چطور به کودکمان بیاموزیم اتاق خود را تمیز کند؟ + 5 نکته کاربردی
11 مرداد 1401 ساعت 16:54

چطور به کودکمان بیاموزیم اتاق خود را تمیز کند؟ + 5 نکته کاربردی

تمیز کردن اتاقی پر از وسایل آن هم روزی چند بار اصولا برای همه افراد امری سخت و طاقت فرساست و کوچک و بزرگ نیز ندارد، اما در اینجا مسئله تنها تمیز بودن اتاق کودک نیست بلکه تحقیقات نشان داده است، تمیز کردن اتاق توسط کودک پیامدهای سلامت روانی مثبتی را به همراه دارد. در این مقاله به اینکه چرا نظافت تاثیر مثبتی در زندگی کودکان دارد و به 5 نکته و راهکار مهم و خواندنی برای اینکه به کودک خود بیاموزیم اتاق خود را تمیز کند می پردازیم.

مزایای همکاری کودک در کارهای خانه

ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودک:

انجام نظافت های خانه توسط کودکان باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، خود اتکایی میشود. زمانی که کودک به تنهایی کاری را انجام میدهد احساس مسئولیت پذیری عمیقی در او ایجاد میشود که با تمام شدن کار احساس بهتری نیز در او رخ میدهد. بنابراین هرگز سعی نکنید کودکتان را به دلیل نقص در انجام کاری که به او سپرده شده سرزنش کنید و یا کاری که او انجام داده است را مجدد انجام دهید. زیرا این امر باعث خاموش کردن حس اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری کودک میشود و حتی ممکن است به لجبازی کودک بیانجامد.

ایجاد پیوند قوی کودک با سایر اعضای خانواده:

تجربه نشان داده است هرچه کودکان از سنین کمتر شروع به همکاری در کارهای خانه کنند تاثیرات مثبت بیشتری نیز به همراه دارد. اصولا همکاری کودک در انجام کارهای خانه باعث ایجاد روابط خوب و حتی بهبود ارتباط با خانواده میشود.

رشد رفتاری کودک

در کل نظافت و تمیز کردن همواره به کاهش استرس افراد و بهبود خلق خوی فرد کمک میکند و از منظر روان شناسان نیز تاثیرات مثبتی بر رفتار کودک دارد.

حس مستقل بودن در کودک

زمانی که شما کاری که کودک انجام داده را کامل میکنید و یا مجدد همان کار را انجام میدهید، آن ها یاد نمیگیرند که مستقل باشند، اما همینکه خودشان کاری را که شروع کرده اند را به پایان برسانند و از تماشای نتیجه آن لذت ببرند سبب شکل گیری حس استقلال در وجود آنها میشود.

 

کودکان در سنین کم، مشتاق انجام کارهایی مانند گردگیری سطوح، روشن و خاموش کردن ماشین لباس شویی، جا به جایی لباس در کمد و... هستند و این بهترین زمان برای ایجاد عادات خوب و مهم در کودکان است، بنابراین اگر میخواهید به کودک خود بیاموزید اتاق خود را تمیز کند به 5 نکته زیر دقت کنید.

 

1. اجازه دهید کودکتان تصمیم گیرنده باشد.

برای اینکه کودکتان را به انجام تمیز کاری اتاق تشویق کنید، اجازه دهید کودکتان تصمیم بگیرد تا چه کاری را انجام دهد. به او نگویید " تو اسباب بازی ها را جمع کن ". اینکه شما از کودک نظری نپرسید، به او این حس را القا میکند که تمیز کردن اسباب بازی تنبیهی است که در نتیجه بهم ریختن آنها برای کودک در نظر گرفته اید. 

میتوانید در انجام امور از کودکتان نظر بخواهید؛ تو دوست داری گردگیری کنی؟ میتونی گل ها رو هم آب پاشی کنی - جمع کردن اسباب بازی ها هم  میتونه جالب باشه!

تنبیه و نظافت را باهم یکی نکنید

2. تنبیه و نظافت را باهم یکی نکنید.

گاها به عنوان والدین احساس میکنید باید برای ریخت و پاشی که کودکتان انجام داده او را با فرستادن برای تمیز کاری تنبیه کنید تا دیگر مرتکب انجام آن کار نشود، اما باید به شما بگویم احتمال اینکه کودک دیگر آن امر را انجام ندهد وجود دارد اما پس از آن تمیز کاری و نظافت را به عنوان یک تنبیه در ذهن خود می شناسد و هر بار که شما از او میخواهید در نظافت با شما همکاری کند، او رفتار مناسبی از خود نشان نمیدهد پس از اینکه کودک را با نظافت و تمیز کاری اتاق تنبیه کنید دست بردارید.

کارهای زیادی را برای انجام انتخاب نکنید

3. کارهای زیادی را برای انجام انتخاب نکنید.

شما قرار است با تمیز کاری کودکتان به او رفتار و عادات خوب را آموزش دهید، بنابراین نیاز نیست کل خانه را تمیز کنید و کودک را از تمیز کاری اتاق بترسانید. سعی کنید یک یا دو کار را انتخاب کنید و با هم آنرا انجام دهید در این صورت به جای ترس از نظافت احساس موفقیت خواهید داشت.

قانون های جذاب برای نظافت انتخاب کنید

4. قانون های جذاب برای نظافت انتخاب کنید.

یکی از بهترین زمان ها برای انجام تمیز کاری توسط کودک زمانی است که کودکتان برای فعالیتی مشتاق است. 

به طور مثال قرار است با کودکتان به پارک بروید، قانونی که انتخاب میکنید؛ «قراره ساعت 6 بریم پارک، پس باید قبلش تمیز کاری هامون رو انجام بدیم»​

یا قرار است کودکتان بازی های کامپیوتری - بازی با گوشی/ تبلت انجام دهد، قانونی که انتخاب میکنید؛ «گردگیری که تموم شد، میتونی با با تبلت بازی کنی​»​​

کودکتان را برای تمیز کردن اتاق تشویق کنید

5. کودکتان را برای تمیز کردن اتاق تشویق کنید.

یکی از راه های افزایش انگیزه کودک برای انجام نظافت جایزه است، شما میتوانید با جایزه هایی که دوست دارد او را به انجام این امر تشویق کنید. به مرور کودکتان به امر نظافت عادت میکند، اما فراموش نکنید هر از گاهی برای رفتار خوبش او را تشویق کنید.

 

کلام آخر نازدونه

در نتیجه باید بدانیم که تمیز کاری برای کودکان به تنهای امر جذابی نیست، اما از آنجایی که یکی از رفتار های خوب و مهم زندگی است، شما میتوانید با رفتار های مختلف کودکتان را به انجام نظافت، آن هم با میل و علاقه خودشان تشویق کنید. 



بیشتر بخوانیم


3 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • فاطمه مجرد

    21 مرداد 1401 ساعت 17:21

    ممنون از شما مطلب مفیدی بود

    • مدیر سایت

      22 مرداد 1401 ساعت 09:24

      ممنون از شما بابت همراهی تون

  • اردلان نوروزی

    13 اردیبهشت 1402 ساعت 23:24

    چه خوبه كه زمان گذاشتيد و اين مطالب جالب و ارزشمند رو به اشتراك گذاشتيد سپاس

  • اردلان نوروزی

    13 اردیبهشت 1402 ساعت 23:24

    چه خوبه كه زمان گذاشتيد و اين مطالب جالب و ارزشمند رو به اشتراك گذاشتيد سپاس