روش های درست تنبیه کودک، که حتما والدین باید بدانند
26 مرداد 1401 ساعت 16:12

روش های درست تنبیه کودک، که حتما والدین باید بدانند

روش های درست تنبیه کردن از جمله اموری است که تمامی والدین باید با آن آشنا باشند. گاهی اوقات کودکان تصمیمات اشتباه میگیرند، لجبازی میکنند، قوانین شما را زیر پا میگذارند و بسیاری از کارهایی را انجام میدهند که شما به آنها علاقه ندارید، اما این طبیعی ترین حالت ممکن است. در واقع این اشتباهات یکی از مهم ترین بخش های یادگیری است. کودکان با انجام دادن امور مختلف، مشاهده نتایج کارهایشان و واکنشی که دیگران نسبت به او انجام می دهند آموخته های خود را تکمیل میکنند.
در اینجا، این شما هستید که با تشویق ها و تنبیهات در برابر تصمیمات کودک ، باید به او بیاموزید، کاری که انجام داده است خوب است یا بد. اگر کار اشتباهی انجام دهد چه اتفاقی می افتد؟ او باید در برابر خطاهای دیگران چه واکنشی نشان دهد؟ و... همه از مواردی است که با واکنش های شما در ذهنش شکل میگیرد.

زمانی که شما مشکلتان با کودک را با دعوا حل میکنید، او نیز یاد میگیرد مشکلات خود را با دعوا حل کند. پس اگر شما هم میخواهید کودکتان را بهترین نحو تربیت کنید، باید روش های قدیمی مثل؛ تنبیه بدنی، داد و بیداد کردن را کنار بگذارید و روش های درست تنبیه کردن را بیاموزید. پس در این مقاله از نازدونه ( فروشگاه تخصصی لباس بچگانه) به روشهای درست تنبیه کردن می پردازیم.

چرا والدین نباید از تنبیهات بدنی و خشن برای کودکان استفاده کنند؟

قطعا مواقعی پیش می آید که از دست فرزندتان به شدت عصبی هستید و نمیدانید برای ساکت کردنش چه کنید. در این مواقع برخی از والدین با داد زدن و تنبیه بدنی کودک را از انجام رفتار خاصی باز میدارند، آن زمان است که پدر و مادر نفس راحتی میکشند و احتمالا میگویند: «آدم را مجبور میکند».

اما این کاملا واضح است که فریاد زدن و تنبیهات خشن، آسیب شدیدی به کودک میزند و حتی در طولانی مدت تاثیرات منفی بر تصمیمات کودک میگذارد. پس به دنبال روش های متفاوت برای تنبیه فرزندتان باشید. در ادامه به روش های میپردازیم که میتوانید به جای تنبیهات خشن، آنها را به کار ببرید.

  1. چه انتظاری از او دارید؟ مشخص کنید: کاری که از او میخواهید انجام دهد را به طور واضح و روشن بیان کنید. به او نگویید: «لطفا خانه را کثیف نکن»، به او بگویید: «لطفا بعد از بازی اسباب بازی هایت را جمع کن»
  2. با توجه به توانایی هایی که کودکتان دارد، از او درخواست کنید: اگر انتظاراتی که در توانایی اش نیست از او بخواهید، با شکست مواجه خواهد شد.
  3. او را به سبب کار های خوبی که انجام میدهد تحسین کنید: زمانی که شما کودکتان را برای انجام کاری های اشتباه صدا میزنید و با او هم صحبت میشوید، تصمیم میگیرد برای جلب توجه شما کارهای اشتباه انجام دهد.
  4. برای ایجاد یک پیوند قوی برای او تایم مخصوصی داشته باشید: اولین قانون یک رابطه خوب بین والدین و فرزند وقت گذراندن با کودک است.
  5. پرت کردن حواس کودک: زمانی که کودک به سمت کار اشتباهی میرود، او را با خنداندن، بازی و فعالیت های جذاب ترغیب کنید و حواسش را از کاری که قرار بود انجام دهد پرت کنید.
  6. عواقب کارشان را مطرح کنید: شما باید نتیجه ای که در پی اشتباه کودک اتفاق می افتد را توضیح دهید، به طور مثال؛ « اگر به کارت ادامه دهی، تایم بازی ات تمام میشود.»
  7. دوستی با کودک: با کودکتان دوست شود تا زیرپا گذاشتن قوانین شما به حداقل برسد. 
  8. با فرزندانی که نوجوان هستند، مشورت کنید: اگر فرزندتان نوجوان است، سعی کنید در مورد کتاب، آهنگ و غذای مورد علاقه شان صحبت کنید.
  9. در انجام تصمیمات مختلف با آنها مشورت کنید؛ هرچه بیشتر با آنها دوست باشید، آنها نیز سعی میکنند که شما را ناراحت نکنند.
  10. نفس عمیق بکشید: پس از اینکه کودکتان مرتکب خطایی شد، چند لحظه صبر کنید . نفس عمیق بکشید، به شما قول میدهم روش بهتر و منطقی تری برای تذکر به کودک به ذهنتان میرسد.

 

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

یادگیری مهم ترین اصول تربیت کودکان

تمام نکاتی که باید در خرید لباس بچکانه به آن دقت کنید

چگونه به کودکان بیاموزیم اتاق خود را تمیز کنند؟



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!