پانزده بازی برای تقویت هوش کودکان
01 شهریور 1401 ساعت 15:57

پانزده بازی برای تقویت هوش کودکان

آیا می دانید بازی هایی برای تقویت هوشکوکان وجود دارد که همزمان فرزند شما را به فرد باهوش تری تبدیل کند، قوه ی بینایی اش را قوت ببخشد و مهارت های اجتماعی اش را تقویت کند؟ در این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) به معرفی 15 بازی جهت تقویت هوش کودک پرداخته ایم.
در زمان این بازی های فکری که برای تقویت ذهن است کودک نیاز دارد به شما، دیگران و جهان پیرامون خود نگاه کند.
تعداد کمی از بازی های فکری به تنهایی صورت می گیرد ولی اغلب آن ها نیاز به افراد بیشتر از یکی دارد که باعث تقویت مهارت های اجتماعی کودک در زمینه ی همکاری و رقابت می شود.
بازی های فکری ذهن را تحریک می کند و باعث می شود کودک برای حل مسئله برخلاف عادت فکر کند و از تقلید بپرهیزد. مثل تمرین های بدنی ذهن هم نیاز به تقویت قدرت آنالیز، خلاقیت و حل مسائل دارد.
بازی های ذهنی چالش برانگیز کودکان

بازی ها جذاب برای تقویت هوش کودکان

1.سودوکو؛ از بازی های جذاب برای تقویت هوش کودکان

این بازی برای تمام سنین مناسب است و در افراد پیر باعث جلوگیری از زوال عملکرد مغز می شود. در کودکان باعث می شود 3 4 پله جلوتر فکر کنند و به قدرت برنامه ریزی کردنشان کمک می کند. در بازی سودوکو در هر ردیف و ستون و هر جدول 3*3 اعداد 1 تا 9 باید بدون تکرار قرار بگیرند. برای سنین پایین تر از مهره های رنگی می توان استفاده کرد. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است. نسخه های مربوط به موبایل این بازی نیز وجود دارد.

2.بلوک آبی؛ از بازی های کامپیوتری برای تقویت هوش کودکان

این بازی به کودک آموزش می دهد که همیشه نیروی بدنی پاسخگو نیست و گاهی اوقات یک منطق ساده می تواند تاثیرگذار باشد. بلوک آبی را می توانید به راحتی از اینترنت دانلود کنید. در این بازی باید راهی برای خارج کردن بلوک آبی رنگ پیدا کنید.

3.ست؛ برای درک بصری کودک

در این بازی تمرکز و دقت همراه با درک بصری کودک تقویت می شود. این بازی دارای 81 کارت می باشد که هر کارت دارای 4 ویژگی است. هر بازیکن باید از میان 12 کارت 3 کارت کاملا مشابه یا کاملا متفاوت از نظر ویژگی را در کمترین زمان ممکن پیدا کند. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است. 

معرفی بازی های جذاب برای تقویت هوش کودک

4. فکر بکر یا همان مسترمایند

مستر مایند که در فارسی به آن فکر بکر می گویند به کودک کمک می کند که  اطلاعات را آنالیز کرده و با استفاده از منطق و آزمون و خطا حدس بزند. در این بازی دو نفره از یک تخته مخصوص همراه با تعدادی مهره استفاده شده است. 72 عدد مهره ی اصلی در 4 رنگ داریم که در کنار آن ها 40 مهره ی سفید و قرمز کوچک وجود دارد. یک بازیکن 4 عدد مهره را با رنگ های دلخواه انتخاب کرده و داخل حفره های مخصوص طوری که فرد مقابل نبیند قرار می دهد. بازیکن دیگر باید رنگ و ترتیب این مهره ها را حدس بزند. از مهره های قرمز و سفید برای علامت دادن درست و غلط بودن حدس فرد مقابل استفاده می شود. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است. نسخه ی موبایل این بازی نیز وجود دارد.

5.پازل؛ بازی ای قدیمی برای تقویت هوش کودک

قدرت استدلال و هماهنگی چشم و دست کودک را درگیر و تقویت می کند.  در این بازی تیکه ها را در قسمت مخصوص قرا می دهید تا تصویر مورد نظر کامل شود. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است. نسخه ی موبایل این بازی نیز وجود دارد.

