اثرات منفی تنبیه بدنی کودکان
02 شهریور 1401 ساعت 15:10

اثرات منفی تنبیه بدنی کودکان

سال ها پیش اثرات منفی تنبیه بدنی کودکان از دید اغلب مردم جهان پنهان بود و تنبیهات بدنی یکی از روش های تربیتی شناخته شده در تمام جهان بود. با این وجود در سال های اخیر مطالعات و تحقیقات، تمام افراد را از پیامدهای منفی آن اعم از بیماری های روانی و جسمی، اختلالات مختلف در رشد عاطفی، اجتماعی و اخلاقی مطلع ساخت. فارغ از پیامدهای فردیِ بسیار خطرناک، تنبیهات بدنی کودکان باعث افزایش پرخاشگری، ارتکاب جرم و ناهنجاری های اجتماعی در سطح جهان شده است.

نازدونه ( فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) در مقاله اثرات منفی تنبیه بدنی کودکان به توضیح درباره موضوعاتی چون؛ عوارض نامطلوب تنبیه بدنی کودک، جبران تنبیه بدنی کودکان، تنبیه بدنی کودکان توسط پدر و مادر پرداخته است، بنابراین در ادامه با نازدونه همراه باشید.

عوارض نامطلوب تنبیه بدنی کودک

تحقیقات سال های ها اخیر ثابت کرده است، تنبیهات بدنی کودکان نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد بلکه آثار مخرب و منفی وحشتناکی نیز در انتظار کودکی است؛ که مورد تنبیه قرار گرفته است. تنبیهات بدنی کودکان فقط مختص به والدین نیست و بسیاری از مدارس و مکان های آموزشی از این نوعِ تنبیهات به عنوان یک روش آموزشی استفاده میکنند، شاید شما هم در کودکی شاهد این گونه از تنبیهات بوده اید و هیچکس برای حذف این روش اقدامی نکرد؛ اما هم اکنون زمان آن فرا رسیده که والدین و تمام افراد از آثار مخرب این روش تنبیهی مطلع شوند و هرچه زودتر فرزندان و حتی خودشان را از این مخمصه نجات دهند.

برخی از آثار مخرب تنبیه بدنی کودکان

  • ایجاد مشکلات رفتاری در کودکانی که در معرض تنبیه بدنی قرار گرفته اند.
  • افزایش پرخاشگری در جامعه
  • رفتار ضد اجتماعی کودکان در آینده
  • آسیب های فیزیکی جبران ناپذیر
  • شکل گیری مشکلات حاد در سلامت روان کودک آسیب دیده
  • افزایش بدرفتاری شدید در افرادی که از تنبیهات بدنی برای کودکان استفاده میکنند.
  • مشاهده اختلالات رفتاری در کودکان آسیب دیده؛ مانند: اضطراب، افسردگی، خصومت و بی ثباتی عاطفی
  • اقدام به خودکشی و خودآزاری
  • کاهش اعتماد به نفس در این کودکان
  • آسیب جدی به آموزش؛ از جمله عدم موفقیت تحصیلی، ترک تحصیل
  • آسیب دیدن روابط خانوادگی
  • الگو برداری از روش های خشن والدین
  • از دست دادن فرصت آموزش رفتار درست به کودک
  • شکل گیری رفتار عدم احترام به خود در کودک
  • روی بردن به دروغ، به سبب ترس از تنبیه بدنی

جبران تنبیه بدنی کودک

جبران تنبیه بدنی کودک

بعد از تنبیه بدنی فرزندم چه کنم؟ اگر تا این بخش از مقاله با نازدونه همراه بوده اید پس تاکید ما بر عدم تنبیه کودک را متوجه شده اید؛ اما از آنجایی که شاید نتوانستید خشم خود را کنترل کنید و از تنبیه بدنی برای پرورش کودکتان استفاده کرده اید، پس باید بدانید پس از آن چگونه رفتار کنید تا آثار آنرا به حداقل رسانده و دیگر تکرار نکنید؛ ادامه مطلب را بخوانید تا با شما در میان بگذاریم پس از تنبیه بدنی چه باید ها و نبایدهایی را باید انجام دهید.

  1. نوازش و لطافت فوری پس از تنبیه ممنوع است: اگر از تنبیه بدنی استفاده کردید، فورا کودکتان را نوازش نکنید در غیر این صورت کودک یاد میگیرد برای دریافت لطافت از سمت شما نیاز است ابتدا تنبیه شود.
  2. پذیرش اینکه کار اشتباهی کرده اید و دیگر نباید تکرار کنید.
  3. بخشش خود و عدم آسیب رساندن به خود
  4. آموزش کنترل خشم
  5. ارزیابی مشکل رخ داده و پیدا کردن راهی برای مدیریت آن.
  6. پس از پذیرش اشتباه خود و پیدا کردن راهی برای کنترل خشم(که باید هرچه سریعتر انجام شود) از کودک صمیمانه عذرخواهی کنید.
  7. پاک کردن تصویر ذهنی ای که از شما دارد.
  8. عدم توجیه اشتباه خود و عذرخواهی صادقانه و با آغوش باز
  9. عدم سرزنش کودک
  10. پبدا کردن راه حل های جایگزین برای تنبیه
  11. ارتباط گرفتن با یک مشاوره و استفاده ازسال ها تحصیل و تجربیات آنها
  12. احترام گذاشتن به شخصیت کودک
  13. اعتماد به نفس دادن به کودک
  14. ایجاد احساس امنیت در کودکان
  15. تلاش برای جبران تنبیه کودک

تنبیه بدنی کودکان توسط پدر و مادر

اغلب کودکان بین 2 تا 14 سال بیشتر از سایر سنین در معرض تنبیه بدنی توسط پدر و مادر هستند. تنبیه بدنی کودکان توسط پدر و مادر زمانی رخ میدهد که آنها ناراحت و ناامید هستند؛ بنابراین بهترین روش را تنبیه بدنی می بینند. اصولا تنبیهات بدنی به این دلیل بیشتر صورت میگیرد که پدران و مادران روش های دیگر تنبیه را نمیشناسند. در صورتی که روش های کنترل خشم را مطالعه کردید، اما هیچ یک از آنها پاسخگو نبود؛ بهترین راه حل این است که در اولین فرصت با یک مرکز مشاوره و یا روانشناس درمیان بگذارید؛ این امر باعث پیش گیری اثار تنبیه بدنی بر روی سلامت روان شما و کودکتان خواهد شد.

پیشنهاد نازدونه در رابطه تنبیه بدنی کودک

در سال های اخیر بسیاری از روش ها جایگزین تنبیه بدنی شده است، که با خیال راحت میتوانید آنها را در تربیت کودکانتان بکار ببرید. باید بدانید که تنبیه بدنی اگرچه در لحظه کودک را از رفتارهای مختلف بازمیدارد اما آسیب هایی بر سلامت جسم و روان کودک خواهد گذاشت، که دیگر بسیاری از آنها با هیچ گونه دارو و درمانی جبران نخواهد شد، پس پیشنهاد نازدونه به شما استفاده از روش های درست تربیت -نه تنبیه نکردن- است.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!