تاثیر کتاب خواندن در دوران بارداری
08 تیر 1401 ساعت 16:28

تاثیر کتاب خواندن در دوران بارداری

دوران شگفت انگیز بارداری که پر از دغدغه، لذت ها و ترس هاست. اگر شما برای اولین بار، باردار شده اید پس ممکن است با مشاهده علائم و تغییرات در وجود خود غافلگیر شوید. در این دوران شما به مرور وجود جسم کوچکی در وجودتان را باور میکنید و متوجه پیوند عمیق خودتان با او میشوید.

کتاب خواندن در دوران بارداری یکی از کارهایی است که مادران با انجام آن ضمن ایجاد آرامش در وجود فرزند، سبب ایجاد علاقه اولیه به یادگیری و کتاب خوانی میشود.

جسم کودکتان در وجود شما به وجود آمده و رشد میکند، بنابراین خواندن کتاب در دوران بارداری برای کودکتان، تاثیر فوق العاده مثبتی بر روحیه کودک و اندام های یادگیری او خواهد داشت. نازدونه در این مقاله به آموزش تاثیر کتاب خواندن در دوران بارداری و معرفی کتاب های جذاب و موثر برای مطالعه در دوران بارداری می پردازیم.

کتاب خواندن در دوران بارداری چه تاثیری بر یادگیری نوزاد دارد؟

با اینکه پیشتر نیز گفتیم که کتاب خواندن در دوران بارداری به یادگیری جنین کمک میکند و باعث رشد اندام های درگیر یادگیری میشود، هم اکنون نیز به چند مورد از این تاثیرات مثبت اشاره میکنیم تا از اهمیت آن مطلع شوید.
  • کتاب خواندن در دوران بارداری باعث ایجاد پیوند قوی تری بین مادر و نوزاد میشود.
  • کتاب خواندن در دوران بارداری به ایجاد علاقه به یادگیری آنها در آینده کمک میکند.
  • خواندن کتاب به تحریک مغز و بهبود گفتار کمک میکند.
  • کتاب خواندن به درک کلمات کمک میکند.
  • دایره لغات را افزایش میدهد.
  • کتاب خواندن در دوران بارداری به درک معانی کمک میکند.

مزایای کتاب خواندن در دوران بارداری چیست؟

بارداری مرحله ای از زندگی است که مادران دغدغه تغذیه، سلامت، بهداشت، عادات غذایی، تناسب اندام، سلامت نوزاد و... را دارد. بنابراین در معرض استرس زیادی نیز قرار دارند، کتاب خواندن به کاهش این استرس ها و افزایش آرامش مادر و کودک به شدت کمک میکند.

1. کاهش اضطراب مادر با مطالعه در دوران بارداری : 

در این دوران خواندن کتاب برای نوزاد در کاهش استرس و اضطراب مادر کمک کننده است. همچنین در نتیجه برخی از تحقیقات یافته شده که پس از کتاب خواندن یا صحبت مادر با فرزند ضربان قلب کودک کاهش می یابد.

2.کتاب خواندن در دوران بارداری یکی از روش های پیوندمادر و فرزند: 

کتاب خواندن در دوران بارداری آن هم با صدای بلند باعث قوی تر شدن پیوند و احساس مادر و فرزند میشود. همچنین پدر نیز با خواندن کتاب برای کودک متولد نشده سبب اآشنایی کودک با صدای پدر میشود.

3. افزایش توجه و تمرکز در کودک:

 اگر چه کلمات  برای کود معنی ندارد اما هنگامی که مادر شروع به خواندن کتاب در دوران بارداری میکند، دامنه توجه  کودک افزایش می یابد. همچنین تکرار کلمات سبب ذخیره شدن آنها در حافظه کودک میشود.

بهترین زمان برای کتاب خواندن در دوران بارداری

به طور کلی کتاب خواندن در دوران بارداری در هر زمانی برای مادر و فرزند مفید است، اما خواندن در دوره های خاص تاثیر دوچندانی دارد، به طور مثال؛ کودک تقریبا در حدود 6 ماهگی میتواند صداهای داخل رحم مثل؛ ضربان قلب مادر، صداهای گوارشی و ... را بشنود. البته در این دوران کودک میتواند صداهای خارجی را نیز به وضوح بشنود اما شدت کمتری نسبت صداهای داخلی دارد. به گفته برخی نوزاد در پایان 6 ماه با صداها واکنش نشان میدهد. بنابرای در این ماه ها تعامل با کودک از روش های مختلف مانند نوازش، آواز خواندن، کتاب خواندن و صحبت کردن با کودک به رشد شناختی کودک کمک میکند.
 
پس از خواندن این مطلب  و بنا بر دلایل ذکر شده، دیگر میدانید خواندن کتاب در دوران بارداری چه تاثیری بر هوش کودک دارد. پس بهتر است  برای کاهش استرس و اضطراب مادر و فرزند و رشد تمرکز کودک هر چه زودتر شروع کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!