حل عادت دروغگویی در کودکان
12 مهر 1399 ساعت 22:06

حل عادت دروغگویی در کودکان

همه کودکان بعضی اوقات دروغ می‌گویند و این یک مسئله‌ عادی تلقی می‌شود. اما در صورتی که دروغگویی کودک به یک اتفاق معمولی تبدیل شود، می‌تواند مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند. ارزش گفتن حقیقت و راستگویی را به فرزند خود آموزش دهید.

دروغ گفتن می‌تواند به یک عادت بد تبدیل شود خصوصا اگر کودکان ببینند با دروغگویی می‌توانند از مسئولیت‌پذیری برای کارهای ناپسند خود رهایی پیدا کنند. بنابراین باید هنگام مواجه شدن با دروغگویی کودکان با آنها به شیوه درست برخورد کنید. در اینجا به برخی از راهکارهایی که کودک را از دروغ گفتن باز می‌دارد، اشاره کرده‌ایم.

راستگویی را به عنوان قانون اصلی خانه خود تعیین کنید

مطمئنا در صورتی که راستگویی قانون اصلی خانه شما باشد و همه‌ی اعضای خانواده با یکدیگر ارتباطی صادقانه داشته باشند، کودکان نیز به راستگویی ترغیب می‌شوند، زیرا اولین الگوی آنها خانواده و والدین هستند. همچنین می‌توانید با فرزندان خود درباره‌ی دروغگویی و آسیب‌های آن صحبت کنید.

مهم نیست که فرزند شما چند ساله باشد، توضیح تفاوت بین گفتن حقیقت و گفتن دروغ مهم است. با این حال، آگاه باشید که تا حدود چهار سالگی، بچه‌های کوچک تفاوت بین دروغ و حقیقت را کاملا درک نخواهند کرد.

دلیل دروغ را تشخیص دهید

سه دلیل اصلی برای دروغگویی کودکان وجود دارد: خیال‌پردازی، لاف زدن یا اجتناب از مسئولیت‌پذیری. تشخیص دلیل دروغگویی کودک توسط والدین می‌تواند نقش موثری در نحوه برخورد با کودکان داشته باشد.

خیال‌پردازی

پیش دبستانی‌ها اغلب دروغ‌های خیالی می‌گویند. برای مثال «من دیشب به ماه رفتم»! در این صورت باید بپرسید «آیا واقعا رفتی یا دلت می‌خواد بروی؟» این می‌تواند به بچه ها کمک کند تفاوت بین واقعیت و رویا را درک کنند و بفهمند که این گفته آنها دروغ است.



لاف زدن

اگر کودکی به دلیل لاف زدن دروغ می‌گوید، ممکن است به این دلیل باشد که عزت نفس پایینی دارد یا می‌خواهد توجه دیگران را به خود جلب کند. 

اجتناب از مسئولیت‌پذیری

در برخی از موارد کودکان برای اینکه از زیر مسئولیت کارهای بد خود فرار کنند، دروغ می‌گویند.

بیش فعالی

بیش‌فعالی یکی از دلایلی است که موجب دروغ گفتن کودک می‌شود. متخصصان معتقدند  کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، به دلیل عدم تمرکز و فراموشی زیاد، بیشتر مستعد دروغگویی هستند. به عنوان مثال، ممکن است از کودکی بخواهید اسباب‌بازی‌های خود را جمع کند، اما اگر این کار را نکند و مواخذه شود، ممکن است سرسختانه اصرار داشته باشد که اصلا چنین تقاضایی از او نکردید. این ممکن است واقعا دروغ نباشد - ممکن است فقط حرف شما را فراموش کرده باشند.

تذکردادن به کودک

حل عادت دروغگویی در کودکان

هنگامی که مطمئن هستید کودکی دروغ می‌گوید، به او هشدار دهید. به عنوان مثال، با آرامش بگویید «من یک فرصت دیگر به تو می‌دهم که حقیقت را به من بگویی. اگر دروغ بگویی، عواقبی خواهد داشت.» اما بیشتر به جای سرزنش یا شرمنده کردن فرزند خود، روی آموزش مسئولیت‌پذیری و صداقت تمرکز کنید. آرام بودن لحن شما هنگام برخورد بسیار مهم است. اگر با عصبانیت، فریادزدن و تهدیدکردن با او رفتار کنید، کودک با شما احساس راحتی نمی‌کند و تمایل او به دروغ‌گویی بیشتر می‌شود.

در مورد پیامدهای طبیعی دروغ‌گویی بحث کنید

با فرزند خود در مورد پیامدهای طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید. توضیح دهید که دروغگویی باعث می‌شود که شما دفع دیگر او را باور نکنید، حتی اگر حقیقت را بگوید و مردم افراد دروغگو را دوست ندارند و به آنها اعتماد ندارند.

جمع‌بندی

همه بچه ها گاهی دروغ می‌گویند، اما مهم است که دروغگویی کودکان عادت نشود. هنگامی که فرزند شما می‌داند شما انتظار شنیدن حقیقت را دارید، به احتمال زیاد با صداقت بیشتری برخورد کنند. اما نحوه برخورد شما در چنین مواقعی بسیار اهمیت دارد برای همین باید به شیوه مناسب با او برخورد کنید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!