افزایش خلاقیت مادران برای تربیت کودک
04 آبان 1400 ساعت 10:55

افزایش خلاقیت مادران برای تربیت کودک

این روزها مادران برای تربیت فرزندشان ارزش زیادی قائل هستند. البته روش‌های زیادی هم در این زمینه وجود دارد اما در این میان نباید از خلاقیت داشتن در تربیت فرزند غافل شد. بهتر است مادران تلاش کنند خلاقیت را در خودشان افزایش دهند تا در شرایط مختلف روحی و جسمی کودک بدانند چه رفتاری صحیح و چه رفتاری غلط است. در چنین حالتی می‌توانید کودک خود را با کمترین خطا و آسیب ممکن تربیت کنید و روان سالمی را برای او تضمین کنید.
شما می‌توانید یک والد خلاق باشید و روحیه هنر و کشف را در فرزند خود پرورش دهید، بدون اینکه نیاز به مهارت‌های خاصی مانند رقصیدن، نقاشی و… داشته باشید. در ادامه این مطلب از سایت نازدونه، تعدادی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

فرزند خود را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کنید

این یک روش آسان و خلاقانه برای تربیت کودک است. بهتر است سعی کنید فرزندتان را در کلاس‌هایی که کمی جدیدتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند، ثبت‌نام کنید؛ چیزی که شما را مجذوب خود می‌کند. همچنین بهتر است طیفی از انواع کلاس‌ها را در نظر داشته باشید؛ ترکیبی از کلاس‌های ورزشی و هنری بهترین حالت است. برای مثال کودکی را تصور کنید که علاوه بر کلاس ژیمناستیک در کلاس موسیقی هم شرکت می‌کند. این کودک در بزرگسالی از پس انجام کارهای مختلف برمی‌آید و بدن متفاوت و انعطاف‌پذیری خواهد داشت.

فرزند خود را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کنید

با دیگران صحبت کنید و ارتباط اجتماعی برقرار کنید

یک مادر خلاق با افراد دیگر جامعه ارتباط مؤثری برقرار می‌کند و از همین طریق این کار را به فرزندش نیز آموزش می‌دهد. والدین تا سال‌ها الگوی تمام و کمالی برای فرزندشان هستند و هر کاری انجام دهند توسط آن‌ها تقلید می‌شود‌. پس وقتی کودک ارتباط صحیح را در روابط والدینش مشاهده کند، در روابط خود با دوستانش نیز تقلید می‌کند‌. حتی بهتر است هنگامی که کودک می‌خواهد با کودک دیگری ارتباط برقرار کند، مداخله کنید. تلاش کنید شیوه صحیح برقراری ارتباط را به او آموزش دهید. به‌مرور مداخله را کمتر کنید و اجازه دهید او آزادی عمل بیشتری داشته باشد.



در مورد احساسات و تجربه‌های کودک با او صحبت کنید

برای مثال وقتی کودک از جشن تولد دوستش برمی‌گردد با او راجع به اتفاقاتی که در جشن رخ داده و احساسات درونی کودک صحبت کنید و گفتگو را با پرسیدن انواعی از سؤالات مختلف ادامه دهید. مثال دیگری که در این مورد کاربرد دارد مواقعی است که کودک بدون دلیل نق می‌زند، والدین غیر خلاق فقط تلاش می‌کنند کودک را ساکت کنند، اما یک والد خلاق با کودک راجع به دلیل بدقلقی‌های او و احساساتش صحبت می‌کند.

در مورد احساسات و تجربه‌های کودک با او صحبت کنید

در کاری که بچه‌ها انجام می‌دهند، شرکت کنید

مشارکت در کنار فرزند خود به او نشان می‌دهد که همه مراحل زندگی سرگرم‌کننده است و مادری که سنش از او بیشتر است هنوز هم حس تخیل خود را از دست نداده است. مثلاً می‌توانید هنگامی که کودک مشغول رنگ‌آمیزی است شما هم با استفاده از کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان در کنارش مشغول شوید. البته مهم است که شما هم به این کار علاقه‌مند باشید؛ مثلاً اگر به بازی او علاقه‌ای ندارید، نیاز نیست حتماً در آن مشارکت کنید.

در کاری که بچه‌ها انجام می‌دهند، شرکت کنید

به کودک خود تکلیف بدهید

شما می‌توانید با استفاده از تعیین تکالیف کوچک اما خلاقانه برای فرزندتان، مهارت‌های مختلف حتی خلاقیت را در او افزایش دهید. برای مثال می‌توانید از فرزند خود بخواهید، خاطرات هر روز مدرسه‌اش را در دفتر معینی بنویسد یا اینکه بخشی از کارهای خانه را به او بسپارید و از دور نظارت کنید. همچنین تعیین وظایف خلاقانه کوچک را در موقعیت‌های مختلف فراموش نکنید. هنگامی که او در مدرسه در حال مطالعه منظومه شمسی است، از او بخواهید هر سیاره را برای شما نقاشی کند.

همه چیز را در حد توان خود با هم بسازید

نشان‌دادن شادی ناشی از کثیف شدن دست‌ها پس از رویارویی با یک موقعیت متفاوت، می‌تواند بر کودک تأثیر خوبی بگذارد. برای مثال می‌توانید درست‌کردن شیرینی را به‌صورت یک همکاری گروهی همراه با فرزندتان انجام دهید. حتی اگر نتیجه کار مطلوب نباشد و کثیفی‌های زیادی را به بار آورد، بسیار سرگرم‌کننده‌تر از برداشتن کوکی از قفسه فروشگاه است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم روش‌های مختلفی را توضیح دهیم تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف رفتار خلاقانه‌ای داشته باشید و نسبت به والدین دیگر متفاوت عمل کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!