روش های تشویق کودکان به مطالعه
08 شهریور 1401 ساعت 15:25

روش های تشویق کودکان به مطالعه

اکثر بچه ها با درس خواندن مشکل دارند و یادگیری را به کلاس ها محدود میکنند، درصورتی که کودکان باید زمان مطالعات درسی و غیر درسی خود را افزایش دهند و به همین دلیل نیز نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) این مقاله را به روش های تشویق کودکان به مطالعه اختصاص داده است.

چگونه کودکان را به مطالعه علاقه مند کنیم؟

با رعایت نکاتی که در ادامه به شما معرفی میکنیم، علاوه بر اینکه فرزند شما در ماه های آینده میتواند زمان مطالعات خود را افزایش داده و بهبود بخشد، انجام این عادات لو زا برای موفقیت های آینده آماد میکند.

1. اولین روش تشویق کودکان به مطالعه؛ خودتان هم مطالعه کنید

​کودکان قبل از هرکسی از رفتارهای والدین خود الگو میگیرند، بنابراین شما باید به مطالعه علاقه نشان دهید تا فرزندتان نیز یاد بگیرد. سعی کنید زمان مشخصی را برای مطالعه انتخاب کنید، کتاب های خود را در معرض دید قرار دهید تا فرزندتان متوجه مطالعه شما باشد.

2. او را به خاطر نقاط ضعفش تنبیه نکنید

از تنبیه کردن دست بردارید و کودکتان را به دلیل گرفتن نمره بد تنبیه نکنید. سعی کنید به جای تمرکز بر نقاط ضعف ، او را در یافتن نقاط قوتش یاری و تشویق کنید. فراموش نکنید ممکن است فرزند شما از کلاس های ریاضی و علوم نمرات خوبی دریافت نکند، اما انشانویس بی نظیری باشد و ... . 

3. او را به پرسیدن سوال های مختلف تشویق کنید

اجازه دهید کودکتان در رابطه با مسائل روز سوالات مختلف بپرسد، فرزندتان را به سبب سوال هایی که در ذهنش ایجاده شده سرزنش نکنید و با گشاده رویی پاسخگوی سوالت او باشید. 

روش های تشویق کودکان به یادگیری

4. مطالعه را محدود به کتاب خوانی نکنید؛ یکی از روش های تشویق کودکان به یادگیری​

سعی نکنید کتاب های مختلف را به کودک نشان دهید، و او را به مطالعه مجبور کنید. بلکه با استفاده از روش های غیر مستقیم او را نسبت به مطالعه جذب کنید، به طور مثال؛ از پادکست ها استفاده کنید، از فلش کارت ها،مشاهده ویدیو و...

5. موفقیت های فرزندتان را جشن بگیرید.

یکی از روش های مهم برای تشویق کودکان به مطالعه این است که، پس از موفقیت های هر چند کوچک هیچ نتیجه ای نبینند، به طور مثال؛ زمانی که کودک حروف الفبا، یا اعداد را یاد میگیرد(هر چند کم) اما باید او را تشویق کنید تا باز هم برای یادگیری اطلاعات انگیزه داشته باشند.

6. نمرات را اولویت قرار ندهید؛ از روش های تشویق کودکان به یادگیری

از کودکتان بپرسید امروز در مدرسه، کلاس یا مهد چه چیزی یاد گرفتی؟ نه اینکه اولین سوالتان این باشد که؛ چه نمره ای از امتحان گرفتی؟ این نکات هرچند کوچک باشد اما بسیار مهم و کاربردی است.
 

7. محدودیت زمان بازی های رایانه ای و تلویزیون

جهت تشویق کودکان به مطالعه نیاز است که زمانی مشاهده برنامه های تلویزیونی و بازی های رایانه ای را برای کودک محدود کنید و طبق یک زمان بندی پیش بروید.

8. تشویق به مطالعه به صورت غیر مستقیم

کودکتان را به سمت مطالعات مختلف سوق دهید. مطالعه تنها به درس محدود نمیشود و با تشویق کودک به سمت مطالعات جالب و کاربردی، امر مطالعه را در او رشد میدهید، به طور مثال مطالعه دستور پخت غذا، مطالعه برای ساخت یک کاردستی، مطالعه در رابطه با یک موضوع جالب و...
 

کلام آخر نازدونه

رعایت نکات که در این مقاله گفتیم اجباری نیست و میتوانید آنها نادیده بگیرید؛ اما اگر میخواهید فرزنتان به یادگیری آن هم به صورت مداوم علاقه مند باشد و نمره های درخشانی دریافت کنید؛ نیاز است که این نکات را به خاطر بسپارید و همواره از آنها استفاده کنید.

​شاید به این مقالات هم علاقه مند باشید؛

اثرات منفی تنبیه بدنی کودکان

بهبود مهارت های ارتباطی کودک

قوانین ست پدر پسری



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!