چگونه نوجوان را از گوشی دور کنیم
09 بهمن 1401 ساعت 18:05

چگونه نوجوان را از گوشی دور کنیم

امروزه گوشی هوشمند مزایای زیادی برای افراد دارد. افزایش خلاقیت، ارتباط آسان و از همه مهم تر ایجاد فرصت برای یادگیری از مزایای تلفن های همراه است. اما در کنار مزایا، معایبی چون اعتیاد به تلفن همراه و فضای مجازی، مشکلات کم خوابی، کاهش تمرکز و توجه، کمردرد، سردرد و  سایر موارد را به همراه دارد. ما در این مقاله از نازدونه روش هایی برای اینکه چگونه نوجوان را از گوشی دور کنیم به شما معرفی میکنیم. اگر به دنبال روشی برای ترک دادن کودک از گوشی هستید پس کافی ست نکات و قوانین این مطلب را رعایت کنید.

سن خرید گوشی برای نوجوانان

خرید گوشی برای نوجوانان به عوامل مختلفی چون؛ میزان آمادگی کودک برای استفاده از گوشی، قوانین و شرایط خانوادگی و... بستگی دارد. روانشناسان کودک سن مناسب خرید گوشی را 13 تا 16 سالگی می دانند. اما با توجه به اینکه والدین شناخت بهتری نسبت به کودکشان دارند، پس میتوانند بهترین سن را برای خرید گوشی انتخاب کنند. شما باید به توانایی های ارتباطی کودک، میزان رشد روانی، میزان مسئولیت پذیری، رعایت قوانین و سایر موارد برای در سن خرید گوشی برای نوجوانان توجه کنید.
  • استفاده از گوشی تا 2 سال کاملا باید ممنوع باشد.
  • استفاده محدود از گوشی والدین در 2 تا 8 سالگی
  • استفاده مشترک از گوشی در 8 تا 13 سالگی
اما احتمالا همینکه کودک شما در محیط مدرسه و بین دوستان هم سن خود قرار میگیرد با لجبازی از شما میخواهد که برای او گوشی بخرید. ممکن است شما ناچار شوید برای او گوی همراه تهیه کنید. در صورتی که در این شرایط قرار دارید خرید گوشی حتما باید با قوانین و محدودیت هایی مشخصی باشد که در ادامه به آن می پردازیم. 
 
چگونه نوجوانان را از گوشی دور کنیم

قوانین استفاده از موبایل برای نوجوانان

باید حتما قوانینی را برای استفاده از موبایل برای نوجوانان مشخص کنید. اما قبل از هر کاری قانون گذار باید بداند که هدف از قانون گذاری ناراحتی نوجوان نیست. ما قصد داریم با رعایت این قوانین از اتفاقات ناگواری که نوجوانان در آن تجربه کمی دارند، جلوگیری کنیم.

قوانین استفاده از موبایل برای کودکان:

  • محدودیت زمانی مشخص کنید.
  • عدم استفاده از موبایل هنگام غذا خوردن
  • عدم استفاده از موبایل در تخت (بردن گوشی به تخت را ممنوع کنید.)
  • خاموش و یا در حالت پرواز بودن گوشی 1 ساعت قبل از خواب
  • آگاهی از رمز عبور موبایل فرزند( توجه داشته باشید دانستن رمز عبور فقط جهت اطمینان خاطر است و قرار نیست امنیت کودکتان را در استفاده از موبایل بگیرید.)
  • درباره اهمیت اطلاعات شخصی به او هشدار دهید و در رابطه با اینکه اطلاعات شخصی و مسائل خانوادگی نباید به بیرون از خانه برود باهم صحبت کنید.
  • اولویت های دیگر-مثلا درس- را مشخص کنید.
  • استفاده از موبایل زمان درس خواندن را ممنوع کنید.

​ باید دقت داشته باشید شما الگوی نوجوانتان هستید. بنابراین در صورتی که برخی از قوانینی که مربوط به خانواده است را خودتان رعایت نکنید، فرزندتان نیز آنها را رعایت نمی کند(به طور مثال قانون 1,2,3,5). بعد از اینکه قوانین استفاده از موبایل برای نوجوانان را مشخص کردید، نیاز است در رابطه با موضوعات زیر باهم صحبت کنید.

  1. باید با فرزندتان در رابطه با پیامدهای منفی که رعایت نکردن قوانین دارند صحبت کنید.
  2. با او درباره علت برقراری قوانین صحبت کنید و به تفکیک علت هر یک از قوانین را توضیح دهید.
  3. نظرش را درباره قوانین بپرسید و اگر به هرکدام از آنها اعتراضی دارد، قانون جایگزینی که مد نظر دارد را بپرسید.

بچه ها چقدر باید با گوشی بازی کنند

در پاسخ به این سوال که بچه ها چقدر باید با گوشی بازی کنند؟ باید بگوییم که این مورد هم بستگی به شرایط مختلف دارد. مثلا در شرایط کرونا که تمام تکالیف کودکان به صورت آنلاین بود این ساعات بیشتر خواهد شد.

اما بهترین مدت زمان استفاده از موبایل برای نوجوانان برای بازی و بدون در نظر گرفتن انجام تکالیف روزی 2 الی 3 ساعت است و در روز های تعطیل حداکثر 4 الی 5 ساعت است.

کلام آخر نازدونه

​یکی دیگر از معایب استفاده بیش از حد گوشی به خصوص در سنین پایین این است که کودک یا نوجوان شما در معرض سایت هایی با محتواهای افراطی قرار میگیرد. بنابراین در پاسخ به سوال چگونه نوجوان را از گوشی دور کنیم؟ باید قوانین مهمی با توجه به شرایط خانوادگی و شرایط اخلاقی کودک بر قرار کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!