تکنیک ایجاد انگیزه در کودکان
16 شهریور 1401 ساعت 16:55

تکنیک ایجاد انگیزه در کودکان

فرزندتان انگیزه انجام تکالیفش را ندارد؟ در انجام کارها بی انگیزه است؟ دنبال راهی برای ایجاد انگیزه در کودکتان هستید؟ در سنین مختلف، وظایف کوچک و بزرگی بر عهده کودکان قرار داده میشود که انتظار میرود اکثر آنها انجام شود. زمانی که کودکان بارها وظایفشان را انجام نمیدهند و انگیزه ای برای انجام آنها ندارند؛ والدین باید به دنبال راهی برای ترغیب کودکان به انجام وظایف داشته باشند.

زمانی که حرف از وظایف میشود به معنی انجام کارهای سخت نیست، بلکه انجام اموری است که با توجه به توانایی کودک بر عهده او گذاشته شده اما به کودک تمایلی به انجام وظایفش نشان نمیدهد.                                     

روش های ایجاد انگیزه در کودکان

برخی از والدین، انجام ندادن کارها را به پای خستگی کودک گذاشته و خودشان تمام وظایف او را انجام می دهند. در چنین شرایطی تکرار این امر توسط کودک باعث میشود همواره متکی به شما باشد و تاثیرات منفی در آینده کودک مانند؛ کاهش استقلال، کاهش مسئولیت پذیری، کاهش اعتماد به نفس داشته باشد. بنابراین شما باید به دنبال تکنیک ایجاد انگیزه در کودکتان باشید.

تکنیک های ایجاد انگیزه در کودک

در ادامه این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) نکات مهم و کاربردی به شما معرفی میکنیم، که با رعایت آنها باعث ایجاد انگیزه در کودکتان میشوید.
 

1. اصرار بیش از حد بر ایجاد انگیزه در کودک ممنوع!

اگر میخواهید تمام انگیزه و رغبت کودک را برای انجام وظایف و تکالیفش از بین ببرید، برای ایجاد انگیزه در کودک اصرار و تلاش کنید!! اغلب کودکان در انجام اموری که با اصرار بزرگترها همراه باشد، به شدت لجبازی میکنند؛ پس تلاش بیش از حد برای ایجاد انگیزه در کودک نتیجه عکس میدهد. شما در این شرایط از روش های غیر مستقیم استفاده کنید تا کودک نیز با شما همراهی کند.

تکنیک های ایجاد انگیزه در کودک

2. داشتن انگیزه درونی 

به طور کلی انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم میشود، که طبق تحقیقات اغلب اموری که با انگیزه درونی انجام میشود با دقت، لذت و شادی انجام میشود، بنابراین استفاده از پاداش های بیرونی برای ایجاد انگیزه را به حداقل برسانید.

انگیزه بیرونی: انجام فعالیت به دلیل دریافت پاداش های بیرونی می باشد.

انگیزه درونی: انجام فعالیت به دلیل دریافت پاداش های درونی  است.

3. عدم استفاده از روش های سنتی برای ایجاد انگیزه

یکی از مهم ترین عواملی که سبب سرکوب انگیزه درکودکان میشود استفاده از روش های سنتی نظیر؛ داد زدن، تنبیه بدنی، دعوا کردن و... . از تنبیهات بدنی در هیچ شرایطی استفاده نکنید؛ زیرا علاوه بر اینکه، نتیجه کاملا عکس خواهد داد اثرات منفی تنبهات بدنی ممکن است جبران ناپذیر باشد.

4. تصمیم گیری عضو جدانشدنی انگیزه

اگر تصمیم گیری موضوعی بر عهده کودک باشد و یا در تصمیم گیری ها موثر باشد، انگیزه ای درونی در او ایجاد میشود تا وظایفی که بر عهده اش قرار داده شده به خوبی انجام شود. همچنین تصمیم گیری توسط کودک سبب ایجاد استقلال و اعتماد به نفس در کودک خواهد شد.

5. رو به رو شدن با عواقب عدم انجام وظایف

در صورت انجام ندادن وظایف توسط کودک، کارهای او را انجام ندهید تا با عواقبش رو به رو شود. به طور مثال زمانی کودک از انجام تکالیف مدرسه خودداری میکند، شما درباره اهمیت موضوع و عواقبی که در پی دارد با او صحبت کنید و در صورتی که بازهم نپذیرفت، اجازه دهید با عواقب آن در مدرسه رو به رو شود.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!