استقلال کودک در لباس پوشیدن
21 شهریور 1401 ساعت 16:48

استقلال کودک در لباس پوشیدن

استقلال کودک در لباس پوشیدن یکی از عوامل ای است که نه تنها به استقلال آینده کودک کمک میکند، بلکه در افزایش اعتماد به نفس، بهبود مهارت های رشدی، کنترل حرکات ظریف و درشت و رشد حل مسئله کودک کمک میکند. به همین دلیل در این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) به شما نکاتی را معرفی میکنیم که به مستقل شدن کودک در لباس پوشیدن کمک کنید.

تاثیر لباس پوشیدن کودک در رشد استقلال

کودکان از زمانی که میتوانند برخی از حرکات ریز و درشت را خودشان انجام دهند، تمایل دارند که به تنهایی لباس بپوشند و اصولا هم با این جمله شروع میشود: « میتونم خودم انجامش بدم ». در چنین شرایطی هرگز جلوی کودک را نگیرید. در واقع در هر کاری که کودک احساس میکند میتواند به تنهایی انجام دهد، با اصرار به او کمک نکنید، بهتر است با روش های دیگر به اون کمک کنید، به طور مثال به او بگویید: « تو لباستو بپوش، من دکمه هاتو میبندم» زمانی که از روش هایی مثل تقسیم وظایف و ... استفاده کنیم از استقلال کودک به بهترین روش حمایت میکنیم. انجام اموری این چنین، هر چند کوچک باشد اما به مرور و در تعداد زیاد تاثیر خود را گذاشته و در نهایت از نحوه تربیت کودک، از خودتان رضایت دارید.

 

زمان مناسب برای استقلال کودک در لباس پوشیدن

زمان استقلال پوشیدن لباس در کودکان متغیر است و سن مشخصی ندارد، اما طبق تحقیقات تقریبا کودکان از 2 سالگی شروع به لباس پوشیدن میکنند. آنها در این سن تمایل دارند لباس های خود را به تنهایی بپوشند، اما توقع نداشته باشید لباس ها را به دستی بپوشند. کودکان در این سن معمولا لباس ها را برعکس و اشتباه میپوشند.
در 3 تا 4 سالگی تقریبا لباس ها را راحت تر می پوشند. در حدود 6 تا 7 سالگی تقریبا استقلال کامل در لباس پوشیدن را به دست می آورند.
 
استقلال کودکان در لباس پوشیدن

چطور به استقلال کودک در لباس پوشیدن کمک کنم؟

کودکان از یک سنی به بعد تصمیم میگیرند در لباس پوشیدن استقلال داشته باشند، در این شرایط ما عنوان والدین باید او را در لباس پوشیدن راهنمایی کنیم تا به مشکل نخورد و از ناتوانی در لباس پوشیدن نا امید نشود. نکاتی که هم اکنون به شما معرفی میکنیم نکات کوچک اما مهمی است که با انجام مکرر آن نتیجه مثبت و رضایت بخشی دریافت خواهید کرد.

  • پس از پوشیدن لباس او را تحسین کنید، حتی اگر لباس را به درستی نپوشیده است.
  • اگر کودک در پوشیدن لباس آهسته است و شما برای بیرپن رفتن عجله دارید، او را زودتر برای پوشیدن لباس صدا کنید.
  • اجازه دهید کودکان همراه بازی کردن با لباس ها، لباس پوشیدن را تمرین کند.
  • با صحبت کردن در رابطه با لباس پوشیدن او را راهنمایی کنید، به طور مثال؛ به او بگویید که هر پا باید در یک بخش یا سوراخ شلوار قرار بگیرد، یا جهت جلوگیری از پوشیدن اشتباه لباس برایش توضیح دهید که برچسب لباس باید سمت جلوی لباس باشد.
  • لباس های راحت برای پوشیدن انتخاب کنید.
  • لباس های راحتی را در یک کمد یا کشوی در دسترس قرار دهید تا هر زمان تایل به تعویض لباس داشت، راحت باشد.
  • لباس هایی را برای انتخاب در دسترس کودک قرار دهید، که در صورتی که کودک هر کدام را انتخاب کرد، ظاهر بدی نداشته باشد.
  • قرار دادن یک آینه (در یک جای امن و مطمئن) به پوشیدن لباس کودک کمک میکند.
  • تقسیم تکالیف لباس پوشیدن
  • نشان دادن جلو و پشت لباس ها با برچسب ها، پاپیون و طرح هایی که در جلوی لباس است.
  • انتخاب لباس هایی با یقه های گشاد تر
  • تشویق کودک برای استقلال در لباس پوشیدن

 

کلام آخر نازدونه درباره استقلال کودک در لباس پوشیدن

گاهی اوقات کودک در برابر پوشیدن لباس مقاومت میکند و حتی در برخی از روزها تمایلی به اینکه خودش لباس را بپوشد ندارد، در این صورت بدون هیچ اصراری خودتان در لباس پوشیدن به او کمک کنید. سعی کنید لباس پوشیدن را به یک زمان جالب و مفرح تبدیل کنید تا کودک همیشه با شما همراهی کند. یاد دادن استقلال در لباس پوشیدن برای کودک به فرایند طولانی و خسته کننده ای تبدیل شود، اما درانجام امور مربوط به این مسئله صبور باشید تا مرور نتیجه آن را بر روی شخصیت کوردک مشاهده کنید. 

اگر شماهم تجربه ای درباره لباس پوشیدن فرزندتان دارید، از طریق نظرات با مادران نازدونه ای به اشتراک بگذارید.

شاید شما هم به این مقالات علاقه مند باشید:

10 ترفند از بین بردن لک روی لباس بچه

اثرات منفی تنبیه بدنی کودک

معرفی بهترین برندهای لباس اسپرت بچگانه



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!