راه‌های از بین بردن حسادت در کودکان
19 مرداد 1399 ساعت 23:39

راه‌های از بین بردن حسادت در کودکان

حسادت احساسی است که ممکن است در هر کسی وجود داشته باشد و کودکان نیز از این امر مستثنی نیستند. کودکان ممکن است به خواهر و برادر یا دوستان و همکلاس‌های خود حسادت کنند، اما حسادت همواره پیامدهای منفی در پی دارد.
گاهی اوقات کودکان نسبت به خواهر و برادر کوچک‌تر خود حسادت می‌ورزند که همین امر باعث ایجاد مشکلات بی‌شماری در خانواده می‌شود به همین دلیل والدین همواره به دنبال روش‌هایی برای از بین بردن حسادت کودکانشان هستند.
البته هیچ وقت نمی‌توان حسادت را به صورت کامل از بین برد اما راه‌های زیادی برای غلبه بر آن وجود دارد.

در زیر چند روش را برای کمک بر این احساس ناخواسته و مهار آن ذکر کرده‌ایم:

حسادت را به جاه‌طلبی تبدیل کنید

به فرزندان خود یاد بدهید که چگونه افکار مثبتی داشته باشند و راه‌های غلبه بر احساسات منفی را به آنها بیاموزید. به عنوان مثال ممکن است فرزند شما به همکلاسی‌اش حسادت کند زیرا او در امتحان نمره بالاتری کسب کرده است. به او بگویید که او نیز می‌تواند با تلاش بیشتر نمره بالاتری کسب کند، او را تشویق کرده و همراهی کنید. دفعه بعد که نمره بالاتری کسب کرد، احساس ناخوشایند حسادت به احساس شیرین موفقیت تبدیل می‌شود.

با کودکتان هم‌کلام شوید و حرف‌های او را بشنوید

حسادت در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و تا حدی یک امر عادی تلقی می‌شود. هنگامی که متوجه حسادت در کودک خود می‌شوید، سعی کنید با او صحبت کرده و حرف‌های او را بشنوید. همین کار تا حد زیادی باعث فروکش کردن شدت حسادت می‌شود. در خلال این گفتگو شما دلیل حسادت را پیدا می‌کنید و می‌توانید به تناسب با آن مشکل، راه‌حل مناسبی پیدا کنید. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع حسادت ناشی از کمبود اعتماد به نفس است.

برای آنها داستان تعریف کنید

داستان‌ها اغلب حاوی پیام‌های مثبت و درس‌های آموزنده هستند. می‌توانید نکات آموزشی را که مد نظر دارید در خلال داستان‌ها و به شکل غیر مستقیم به آنها منتقل کنید. کودک شما با قهرمان داستان همزاد پنداری می‌کند و در نتیجه راحت‌تر به پیام‌های داستان واکنش نشان می‌دهد.

راه‌های از بین بردن حسادت در کودکان

الگوی خوبی برای کودکانتان باشید

کودکان طرز رفتار را از پدر و مادر یاد می‌گیرند، بنابراین شما باید به گونه‌ای با دیگران برخورد کنید که دوست دارید فرزندانتان با دیگران برخورد کنند. اگر کودک شما در رفتارتان حسادت را ببیند قطعاً آن را سرمشق رفتار خود قرار می‌دهد و او هم به دیگران حسادت می‌کند. پس مواظب رفتار خود باشید.

به آنها بیاموزید داشته‌هایشان را با دیگران سهیم شوند

کودک شما باید بخشش و گشاده‌دستی را از دوران کودکی بیاموزد، بخشش خود باعث کاهش احساس عدم امنیت و در نتیجه کاهش حسادت می‌شود. سعی کنید کودکتان را تشویق کنید که اسباب‌بازی‌ها و وسایل خود را در اختیار دوستانش قرار دهد این کار باعث می‌شود که نه تنها کودک شما به دوستش حسادت نکند بلکه از احساس بخشنده بودن هم لذت ببرد.



کودکتان را دوست داشته باشید

کودک شما بیش از هر کسی به عشق شما نیاز دارد. سعی کنید مامنی گرم برای او باشید تا بتواند به راحتی با شما درد دل کند همین باعث می‌شود که راحت‌تر بتواند مشکلاتش را با شما مطرح کند و از راهنمایی‌های شما استفاده کند. این امر در نهایت منجر به کاهش حس حسادت در آنها می‌شود.

از مقایسه کردن اجتناب کنید

سعی کنید هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی کودکتان را با هیچ کس دیگر مقایسه نکنید. شاید شما فکر کنید که مقایسه کردن می‌تواند باعث ترغیب او به تلاش بیشتر شود اما این طور نیست. مقایسه کردن تنها احساس، اضطراب، نارضایتی و حسادت را در کودک تحریک می‌کند و باعث نفرت او از دیگران می‌شود.

راه‌های از بین بردن حسادت در کودکان

جمع‌بندی

حال که با هم با چند روش کاهش حس حسادت در کودکان آشنا شدیم، نوبت به عمل می‌رسد. فراموش نکنید که نمی‌توان حسادت را به صورت کلی ریشه‌کن کرد اما می‌توان آن را تا حد زیادی کنترل کرد.
بنابراین دفعه بعد که دیدید فرزند شما به نمرات دوستش و یا به اسباب بازی خواهر و برادرش حسادت می‌کند به شکلی دوستانه با او صحبت کنید تا ریشه حسادت او را کشف کرده و سپس تلاش کنید با استفاده از روش‌های بالا با آن مقابله کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!