روش‌های کنترل خشم کودکان
19 مرداد 1399 ساعت 12:24

روش‌های کنترل خشم کودکان

گاهی اوقات کودکان برای مسائلی مانند نداشتن غذای مورد علاقه در میان وعده یا دعواکردن با یک همبازی بر سر اسباب بازی، عصبانی می‌شوند. والدین هم ممکن است کودک را به خاطر رفتار نامعقول و خشم خود به اتاق خود بفرستند یا به او فریاد بزنند که از عصبانیت دست بکشد. اما این رفتارهای والدین مناسب نیست و آنها باید روشی مناسب برای کنترل خشم و عصبانیت کودکان پیدا کنند. در اینجا چند راهکار برای شما ارائه می‌کنیم.

لباس بچگانه

صحبت کردن با کودک

با آرامش از فرزندتان بخواهید توضیح دهد که چه چیزی باعث عصبانیت وی شده است. صحبت کردن با کودکان هنگامی که عصبانی هستند موجب آرام شدن آنها می‌شود. اگر فرزند شما نمی‌خواهد این مسئله را با شما در میان بگذارد، می‌تواند با کسی که احساس راحتی می‌کند، صحبت کند مثل یک حیوان خانگی، عروسک یا دوست خیالی.

انجام دادن فعالیت فیزیکی

بچه‌ها می‌توانند کمی حرص بخورند و پای خود را به زمین بکوبند، یک بالش را مشت کنند، یا بچرخند، راه بروند و غیره. پرسه زدن در اطراف یا پیاده روی نیز ممکن است به شما کمک کند. برای همین می‌توان کودکان را برای انجام فعالیت‌هایی که دوست دارد و لذت می‌برد مانند پیاده‌روی، پارک رفتن، خواندن، نقاشی کردن و غیره ترغیب کرد و ذهن او را طوری آرام کنید که خشم و عصبانیت را فراموش کند.

روش‌های کنترل خشم کودکان

احساس راحتی و محبت به کودک بدهید

به فرزند کوچک خود بگویید که واقعا به اوضاع و احساسات او اهمیت می‌دهید. کودکان نوپا با حضور جسمی شما احساس آرامش می‌کنند، اما کودکان نسبتا بزرگتر معمولا با شرایط دیگری عصبانی می‌شوند برای همین آرام کرن آنها به سادگی نیست. با این حال هرگز قدرت در آغوش گرفتن را دست کم نگیرید، سعی کنید به کودکان نشان دهید که آنها را دوست دارید و به آنها محبت کنید.



یک الگوی خوب باشید

کودکان از بزرگسالان تقلید می‌کنند بنابراین اگر شما در شرایط مختلف با خشم و عصبانیت رفتار کنید مطمئنا بر فرزند شما تأثیر می‌گذارد. در صورتی که شما مهارت‌های مورد نیاز برای کنترل خشم و عصبانیت خود داشته باشید، احتمالا فرزندتان شما را الگو قرار دهد و بتواند خوب رفتار کند. برای همین باید رفتار خوب فرزندان را ستایش کنید و اطلاع دهید که وقتی او خشم خود را به روشی درست و مناسب کنترل می‌کند، متوجه می‌شوید.

از رسانه‌های خشونت‌آمیز خودداری کنید

اگر فرزند شما رفتار پرخاشگرانه دارد، تماشای برنامه‌های تلویزیونی خشن یا بازی‌های ویدئویی نامناسب، مفید نخواهد بود. آنها را از دیدن چیزهای خشونت‌آمیز بازدارید و درعوض، کتاب و بازی‌های مناسبی در اختیار کودکان قرار دهید تا بتوانند مهارت‌های خوبی یاد بگیرند.
شما می‌توانید از این مطالب برای کنترل خشم کودکان کمک بگیرید اما در نظر داشته باشید که بهتر است از توصیه‌های روانشناسان نیز بهره‌مند شوید زیرا آنها بهتر می‌توانند متناسب با شرایط کودک تصمیم بگیرند که چه رفتاری در مقابل آنها داشته باشند. بنابراین هر سوالی که ذهن شما را درگیر کند، از متخصصان و روانشناسان بپرسید.

جمع‌بندی

عصبانت کوچک و بزرگ نمی‌شناسند و همه ممکن است در واکنش به یک سری اتفاقات عصبانی شوند. این اتفاق برای کودکان هم تکرار می‌شود و به عنوان پدر و مادر آنها باید بدانیم که چطور اوضاع را مدیریت کنیم. در این مطلب به روش‌های مختلفی برای کنترل خشم کودکان مطرح کردیم:

  • صحبت کردن با کودکان
  • انجام‌دان فعالیت‌های فیزیکی
  • محبت‌کردن به کودک و دادن احساس راحتی
  • خودداری از رسانه‌ها خشونت‌آمیز
  • ارائه الگوی رفتاری مناسب

 

شاید به این مقالات هم علاقه مند باشید:

ترس از غریبه های در کودکان

نحوه رفتار با خواسته هاس کودکان



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!