یادگیری مهم ترین اصول تربیت کودکان + 9 نکته مهم
25 مرداد 1401 ساعت 16:01

یادگیری مهم ترین اصول تربیت کودکان + 9 نکته مهم

رعایت اصول تربیت کودکان یکی از مهم ترین و پر چالش ترین اموری است که والدین به آن میپردازند. در بسیاری از مواقع ما به عنوان والدین با تمرکزی که برای شغل خود استفاده میکنیم، به امور تربیتی کودکان نمی پردازیم و بسیاری از اصول مهم تربیت فرزندان را نادیده میگیریم. اغلب از اصولی که پدران و مادرانمان برای تربیت ما استفاده میکردند، استفاده میکنیم و به اینکه این اصول درست و موثر هستند یا نه، هیچ توجهی نمیکنیم.

 

نکات کوتاه تربیتی کودکان

در مقاله یادگیری مهم ترین اصول تربیت کودکان از نازدونه(فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه)؛ به معرفی نکات کلیدی در روانشناسی تربیتی کودکان می پردازیم. اما نمیگوییم صد در صد با رعایت این نکات تربیت کودکتان کامل خواهد شد و شما هم بهترین والدین خواهید بود، بلکه رعایت این نکات باعث میشود شما والدین بهتری بوده و به رشد و بهبود رفتارهای خوب در کودکتان کمک کنید.

1.در اتفاقات مختلف زندگی فرزندتان حضور داشته باشید

سعی کنید فرزندتان را در اولویت قرار دهید، در موفقیت هایش شرکت کنید، او را در مشکلات همراهی کنید.

البته این موضوع بدین معنا نیست که تکالیف مدرسه و یا کلاس هایش را انجام دهید. اگر شما تکالیف کودکتان را انجام دهید او همواره آموخته هایش را فراموش میکند.

کودکی لوس تربیت نکنید

2. کودکی لوس تربیت نکنید

اغلب ما تصور میکنیم عشق زیاد به کودک باعث لوس شدن او میشود. این در صورتی است که عشق به فرزندمان سبب افزایش اعتماد به نفس، استقلال و... میشود. امری که سبب لوس شدن کودکمان میشود اصولا نتیجه احساسی است که جایگزین محبت میکنیم، به طور مثال؛ ملایمت، کوتاه آمدن در برابر گریه های کودک و....
به تربیت کودکان فکر کنید

3. به نتیجه کارهایی که انجام می دهید، فکر کنید

اینکه شما چه کاری انجام میدهید، دربرابر حوادث و اتفاقات چه واکنشی نشان میدهید و... همه در تربیت کودکتان تاثیرگذار است. کودکان رفتار شما با دیگران را تماشا میکنند و یاد میگیرند. بنابراین شما باید به عکس العمل های خود دقت کنید، قبل از اتفاقات، از خودتان بپرسید؛ واکنشی که قرار است نشان دهم خوب است؟ دوست دارم کودکم نیز این گونه رفتار کند؟

گاها ما به رفتار خود در برابر دیگران توجه نمیکنیم، اما توقع داریم کودکمان در مقابل دیگران رفتار درست و مناسبی داشته باشد، در صورتی که کودکان رفتار ها و عادات خود را بیش از هر شخصی از رفتارهای والدین خود یاد میگیرند.

برای کودک شرایط و قوانینی ایجاد کنید.

 

شاید به این مقاله هم علاقمند باشد: چطور به کودکان بیاموزیم اتاق خود را تمیز کنند؟

 

4. شرایط و قوانینی ایجاد کنید.

شما باید بدانید که فرزندتان در هر شبانه روز کجاست و چه کسی با اوست؟

توجه داشته باشید قوانینی که هم اکنون برای کودکتان قرار میدهید او در آینده برای خودش قرار میدهد.

استقلال فرزندتان را سرکوب نکنید

5. استقلال فرزندتان را سرکوب نکنید.

برخی از والدین استقلال کودکان را سرکشی تلقی میکنند اما کودکان به صورت‌ ناخودآگاه برای استقلال خود تلاش می‌کنند و این نشانه ی خوبی است. کودکتان برای موفقیت های آینده به استقلال نیاز دارد. یادتان باشد استقلال از اصول اولیه تربیت کودک است.​

در قدم هایی که برای کودک برمیدارید ثابت قدم باشید

6. در قدم هایی که برمیدارید ثابت قدم باشید.

مهم ترین روش تربیتی شما رفتار های شماست و زمانی که شما در رفتاهایتان ثابت قدم باشید، او نیز زمان الگوبرداری از شما ثابت قدم خواهد بود. اگر قوانینی که انتخاب میکنید، هر روز و یا با توجه به شرایط مختلف تغییر کند، شما یک فرد ثابت قدم نیستید.

تربیت فرزند

7. از تنبیهات بدنی به طور کامل بپرهیزید.

شاید شما تصور کنید زمانی که کودکتان را به صورت بدنی تنبیه میکنید نتیجه بهتری میگیرید، اما این تنها واکنش لحظه ای کودک شماست و کاملا تاثیر عکس بر روی رفتار فرزندتان دارد. تحقیقات نشان داده است؛ کودکانی که در کودکی تنبیهات بدنی داشته اند و در کودکی سیلی و کتک خوردند، بیشتر به سمت دعوا کشش پیدا میکنند و از دعوا در اختلافات با دیگران استفاده میکنند.

از تنبیهات بدنی به طور کامل بپرهیزید

8. قوانین ایجاد شده را برای فرزندتان توضیح دهید.

فرقی نمیکند کودکتان دوسال داشته باشد یا نوجوان 14 ساله ای باشد، در هر صورت باید دلیل قوانین و تصمیمات خود را به کودکتان توضیح دهید.

 

9. احترام یکی از مهم ترین اصول تربیت فرزندان

خیلی ها میپرسند چرا فرزندم با احترام برخورد نمیکند؟ چرا فرزندم در جمع با من با احترام رفتار نمیکند؟
پاسخش ساده است؛ خودتان! دلیل تمام این ها خودتان هستید. اگر میخواهید کودکتان در جمع با شما محترمانه رفتار کند، پس در جمع با او با احترام صحبت کنید. به تصمیمات او احترام بگذارید، به سخنانش توجه کرده و با او مهربان باشید. 

احترام یکی از مهم ترین اصول تربیت فرزندان

کلام آخر نازدونه

والدینی که به تربیت و پرورش درست فرزندان خود توجه میکنند به پرورش استقلال در کودکان، صداقت، مهربانی، همکاری و ... کمک میکنند. اما رعایت این نکات تنها به رشد عادت های خوب در کودکان کمک نمیکند، بلکه به مراقبت از کودک در برابر استرس و اضطراب، گوشه گیری و افسردگی، رفتارهای غیر اجتماعی نیز کمک میکند.

 

44 مدل ست خانوادگی

راهنمای خرید لباس بچگانه مناسب فصل تابستان

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!