6. بازی شاهراه 

شاهراه شامل نقشه ی ایران می باشد و باعث افزایش اطلاعات عمومی کودک  در زمینه ی جغرافیای کشور می شود. در این بازی هر بازیکن با استفاده از کارت‌های واگنی که به دست آورده است باید بین شهرهای مختلف طولانی ترین مسیر پیوسته را بسازد تا برنده شود. قوانین بازی ساده است اما برنده شدن در آن نیاز به تفکری استراتژیک دارد زیرا بازیکن باید بتواند بین میل به جمع کردن کارت‌ها و جلوگیری از دست رفتن مسیرهایی که ساخته‌ است تعادل ایجاد کنید و این دو کار باید همزان صورت بگیرد. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است.

 

بازی های فکری

7. کانسپت؛ بازی فکری جذاب

یک بازی فکری که یک تیم با استفاده از مهره ها و نشان ها نمادهایی را روی تخته علامت گذاری می کنند و تیم حریف باید کلمه ی مدنظر آن ها را حدس بزنند. این بازی باعث تقویت قدرت تحلیل اطلاعات کودک می شود. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است.

8. سیزده سر نخ؛ بازی برای تقویت هوش کودک

یک بازی ماجراجویی که قدرت استنتاج کودک را تقویت می کند. هر بازیکن نقش یک کارآگاه را دارد که باید راز قتل‌هایی که در تهران قدیم رخ داده است را کشف کند. برنده ی بازی کارآگاهی است که زودتر بفهمد که چه کسی،در چه محلی و به وسیله چه وسیله‌ای قتل را انجام داده است. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است.

9. مکعب روبیک؛ بازی فوق العاده برای تقویت هوش

یک نوع پازل 6 وجهی است. هر قسمت به صورت چرخشی حرکت می کند و باید در نهایت تمامی قسمت های هر وجه همرنگ شوند. این بازی به افزایش قدرت تمرکز، تجسم سه بعدی، تصمیم‌گیری، پیش‌بینی وحافظه بلند مدت و کوتاه مدت کودک کمک می‌کند.  این بازی هر دو سمت نیم کره ی مغز را فعال کرده و به تقویت هوش منطقی کمک می کند. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است.

10. شطرنج؛ بازی فکری جذاب

یک بازی فکری استراتژیک است و بهترین سن برای یادگیری 6 الی 7 سالگی است. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است. نسخه ی موبایل این بازی نیز وجود دارد.

مونوپولی و پنگاتو از بازی های تقویت هوش کودک

11.مونوپولی؛ از بازی برای تقویت ذهن اقتصادی کودک

آموزش های اقتصادی به زبان کاملا ساده و جذاب به کودک داده می شود. در این بازی کودکان دست به خرید و فروش و اجاره خانه و هتل و راه آهن می زنند و از بانک وام می گیرند و مالیات و جریمه می پردازند. این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است.

12. پنتاگو

این بازی بر روی قدرت تصمیم گیری کودک تاثیر بسزایی می گذارد. هدف بازی این است که 5 مهره یک رنگ به صورت خطی در صفحه ایجاد شود و برنده بازی آن کسی است که با تصمیم‌گیری درست زودتر این کار را انجام دهد. . این بازی در فروشگاه های حضوری و اینترنتی قابل خریداری است. نسخه ی موبایل این بازی نیز وجود دارد.

13.مارپیچ؛ بازی سرگرم کننده

این بازی براساس پیدا کردن مسیر درست برای خروج است و علاوه بر هماهنگی دست و چشم کودک بر روی توانایی حل مسائل با روش های مختلف تاثیرگذار است.

14.قایم با شک

در این بازی کودک به مکان هایی برای پنهان شدن و جست و جو کردن فکر می کند و این مسئله به قدرت حل مسائل و آنالیز محیط پیرامون او کمک می کند.

15.آموزش اعداد و الفبا با موسیقی

یادگیری اعداد و الفبا از طریق موسیقی بسیار سریعتر و تاثیرگذارتر خواهد بود. شما می توانید از کارت یا مکعب اعداد یا حروف استفاده کنید و آن ها را در مکان های مختلف نزدیک بهم قرار دهید سپس با موسیقی مورد علاقه ی کودک  شروع به رقصیدن کرده و هنگامی که موسیقی متوقف شد عدد یا حروف مورد نظر را بگویید و از کودک بخواهید آن را پیدا کند و در کنار آن بایستد. 

شاید یه این مقالات هم علاقه مند باشد:

بهترین ترکیب رنگ لباس بچگانه برای تابستان

روش های درست تنبیه کودک که والدین حتما باید بدانند

یادگیری مهم ترین اصول تربیت کودکان + 9 نکته مهم



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!