4 روش برای نوشتن تکالیف کودکان به موقع
23 آذر 1401 ساعت 17:23

4 روش برای نوشتن تکالیف کودکان به موقع

وقتی بچه ها نمیخواهند بعد از مدرسه تکالیفشان را انجام دهند، دست به رفتارهای عجیبی میزنند. دستپاچگی، به تاخیر انداختن، بهانه تراشی یا به اصطلاح آنها از روش هایی استفاده میکنند که از زیر کار در بروند. در این موارد اغلب والدین احساس درماندگی میکنند، اما در این مقاله 4 روش برای مشق نوشتن کودکان و انجام تکالیف آنها معرفی میکنیم، که با استفاده از آنها بیش از نیمی از مشکلات شما حل خواهد شد.
 
 
علت بی علاقگی به انجام تکالیف

علت بی علاقگی به انجام تکالیف

برای آنکه بتوانیم روش هایی برای مشق نوشتن کودکان و انگیزه دادن به آنها پیدا کنیم، ابتدا نیاز است علت بی علاقگی آنها به انجام تکالیف را بدانیم.
متاسفانه یا خوشبختانه ما در عصر تکنولوژی، بازی های کامپیوتری، کارتون و انیمیشن های تلویزیونی به سر می بریم. بنابراین بدیهی ست که در بین این همه تکنولوژی فرزند شما نتواند برای نوشتن تکالیفش تمرکز کافی داشته باشد. در اولین گام شما باید احساس فرزندتان را درک کنید. 
 
 

1. مسئولیت نوشتن تکالیف را به کودکان بسپارید

برای اینکه فرزند شما به نوشتن تکالیف و مشق های خود عادت کند باید مسئولیت نوشتن تکالیف را به فرزندتان بسپارید. 

1) تکالیفش را ننویسید: سعی نکنید در مواقع مریضی، بی حالی، ناراحتی و گریه های کودک مشق های او را بنویسید. حتی اگر آنها کم و بی اهمیت هستند. آنها باید یاد بگیرند که تکالیف را خودشان بنویسند.

2) عواقب ننوشتن تکالیف را شرح دهید: ابتدا سعی کنید او از نوشتن و یا ننوشتن تکالیفش نترسد، اما در صورتی که طبق هیچ شرایطی مشق هایش را نمینوسد برای او توضیح دهید که اگر تکالیفش را انجام ندهد، فردا معلم جلوی بچه ها تکالیفش را میخواهد و ممکن است به دردسر بیفتد.

3) بگذارید عواقب ننوشتن تکالیف را تحمل کند: در صورتی که با توضیحات شما بازهم فرزندتان تکالیفش را انجام نداد، باید اجازه دهید با عواقب آن روبه رو شود.

برخی از والدین فکر میکنند اگر تکالیف کودک را بنویسند، خوبی در حق او انجام داده اند. اما باید به شما بگویم با این کار به کودکتان یاد می دهید؛ 1. اگر کاری را نخواست، میتواند انجام ندهد. 2. در صورتی که کاری را انجام ندهد والدین به جای او انجام می دهند. هر دو نتیجه تاثیر منفی بر استقلال کودک شما دارد.

 

چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنید؟

 

2. شرایط و قوانین مناسب برای نوشتن تکالیف

شما و کودکتان نمیتوانید در مورد نوشتن با ننوشتن تکالیف به نتیجه برسید. بنابراین بهتر است زمان نوشتن را باهم تصمیم بگیرید. یک ساعت منظم برای نوشتن تکلیف روزانه انتخاب کنید. مثلا به او بگویید دوست دارد قبل از بازی تکالیفش را انجام دهد یا بعد از بازی؟ قرار دادن شرایط و قوانین برای نوشتن تکالیف به آنها این اجازه را میدهد که خود را با سرایط وفق دهند. اما اگر هر روز در ساعات متفاوت بخواهد تکالیفش را انجام دهد، ممکن است آن را به تاخیر بیندازد تا زمانی که وقت خواب است.

گوشه دنجی را برای نوشتن تکالیف انتخاب کنید و سعی کنید هر روز در همان مکان مشخص تکالیفش را انجام دهد.

 

در مواقع ضروری با معلم صحبت کنید

3. در مواقع ضروری با معلم صحبت کنید

گاهی اوقات که کودکتان شروع به نوشتن تکالیف میکند. شما متوجه میشوید که هر روز فرزندتان زمان زیادی را صرف نوشتن تکالیف میکند و هر روز علاقه اش به نوشتن تکالیف کمتر و کمتر میشود. شاید در مواقع ضروری که احساس میکنید حجم تکالیف بسیار زیاد است، بهتر است با معلمش صحبت کنید تا مدتی را از حجم تکالیف کم کند و پس از مدتی و به ندرت آنها را زیاد کند تا کودک شما به نوشتن آنها عادت کند. 
البته بهتر است کودکان روزانه هر درسی را که در مدرسه می آموزند را تمرین کرده و مجدد مرور کنند.  بنابراین برای این تصمکیم گیری حتما با معلم او مشورت کنید.
 
 
 
انجام تکالیف کودکان

4. از تشویق ها و تنبیه ها استفاده کنید

یکی از روش های مرسوم که از قدیم هم با والدین همراه بوده، تشویق و تنبیه کودکان است. سعی کنید از روش هایی استفاده کنید که آنها را برای انجام تکالیف تشویق کند و یا در صورت انجام ندادن آنها تنبیه شوند.
1. از روش های تشویقی استفاده کنید که دوست دارد: به طور مثال به او بگویید اگر امروز تکالیفت را به خوبی انجام دهی اجازه داری یک بازی کامپیوتری نصب کنی، با گوشی بازی کنی و یا ... . البته باید حتما برایش مشخص کنید از او چه میخواهید: باید تکالیفت را خوش خط بنویسی، باید 2 ساعت تمرین بنویسی و... . سعی کنید تشویق هایی را برای او در نظر بگیرید که برای او جذاب باشد. 
نکته دیگری که در این روش باید به آن توجه کنید، این است که در صورتی که کودکتان تلاشش را برای انجام تکالیف میکند جایزه اش را به او بدهید. مثلا ممکن است به او بگویید باید خوش خط بنویسد، اما از بین 10 خطی که نوشته 2 خط آن خوش خط نشده، در این صورت در یکی دو روز اول آنرا نادیده بگیرید، اما در روز های بعد سخت گیری داشته باشید تا همیشه به همین منوال پیش نرود.
 

کلام آخر نازدونه درباره روش های انجام تکالیف کودکان

نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچه گانه) به شما می گوید اگر کودکتان به انجام دادن تکالیفش راضی نمیشود، پس سعی کنید تا جایی که ممکن است نوشتن تکالیف را با روش های مختلف مثل همراهی خودتان در نوشتن همان مشق ها در دفتری جدا و روش های مشابه مفرح کنید. یکی دیگر از دلایلی که کودکان دوست ندارند تکالیفشان را انجام دهند این است که آنها تکالیف را متوجه نشده اند. ممکن است کودک شما در نوشتن تمرین های ریاضی با مشکل مواجه شود و مسائل آن را درک نکند.در این مرحله شما باید او را در رفع مشکلش راهنمایی کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!