روش‌های بالا بردن تمرکز کودکان
22 مرداد 1399 ساعت 21:47

روش‌های بالا بردن تمرکز کودکان

برای بسیاری از کودکان تمرکز بیش از چند لحظه روی یک کار دشوار است و این به دلیل کنجکاو بودن، سرزنده بودن و داشتن انرژی فراوان است. نگران نباشید این امر کاملاً طبیعی است و در بیشتر کودکان متداول است.

اما به هر حال کودکان باید برای انجام تکالیف و وظایف خود تمرکز داشته باشند. معمولاً بزرگسالان برای افزایش تمرکز خود از تمرین‌های به خصوصی استفاده می‌کنند؛ اما برای افزایش تمرکز کودکان باید از راهکارهای کاملاً متفاوتی استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از یک سری روش‌های خاص به افزایش تمرکز کودکانتان کمک کنید. در زیر 10 روش را برای افزایش تمرکز کودکان ذکر کرده‌ایم، که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

1- تقسیم یک کار بزرگ به کارهای کوچک‌تر

انجام یک کار بزرگ به تمرکز زیادی نیاز دارد، بنابراین سعی کنید آن را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید. انجام کارهای کوچک که منجر به اتمام یک پروژه بزرگ می‌شوند، باعث می‌شود کودک احساس پیشرفت کند، به همین دلیل باعث آسان‌تر شدن تمرکز بر روی کارها می‌شوند. انجام یک کار بزرگ دلهره‌آور و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد در حالی که انجام یک کار کوچک آسان‌تر است.

2- کاهش حواس‌پرتی

تنها درصورتی کودکان دچار حواس‌پرتی نمی‌شوند که مشغول انجام کاری باشند که واقعاً دوست دارند. سعی کنید محیطی که بچه‌ها تکالیفشان را در آن انجام می‌دهند تا حد امکان ساکت و آرام نگهدارید، به عنوان مثال تلویزیون را خاموش کنید، درها و پنجره‌ها را ببندید و....؛ در این صورت می‌توانید به میزان زیادی حواس‌پرتی کودکان را کم کنید و در نتیجه باعث افزایش تمرکز آنان شوید.

3- استفاده نکردن از تلویزیون و تلفن همراه

سعی کنید در هنگامی که کودکانتان مشغول انجام تکالیف مدرسه‌شان هستند، تلویزیون و کامپیوتر را خاموش کنید، در ضمن توصیه می‌شود که از تلفن همراهتان نیز استفاده نکنید، تا بدین صورت کمتر توجه کودک به اطراف جلب شود.



4- مجبور کردن کودک به انجام تکالیف در یک ساعت خاص

تکرار یک فعالیت در یک ساعت خاص، نهایتاً آن را به یک عادت تبدیل می‌کند. اگر کودکی بداند که هر روز در یک ساعت خاص باید تکالیفش را انجام بدهد کم‌کم به این موضوع عادت می‌کند؛ در این صورت از نظر ذهنی تلاش کمتری برای ایجاد تمرکز لازم است. همین باعث می‌شود انجام تکالیف برای کودکان آسان‌تر شود.

5- فعالیت بدنی کافی

برخی از فعالیت‌های بدنی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، فوتبال و غیره می‌توانند راهی برای مصرف انرژی اضافی کودکان باشند. این کار باعث کاهش بی‌قراری کودک شده و در نتیجه تمرکز کردن برای او آسان‌تر می‌شود.

روش‌های بالا بردن تمرکز کودکان

6- داشتن تفریح و سرگرمی

انجام وظایف و تکالیف زیاد باعث خسته شدن ذهن کودکان می‌شود. سعی کنید به آنها فرصت کافی برای تفریح و سرگرمی بدهید، تا احساس نکنند که بیش از حد تحت فشار هستند.

7- داشتن استراحت کافی

کودک باید خواب کافی شبانه داشته باشد، حتی در مواردی داشتن خواب روزانه هم الزامی است. این کار باعث استراحت کردن مغز کودک و در نتیجه تمرکز بیشتر او روی کارها می‌شود.

8- تعیین زمان برای رسیدن به یک هدف خاص

برای انجام یک کار به خصوص، مثلاً نوشتن یک صفحه مشق، زمان تعیین کنید؛ ممکن است این کار باعث افزایش تمرکز کودک شود. البته مواظب باشید ممکن است انجام این کار باعث افزایش اضطراب کودکان نیز بشود.

9- استفاده از بازیهای فکری

استفاده از بازی‌های فکری ضمن جذاب بودن برای کودکان می‌تواند باعث افزایش تمرکز آنان نیز بشود. مخصوصاً استفاده از بازی‌هایی که نیاز به تمرکز، برنامه‌ریزی و استفاده از حافظه دارند؛ بسیار توصیه می‌شود.

روش‌های بالا بردن تمرکز کودکان

10- داشتن زمان استراحت

زمانی که کودک شما مشغول انجام کاری است، به او بگویید که بعد از آن، چه کار دیگری باید انجام دهد اما چند دقیقه به او فرصت بدهید و سپس اجازه بدهید فعالیت جدید را شروع کند. انجام این کار بیشتر زمانی توصیه می‌شود که کودک در حال انجام کاری است که دوست دارد و حاضر نیست از آن دست بکشد.

جمع‌بندی

موضوع تمرکز کودکان برای والدین بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم راهکارهای بالا بتوانند به شما کمک کند که تمرکز کودکانتان را بالا ببرید. اما فراموش نکنید که صبور بودن بخش جدانشدنی این فرآیند است. تغییر عادت کارهای رفتاری حتی برای بزرگسالان هم زمان‌بر است، چه برسد به کودکان که درک درستی هم از ضرورت این تغییرات ندارند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!