تاثیر بازی‌های گروهی بر سلامت کودکان
26 بهمن 1399 ساعت 22:35

تاثیر بازی‌های گروهی بر سلامت کودکان

از قدیم‌الایام کودکان در کوچه‌ها و با همسالان خود بازی می‌کردند. شاید اگر الان از هر کسی بپرسید شیرین‌ترین خاطرات دوران کودکیش مربوط به بازی‌های گروهی همراه با همسالان و دوستانش باشد. امروزه به دلیل تغییر شرایط جامعه دیگر کمتر شاهد حضور کودکان در کوچه پس کوچه‌ها هستیم. کودکان و نوجوانان امروزی بیشتر وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند و گویا پدران و مادران آنها فراموش کرده‌اند که کودکان نیاز دارند با همسالانشان بازی کنند. 

شاید جدا از تغییر بستر اجتماعی، عقیده بسیاری از والدین نیز تغییر کرده باشد و فکر کنند که بازی با همسالان برای کودکشان لازم نیست و ممکن است اثرات منفی در بر داشته باشد.

اما آیا واقعاً این گونه است یعنی بازی‌های گروهی و خارج از خانه به سلامتی روحی و جسمی کودکان آسیب می‌رسانند؟ یا بالعکس برای رشد عاطفی و جسمی کودکان لازم هستند.

در این مقاله سعی می‌کنیم به مزایای بازی‌های گروهی و خارج از خانه بپردازیم.

کاهش خطر ابتلا به نزدیک‌بینی

شاید عجیب به نظر برسد اما بازی در فضای باز و با همسالان باعث کاهش خطر ابتلا به نزدیک‌بینی می‌شود. هنوز دلیل علمی آن به صورت کامل مشخص نیست، اما احتمالاً میدان دید بازتر و قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید از دلایل عمده آن است.

سلامتی جسمی و ذهنی

بازی در فضای باز و با همسالان باعث می‌شود که کودکان در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. همان طور که همه ما می‌دانیم بدن انسان برای دریافت کافی ویتامین دی باید مستقیماً در معرض نور خورشید قرار بگیرد، وجود ویتامین دی برای رشد جسمی کودکان لازم است. در ضمن نور خورشید به بچه‌ها کمک می‌کند که بهتر تمرکز کنند و همین روند شکل‌گری سیناپس‌ها در مغز را تقویت می‌کند.



فعالیت جسمی بیشتر

متاسفانه یکی از مشکلات کودکان امروز کم‌تحرکی و چاقی است. کم‌تحرکی و چاقی یکی از پیش زمینه‌های ابتلا به ناراحتی‌های قلبی است. یکی از راه‌های ترغیب کودکان به فعالیت بیشتر، بازی کردن آنها با دوستان و همسالانشان است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که کودکان در هنگام بازی با یکدیگر فعالیت بدنی بیشتری دارند و فعالیت بدنی بیشتر مساوی است با سلامت قلب و عروق.

یادگیری مهارت تعامل با دیگران

انسان چه بخواهد و چه نخواهد موجودی اجتماعی است و بقای او در گرو داشتن مهارت تعامل با دیگران است. کودکان باید از همان کودکی یاد بگیرند که با دیگران تعامل داشته باشند و به خواسته‌ها و عقاید دیگران احترام بگذارند و یکی از بهترین روش‌ها برای این کار بازی‌های گروهی و دسته جمعی است. کودک در این بازی‌ها می‌آموزد که به نظرات دیگران احترام بگذارد و همیشه نباید فقط به اصطلاح حرف، حرف او باشد.

تاثیر بازی‌های گروهی بر سلامت کودکان

کاهش مشکلات رفتاری کودک

بازی در گروه همسالان باعث کاهش ابتلا به مشکلات رفتاری می‌شود. کودکان امروز به دلیل تک‌فرزندی والدین و حضور در خانواده‌های کم جمعیت معمولاً لوس بار می‌آیند. این مشکل رفتاری و مشکلاتی مشابه آن در کودکان امروزی بسیار شایع است و یکی از بهترین راه‌های درمان آن بازی کودک با گروه همسالان و خارج از خانه است. کودک در هنگام انجام این بازی‌ها متوجه می‌شود که کودکان زیادی مثل او وجود دارند و او تنها و منحصر به فرد نیست.

کاهش مشکلات خواب کودک

بازی کردن کودکان با دوستانشان باعث مصرف انرژی اضافی بدن آنها می‌شود و همین باعث می‌شود که آنها شب‌ها راحت‌تر بخوابند و زودتر به خواب بروند. شاید این امر دلیل دیگری هم داشته باشد معمولاً کودکان در فضای باز و زیر نور خورشید بازی می‌کنند، بازی زیر نور خورشید باعث تنظیم ساعت بدن می‌شود و تنظیم ساعت بدنی یکی از مهم‌ترین عوامل تنظیم چرخه خواب و بیداری است.

و سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تنها گوشه‌ای از فواید بازی‌های گروهی کودکان را بیان کنیم. همان گونه که در ابتدای مقاله بیان کردیم امروزه بسیاری از والدین تمایلی به فرستادن کودکانشان به خارج از خانه و یا حتی بازی کردن آنها با همسالانشان در داخل خانه ندارند. هدف ما در این مقاله این بود که به این دسته از والدین نشان دهیم که بازی‌های گروهی نقش مهمی در سلامت روحی و جسمی کودک ایفا می‌کند. 

والدین هر چقدر هم که دوست خوبی برای کودکشان باشند باز هم نمی‌توانند جای همسالان کودک را بگیرند. کودکان به زبان خودشان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، زبانی که والدین سال‌هاست دیگر به آن زبان سخن نمی‌گویند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!