به آلوده کردن کودکانی دارند که به دلیل سن پایین در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند.

نحوه محافظت از کودکان در برابر سویه‌های جدید کرونا

ما امروزه مانند دو سال قبل در برابر ویروس کرونا دست بسته نیستیم و به انواع واکسن‌ها دسترسی داریم. معمولاً بعد از بروز هر سویه جدید کرونا، واکسن‌ها نیز بر اساس آن تکامل پیدا می‌کنند و همین باعث افزایش اثربخشی آنها در برابر سویه‌های جدید کرونا می‌شود. به همین دلیل مؤثرترین راه برای محافظت از کودکان در برابر ویروس کرونا، تکمیل روند واکسیناسیون است.

چنانچه کودک به دلیل سن پایین نمی‌تواند واکسن کرونا را دریافت کند، والدین با تکمیل روند واکسیناسیون خود می‌توانند باعث کاهش احتمال بروز بیماری کرونا و شدت آن در کودکان خود شوند. در ضمن در صورتی که کودک در سن دریافت واکسن قرار دارد، حتماً باید نسبت به تکمیل روند واکسیناسیون او اقدام کنید.

واکسیناسیون کودکان

به علاوه مواردی چون رعایت فاصله اجتماعی، شستن مستمر دست‌ها و استفاده از ماسک در کودکان بالای ۲ سال (و صد البته بزرگسالان) همچنان جزء بهترین راهکارها برای محافظت از کودکان در برابر سویه‌های جدید کرونا هستند.

سخن آخر

بروز سویه‌های جدید در هر ویروس، امری بسیار عادی است. متأسفانه کرونا به دلیل شدت سرایت و درصد بیماری‌زایی بالا، بسیار بیشتر از ویروس‌های دیگر زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داد؛ به همین دلیل شنیدن خبر انتشار یک سویه جدید کرونا همواره ما را وحشت‌زده می‌کند. اما در صورت رعایت اصول بهداشتی و تکمیل روند واکسیناسیون نیازی به نگرانی نیست، زیرا به هر حال کرونا آمده است که بماند و ما باید به زندگی کردن با آن عادت کنیم. در ضمن فراموش نکنید که هر چه پوشش واکسیناسیون بالاتر باشد، احتمال بروز سویه‌های جدید کرونا پایین‌تر است.

 

 

 

 

 

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!