چگونه کودکان بیش فعال را کنترل کنیم
22 آذر 1400 ساعت 14:54

چگونه کودکان بیش فعال را کنترل کنیم

اغلب کودکان بیش‌فعال با‌انرژی نامحدود از فعالیتی به فعالیت دیگر می‌پرند. یک بچه بیش‌فعال ممکن است در توجه‌کردن به موضوعات و بی‌حرکت نشستن روی صندلی خود مشکل داشته باشد. همچنین، آن‌ها می‌توانند تکانشی باشند، به این معنی که کاری را بدون فکر کردن به نتایج آن انجام می‌دهند. همه این موارد رسیدگی به بچه‌های بیش‌فعال را دشوار می‌کند.

قبل از هر چیز لازم است توجه داشته باشید کودک بیش فعال بد نیست. فقط ممکن است به کمی توجه و صبر نیاز داشته باشد تا انرژی و فرایند فکر خود را هدایت کند. در این مقاله از سایت نازدونه چند راهکار ساده برای کنترل بچه‌های بیش‌فعال را بررسی می‌کنیم:

انرژی کودک بیش‌فعال را هدایت کنید

ابزاری برای تخلیه انرژی و آرام‌کردن ذهن کودک خود پیدا کنید؛ یک کودک بیش فعال باید زیاد بدود و بازی کند. روی کلاس‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که به او کمک می‌کند انرژی‌اش را مصرف کند تا ذهنش را آرام کند.

با کودک خود به روشی ساده صحبت کنید

توجه کامل خود را به کودکتان معطوف کنید و به نگرانی‌ها، علایق و دلهره‌هایش گوش فرا دهید. همچنین از او بخواهید فهرستی از کارهایی که باید انجام دهد یا بازی‌هایی که دوست دارد را تهیه کند.

در پذیرفتن احساسات به کودک خود کمک کنید

کودکان مبتلا به بیش فعالی برای کنترل خشم، غم و نگرانی مشکل دارند. به کودک خود کمک کنید تا با احساساتش کنار بیاید. شما باید تجربه سالم احساساتی مثل خشم را به کودکتان آموزش دهید و در این راه می‌توانید از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

فرزند خود را به پیاده‌روی ببرید

پیاده‌روی می‌تواند هم ذهن و هم جسم انسان را جوان کند. درواقع با پیاده‌روی فرزند شما می‌تواند ذهن خود را بهتر متمرکز کند. این کار نه‌تنها باعث رهاسازی ذهن کودک می‌شود بلکه به او کمک می‌کند هنگام پیاده‌روی از مناظر لذت ببرد و آرامش بیشتری کسب کند.

چگونه کودکان بیش فعال را کنترل کنیم

به مرور فرزندتان را آرام کنید

اینکه بخواهید ظرف یک یا دو روز فرزند خود را آرام کنید، اتفاقی غیرممکن است. شما باید این کار را در طول زمان انجام دهید. برای مثال در ابتدا از او بخواهید برای پنج دقیقه بنشیند؛ در روزهای بعدی طول این مدت را بیشتر کنید. همچنین می‌توانید با تشویق کودک، انگیزه او را برای انجام این کارها بیشتر کنید.

با فرزندتان بازی کنید

انجام بازی با کودک در داخل یا بیرون خانه می‌تواند کمک زیادی به او بکند. از بازی‌های خانگی و فکری مثل شطرنج و دومینو شروع کنید. در صورتی که فرزند شما نیاز به هیجان بیشتری داشت، می‌توانید او را به بیرون ببرید و بازی‌هایی مثل تنیس روی میز، بدمینتون، فوتبال و... انجام دهید.



مراقب غذاهای کودک باشید

همیشه سعی کنید به کودک خود غذاهای خانگی با مواد تازه بدهید و از دادن غذاهایی که مواد نگهدارنده یا طعم‌دهنده‌های مصنوعی دارند، خودداری کنید. فراموش نکنید تغذیه سالم کمک زیادی به بهبود خلق‌وخو، تغییر سبک زندگی و ارتقا سلامت جسمی و روانی انسان می‌کند.

هرگز به فرزندتان بی‌اعتنایی نکنید

هیچ‌وقت فرزندتان را در طول روز به حال خود رها نکنید. بلکه سعی کنید در تکالیف درسی و فعالیت‌های روزانه او مشارکت کنید و بخشی از توجه خودتان را به او معطوف کنید، زیرا آنها به توجه شما علاقه زیادی دارند. درواقع بیش‌فعالی از عدم توجه کافی به فرزند ناشی می‌شود. همچنین با نشان‌دادن قدردانی از فرزند هنگام انجام کارهای مثبت و سازنده می‌توانید به او درمورد مؤثر بودن رفتارهای درست، اطمینان خاطر بدهید.

هرگز به فرزندتان بی‌اعتنایی نکنید

برنامه روزانه برای کودک تهیه کنید

تهیه یک برنامه برای فعالیت‌های روزانه فرزندتان کاری ضروری است. این کار به او کمک می‌کند انضباط درونی داشته باشد و به فعالیت‌های منظم خود عادت کند. برنامه روزانه همچنین به کاهش اضطراب و بی‌قراری کودک کمک زیادی می‌کند.

از رفتار درمانی کمک بگیرید

در‌نهایت، شما می‌توانید در این راه از یک روانشناس کمک بگیرید و با استفاده از رفتاردرمانی به بهبود کودک خود کمک کنید. در جلسات رفتار درمانی پذیرش احساسات، تجربه احساسات و… آموزش داده می‌شود.

جمع‌بندی

کودکان بیش‌فعال برخلاف چیزی که اغلب مردم تصور می‌کنند، بد نیستند. آنها فقط به توجه و صبر بیشتری در تعامل نیاز داند. با اینکه کنترل این کودکان سخت است اما با راهکارهایی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید تا حد زیادی با فرزند خود تعامل مثبت برقرار کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!