روش‌های حل مشکل داد زدن در کودکان
30 آذر 1400 ساعت 13:57

روش‌های حل مشکل داد زدن در کودکان

اکثر کودکان برای جلب‌توجه والدین خود و به‌دست‌آوردن اسباب‌بازی یا خوراکی مدنظرشان داد می‌زنند. بعضی از والدین برای ساکت کردن کودک، تمام نیازها و خواسته‌های او را برطرف می‌کنند، درحالی که آن‌ها با این روش رفتار کودک خود را تقویت می‌کنند. گروه دیگری از پدر و مادرها بلندتر بر سر کودک فریاد می‌زنند، با این کار کودک فکر می‌کند هرکس صدای بلندتری داشته باشد برنده است و هر بار بلندتر داد می‌زند.

 در این مقاله از سایت نازدونه روش‌های اصولی برای حل مشکل داد زدن در کودکان را بررسی می‌کنیم.

نیازهای اساسی کودک خود را برطرف کنید

هر زمان که می‌توانید بررسی کنید که کودک گرسنه و خواب‌آلود نباشد. سعی کنید قبل از خروج از خانه مطمئن شوید که فرزندتان به‌خوبی استراحت کرده و غذا خورده است. اگر کودک خسته و گرسنه باشد، حوصله خرید هم نخواهد داشت. وقتی با کودک خود بیرون هستید، از مکان‌های که او خوشش نمی‌آید، دور بمانید. در عوض، به جایی بروید که کودک احساس راحتی و خوشحالی دارد.

روش‌های حل مشکل داد زدن در کودکان

با مهربانی از کودک بخواهید به آرامی صحبت کند

اگر کودک شما به دلیل خوشحالی فریاد می‌زند، سعی کنید با اظهارنظر یا انتقاد حال خوب او را خراب نکنید. اما اگر صدای بلند واقعاً شما را آزار می‌دهد، از او بخواهید به‌جای فریادزدن، آرام‌تر خوشحالی کند. با آرامش بگویید: من نمی‌توانم این فریاد را تحمل کنم، عزیزم. فریاد تو باعث می‌شود من دچار سردرد شوم.

از داد زدن کودک یک بازی بسازید

به کودک بگویید: بیا هر دو تا جایی که می‌توانیم فریاد بزنیم و نیاز او را به صدای بلند برطرف کنید. سپس بگویید: حالا وقت آن است که ببینیم چه کسی بی‌صدا است. این مرحله دوم بازی است. در مرحله بعدی حرکات دیگری انجام دهید؛ مثلاً قراردادن دست‌ها روی گوش‌ها یا بالا و پایین پریدن. این روش باعث می‌شود کودک بفهمد فریاد زدن تنها یکی از کارهای سرگرم‌کننده‌ای است که می‌تواند انجام دهد.

روش‌های حل مشکل داد زدن در کودکان

احساسات کودک خود را بپذیرید

اگر کودک شما فریاد می‌زند، احتمالاً می‌خواهد توجه شما را جلب کند. از خود بپرسید که الان او چه احساسی دارد؟ ناراحت است یا خوشحال؟ اگر فکر می‌کنید محیطی که در آن هستید او را ناراحت کرده‌، کار خود را به پایان برسانید و سریع آن مکان را ترک کنید. اگر فکر می‌کنید کودک فقط حوصله‌اش سر رفته است، احساس او را بپذیرید. با آرامش بگویید: می‌دانم که می‌خواهی به خانه بروی، فقط چند دقیقه دیگر کارم تمام می‌شود.

کودک از اینکه شما می‌دانید او چه احساسی دارد، احساس آرامش می‌کند. همچنین به او کمک خواهید کرد که یاد بگیرد احساسات خود را با کلمات بیان کند. اگر می‌دانید کودک فریاد می‌زند، زیرا فکر می‌کند می‌تواند شما را مجبور به انجام کاری کند، تسلیم نشوید. وقتی کودک داد می‌زدند و شما خواسته‌ی او را برآورده می‌کنید، فقط رفتارش را تقویت می‌کنید. بهتر است با آرامش بگویید: می‌دانم که بیسکوییت می‌خواهی، اما ما باید ابتدا این کار را تمام کنیم. وقتی به خانه رسیدیم به تو بیسکوییت می‌دهم.



آنها را مشغول نگه دارید

با مشارکت در فعالیت‌ها، موقعیت را برای کودکان سرگرم‌کننده‌تر کنید. در اینجا دو تکنیک وجود دارد:

یک بازی انجام دهید: وقتی برای خرید بیرون هستید با کودک خود صحبت کنید. به او بگویید چه کار می‌کنید، به آنچه در اطرافتان می‌گذرد اشاره کنید و…. از فرزندتان برای انتخاب میوه و سبزیجات و اقلام خارج از قفسه‌ها کمک بگیرید تا سرگرم‌کننده‌تر شود، یا یکی از شعرهایی که او حفظ است را با هم بخوانید. حتی می‌توانید خلاق باشید و درباره‌ی کاری که انجام می‌دهید شعر بگویید.

به کودک اسباب بازی و تنقلات بدهید: بهتر است گاهی اسباب‌بازی یا خوراکی به کودک بدهید، فقط مطمئن شوید که این‌ها را قبل از داد زدن، به کودک می‌دهید. اگر منتظر بمانید تا آنها فریاد بزنند، سپس خوراکی بدهید این پیغام را به کودک می‌دهید که وقتی داد می‌زند به خواسته‌اش می‌رسد. وقتی که هنوز ساکت است و داد نمی‌زند، یک میان‌وعده یا اسباب‌بازی به او بدهید.

جمع‌بندی

برای بسیاری از مادران، سخت‌ترین قسمت کنارآمدن با کودکی است که دوست دارد داد بکشد، در حالی که توسط دیگران مورد قضاوت قرار می‌گیرد. بهتر است نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشید و توجه خود را به کودکتان معطوف کنید. اگر در جایی مانند کتابخانه یا رستوران آرام هستید و داد زدن کودک شما مزاحم دیگران است، او را بیرون ببرید. اما در یک سوپرمارکت یا مرکز خرید شلوغ نگران دیگران نباشید. تلاش کنید با روش‌های گفته شده در این مقاله مشکل داد زدن کودکتان را حل کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!