اسباب بازی های مناسب سنین مختلف کودکان
04 مرداد 1401 ساعت 08:18

اسباب بازی های مناسب سنین مختلف کودکان

بازی باعث رشد مهارت‌های فردی کودک، شناخت و تقویت توانایی‌ها و در نتیجه بدست آوردن عزت نفس می‌شود. بازی به کودک پذیرش قوانین، احترام و نقش آفرینی آموزش را می‌دهد. رو به رو شدن با مشکلات، پیدا کردن راه ‌حل و آموزش خواندن و نوشتن از جمله مهارت‌هایی است که کودک با بازی می‌تواند بیاموزد. ولی نکته‌ی حائز اهمیت آن است که اسباب بازی مورد استفاده‌ کودک باید متناسب با سن او باشد؛ زیرا در هر دوره از رشد به توانایی‌های کودک افزوده شده و نیاز به ابزاری است که این توانایی‌ها را درگیر کرده و به چالش بکشد تا باعث تقویت آن‌ها شود.

 

اسباب بازی مناسب از بدو تولد تا یک سالگی

در سه ماهه‌ی اول تولد قوه‌ی بینایی در حال تکمیل است و دید کودک تار می باشد؛ به همین دلیل باید از اسباب بازی‌هایی استفاده شود که به تقویت این وجه کمک کند! با نشان دادن اشکال و اشیاء گوناگون می‌توان شروع کرد. برای مثال: اسباب بازی‌های مشکی و سفید که کودک بتواند وجه تمایز آن‌ها را متوجه شود توصیه می‌شود.

پس از سه ماهگی با کامل شدن قوه‌ی بینایی کودک حرکات بدنی بیشتر شده، مسیر حرکت اجسام را دنبال می‌کند و به تماشای خود در آینه می‌پردازد. تمایل به لمس اجسام نرم و صدا دار داشته از این رو اسباب بازی‌های صدا دار مثل جغجغه و نرم مثل عروسک توصیه می‌شود.

 

اسباب بازی مناسب از بدو تولد تا یک سالگی

 

اسباب بازی مناسب از یک تا دو سالگی 

در این سن کودک تمایل دارد اجسام را به جایی داخل یا از جایی خارج کند و از عمل و عکس‌العمل لذت می‌برد در نتیجه هر وسیله‌ای که به حرکاتش واکنش نشان دهد برایش لذت‌ بخش خواهد بود. اسباب بازی‌هایی که با فشار دادن صدا ایجاد کنند، حلقه‌ی هوش، پازل‌های ساده، وسایل ساخت و ساز و ابزارآلات موسیقی از این دست موارد می‌باشند.

 

اسباب بازی مناسب از یک تا دو سالگی 

 

اسباب بازی مناسب از دو تا سه سالگی 

در این سن بازی‌های کودک هدفمندتر شده و تمایل دارد به تنهایی به حل مسائل بپردازد برای مثال: تکمیل کردن پازل و ساخت اشکال مورد نظر با خانه سازی، نقش افراد دیگر را داشتن و تقلید رفتار آن‌ها برایش لذت‌بخش می‌باشد. فعالیت کودک در این سن بسیار بیشتر شده و اسباب بازی‌هایی که بتواند براند و سوار آن‌ها شود بسیار گزینه‌ی مناسبی است. برای نمونه تلفن اسباب بازی صدا دار، حیوانات اسباب بازی، اسباب بازی موزیکال دارای فلش و فشاری، کامیون اسباب بازی، پازل و اسباب بازی ساختنی که بهم وصل می‌شوند.

 

اسباب بازی مناسب از دو تا سه سالگی 

 

اسباب بازی مناسب از چهار تا پنج سالگی 

در این سن توانایی یادگیری کودک به شدت افزایش می‌یابد و زمان بسیار خوبی است که اسباب بازی‌های آموزشی برای یادگیری ریاضی و خواندن و نوشتن استفاده شود؛ مثل جورچین! از اسباب بازی‌های صدا داری استفاده کنید که جملات مثبت می‌گویند مثل «کارت عالی بود» یا در زمانی که کودک اشتباه پاسخ می‌دهد به جای تولید یک صدای آزاردهنده بگوید «دوباره تلاش کن».

کودک قادر به تصور خود به جای افراد دیگر بوده و به خیال پردازی در مورد خلبان، پلیس، دکتر، معلم و... بودن می‌پردازد. برای نمونه خمیر بازی، جعبه‌ی ابزار نقاشی و کاردستی، مکعب با اشکال گوناگون، لوگو، اکشن فیگور، لباس‌های مبدل، اسباب بازی‌های حمل و نقل مثل قطار،‌ هواپیما و ... ، توپ بسکتبال و فوتبال و ...، سه چرخه و منچ.

 

اسباب بازی مناسب از چهار تا پنج سالگی 

 

اسباب بازی مناسب از شش تا هفت سالگی 

در این سن کودکان علاوه بر یادگیری از معلم‌ها و همسن و سال هایشان سعی در تقویت علایق خود دارند؛ برای مثال برخی از کودکان از انجام آزمایشات علمی (به کمک والدین)، ساخت جواهر یا بازی با عروسک لذت می‌برند. دوستان در این سن نقش بسیار مهمی دارند و فرزند شما ممکن است شروع به درخواست وسیله‌هایی کند که در حال حاضر ندارد زیرا دوستان او آن را دارند.

در این سن کودکان به شدت طرفدار بازی‌های کامپیوتری هستند ولی در عین حال از بازی کردن با دوستانشان لذت می‌برند مثل بازی‌ ورزشی‌، بازی کارتی و بازی های فکری مثل تخته نرد و شطرنج! برای نمونه ماشین‌های کنترلی، تلسکوپ، ذره بین، آهنربا، جعبه‌ی لوازم علمی‌، وسایل ورزشی.

 

اسباب بازی مناسب از شش تا هفت سالگی 

 

اسباب بازی مناسب بالای هشت سال

کودکان در این سن به ورزش‌های محیط باز مثل دوچرخه سواری و اسکیت و... علاقه دارند و تمایل دارند شبیه به بزرگترها رفتار کنند و عادات و توانایی‌های آن‌ها را داشته باشند. کودکان با کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری می‌توانند خودشان را به چالش بکشند و هربار سعی می‌کنند امتیاز بهتری نسبت به قبل بگیرند. آن‌ها از رقابت با دوستانشان نیز لذت می‌برند و بسیار این جمله را می‌شنویم: «من این امتیاز را گرفتم تو چه امتیازی گرفتی؟» کار کردن روی پروژه‌های طولانی که تا چند روز ممکن است طول بکشد از جمله کارهایی است که کودکان در این سن انجام می‌دهند.

 

اسباب بازی مناسب بالای هشت سال

 

جمع بندی نازدونه

به یاد داشته باشید مشارکت و همکاری والدین در هر دوره از رشد کودک تاثیر بسزایی داشته و با داشتن اطلاع از توانایی‌های فرزند خود در هر سن نقش اصلی و مهمی را در تقویت مهارت‌های کودک ایفا می‌کنید. امیدواریم این وبلاگ از فروشگاه نازدونه (لباس بچگانه) برایتان مفید بوده باشد؛‌ درصورت وجود سوال، ابهام یا پیشنهادی درباره اسباب بازی مناسب کودکان در سنین مختلف، از بخش نظرات با ما و سایر کاربران نازدونه در میان بگذارید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!