چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنیم؟
20 آذر 1401 ساعت 19:07

چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنیم؟

یکی از مهم ترین وظایف مدارس و والدین تشویق کودکان برای مطالعه است. تشویق باید تنها برای مطالعات کتاب های درسی نباشد، بلکه شما باید انگیزه مطالعه و یادگیری را در فرزندتان نهادینه کنید. به جرئت میتوانم بگویم یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین روش ها برای تشویق مطالعه این است که به فرزندتان یاد دهید چطور مطالعه موثری داشته باشد.

بهترین روش برای درس خواندن کودکان

چرا مطالعه موثر؟ فرزندان شما حداقل یک یا دوبار تلاش کرده اند درس را با جدیت بخوانند اما پس از آن علاقه ای نشان ندادند و یا به اصطلاح از درس خواندن زده شدند. مهم ترین دلیل از دست دادن اشتیاق کودکان به درس خواندن این است که کودک شروع به خواندن میکند اما به سرعت متن خوانده شده را فراموش میکند. کودک باید دوباره و دوباره متن را بخواند و در نهایت از خواندن خسته میشود. پس اولین قدیمی که باید برای تشویق به مطالعات درسی داشته باشید این است که او را برای یک مطالعه موثر و مفید راهنمایی کنید. در این صورت فرزند شما کمترین انرژی صرف شده و یشترین میزان یادگیری را خواهد داشت. در این مطلب به شما روش های تاثیر گذار بر یک مطالعه موثر را معرفی کرده و آموزش میدهیم.

ساعت مناسب برای درس خواندن

هیچ محدودیتی برای ساعت درس خواندن وجود ندارد. اما طبق تحقیقات برخی از ساعات شبانه روز سطح هوشیاری فرد کاهش می یابد. بلعکس ساعات هم وجود دارد که مغز بهترین حالت را برای یادگیری دارد. بسیاری از دانشمندان میگویند صبح ها بهترین تایم برای درس خواندن است. اصولا درس خواندن در شب قبل از خواب نیز تاثیر مثبتی در ماندگاری اطلاعات در حافظه دارد. شما میتوانید کودکتان را برای یک مرور کلی از درس هایی که خوانده قبل از خواب آماده کنید. در واقع مغز زمان خواب تایم کافی برای تجزیه و تحلیل وجود دارد. جدا از هر چیزی هر شخص با توجه به شرایط و سلیقه خود در برخی از ساعات برای درس خواندن آماده تر هستند و مواردی که ذکر شد تنها با توجه به تجربیات و تحقیقات است.

انتخاب گوشه ای دنج برای درس خواندن

انتخاب یک گوشه دنج و جذاب برای درس خواندن باعث ایجاد انگیزه در کودک شما میشود. وصل کردن برچسب های جذاب، نوشته های کوتاه انگیزشی و گوشه ی دنجی که توسط خود فرزندتان تزیین شده باشد. سعی کنید این گوشه دنج را همراه با فرزندتان آماده کنید و خاطراتی خوشی از آن داشته باشد. این گوشه دنج باید اغلب در سکوت باشد، زیرا درس خواندن در فضاهای شلوغ باعث سردرگمی و کاهش تمرکز میشود.

 

انتخاب گوشه ای دنج برای درس خواندن

تا جایی که میتوانید از مشاجره ها دوری کنید

هیچ چیز بیشتر از تنش ها و مشاجره ها باعث نمیشود که ذهن کودک آمادگی خود را برای خواندن دروس مدرسه از دست دهد. بنابراین سعی کنید از تنش ها و مشاجره با فرزندتان دوری کنید. همچنین او را برای اشتباه جواب دادن ها، نحوه خواندن غلط و موارد این چنینی دعوا نکنید، بلکه سعی کنید روشی برای حل آنها بدون مشاجره پیدا کنید.

سعی کنید متوجه پیشرفت خود باشد

فرزندان در ابتدای تلاش برای درس خواندن بخصوص آنها که دیگر مطالعه را کنار گذاشته اند، نیاز دارند متوجه پیشرفتی که داشته اند باشند. سعی کنید به آنها بگویید که چقدر پیشرفت خوبی داشته اند و یا میتواندی از روش های غیر مستقیم برای رسیدن به این منظور استفاده کنید.
 

کاهش انتظارتان از فرزندان

در روزهای اول از فرزندتان انتظار نداشته باشید بهترین نمره ها را داشته باشند و به تمام سوالات روان و سریع پاسخ دهند. بلکه شما باید متوجه پیشرفتی که نسبت به روز های قبل داشته اند آنها را تشویق کنید.
شما باید به استعدادهای او، میزان تلاش او وشرایظ مختلف توجه کنید. زمانی که شما بیش از حد معمول از فرزندتان توقع داشته باشید و او نتواند توقع شما را بر آورده کند، علاقه و اشتیاق خود را برای درس خواندن از دست میدهد.
 
به شما پیشنهاد میکنیم بر روی نحوه خواندن فرزندتان کار کنید. سعی کنید در مواقع لازم او را همراهی کنیید تا احساس خستگی نکند. اجازه ندهید با خستگی درس بخواند که باعث فراموشی اطلاعات از ذهن فرزندتان میشود. و در نهایت به نکاتی که در این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچه گانه) معرفی شد دقت کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!