آموزش عادت های خوب به کودکان
29 بهمن 1399 ساعت 17:27

آموزش عادت های خوب به کودکان

کودکان برای یادگیری نحوه خواندن و نوشتن به مدرسه می‌روند و برای یادگیری ورزش در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند. اما یادگیری عادت‌های خوب نیز باید درخانه تدریس می‌شود! یکی از ساده‌ترین کارها برای آموزش، شروع در سنین پایین است.

آموزش عادات خوب به کودک

  • به فرزند خود بیاموزید که منتظر نوبت خود باشد تا صحبت کند و برای صحبت کردن، حرف دیگران را  قطع نکند. اطمینان حاصل کنید که وقتی صحبت شما تمام شد، توجه کامل خود را نسبت به صحبت او نشان می‌دهید. کودکان با دیدن این رفتار یاد می‌گیرند که به دیگران احترام بگذارند.
  • با استفاده از ظروف، میز را برای یک شام خانوادگی تنظیم کنید. نحوه قرار گرفتن قاشق، چنگال، لیوان، بشقاب‌ها و غیره را با دقت رعایت کنید. سپس هنگام استفاده از آنها هر چیزی را با اصول خود انجام دهید. این کار باعث می‌شود که فرزند شما به خوبی یاد بگیرد که چگونه باید غذا بخورد و رفتار مناسب در مهمانی، رستوران و سایر مکان‌ها چگونه است.
  • به کودکان یاد بدهید که چگونه باید تشکر کنند. مهم نیست که چقدر کم سن و سال هستند، هرگز فراموش نکنید که هر بار که چیزی را به شما تحویل می‌دهند، حتی اگر یک بطری آب یا شیشه شیر آنها باشد، از آنها تشکر کنید. این کار شما باعث می‌شود او بداند کی و چگونه باید از دیگران تشکر و قدردانی کند. 

آموزش عادت های خوب به کودکان

  • هر بار که از فرزندتان می‌خواهید کاری انجام دهد، بگویید «لطفا» این کار را انجام بده. کودکان با آنچه که از والدین می‌بینند و می‌شنوند، یاد می‌گیرند.
  • به آنها بیاموزید که وسایلی را که روی میزها هستند، در خانه خود و یا هنگام بازدید، لمس نکنند. توضیح دهید که می‌توانند به آنها نگاه کنند، اما لمس نکنند! 
  • به کودک بیاموزید که هنگام ورود به فروشگاه درب را برای دیگران باز نگه دارد. نشان دهید که چگونه در را برای دیگران باز می‌کنید، برای مثال هنگام ورود به یک مکان در را برای فرزندان خود باز کنید و اجازه دهید ابتدا آنها وارد شوند. با این کار، آنها یاد خواهند گرفت که همین کار را انجام دهند. 
  • هنگام بیرون رفتن از منزل، لباس‌های خوبی بپوشید تا منظم و مرتب باشید. هنگام صبح به اعضای خانواده سلام و صبح بخیر بگویید و توجه کنید که فرزندانتان نیز همین کار را انجام دهند. اگر فرد مسن ایستاده است، در حالی که شما نشسته‌اید، از جای خود بلند شوید و صندلی خود را به او پیشنهاد دهید. فرزندان شما یاد می‌گیرند و شما را الگوی خود قرار می‌دهند. 
  • به فرزند خود بیاموزید که مؤدب باشد و مناسب نیست که به کسانی که دارای مذهب یا نژاد متفاوت هستند، خیره شوند و یا از آنها دوری کنند. به این نکته اشاره کنید که خانواده‌های مختلف چه آداب و رسوم جالبی دارند و با چه فرهنگ زیبایی زندگی می‌کنند.


  • باید سعی کنید همیشه آرامش خود را حفظ کنید. فراموش نکنید هر بار که به تندی رفتار کنید و یا فریاد بزنید، ممکن است احترام فرزندتان را از دست بدهید.
  • آگاه باشید بین شیطنت کودکانه و رفتارهای کودکانه مانند فراموش کردن دادن غذای حیوان خانگی و غیره تفاوت زیادی وجود دارد. برخی خطاها از نظر کودک مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر فقط برای آزمایش والدین از طرف کودکان انجام می‌شوند.
  • عشق و علاقه خود را نسبت به آنها نشان بدهید. در صورتی که کار خطایی انجام می‌دهند، آنها را تنبیه کنید و دلیل تنبیه را به خوبی ب توضیح دهید تا متوجه خطای خود بشوند و در آینده از تکرار آن اجتناب کنند. پس از گذشت حادثه، آنها را در آغوش بگیرید زیرا این باعث تقویت عشق و اعتماد در آنها می‌شود.

سخن آخر

فراموش نکنید کودکان از نگاه کردن یاد می‌گیرند، نه از شنیدن! آنها شما را الگوی خود می‌دانند و در نهایت نسخه کامل‌تری از خود شما خواهند بود. پس اگر رفتاری را در کودک نمی‌پسندید به جای تذکر دادن مداوم، روی رفتار خود تمرکز کنید. شاید این شما هستید که باید رفتارتان را تغییر دهید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!