خوب گوش دادن به کودکان، وظیفه ای حساس
04 مهر 1399 ساعت 22:59

خوب گوش دادن به کودکان، وظیفه ای حساس

گوش دادن به کودکان روشی مناسب برای بهبود ارتباط شما با فرزندتان است. این کار باعث می‌شود که فرزند شما بتواند ارتباط خوب و صمیمانه‌ای با والدین خود برقرار کند و هر حرفی که دارد به راحتی بیان کند.

تمرین‌هایی برای خوب گوش دادن به فرزند

  • توجه كامل به كودك خود داشته باشيد.
  • تماس چشمی برقرار کنید و کارهای دیگری را که انجام می‌دهید متوقف کنید.
  • سعی کنید در آنچه را که فرزندتان می‌گوید و آنچه را که احساس می‌کند، تأمل کنید یا تکرار کنید تا مطمئن شوید که منظور او را متوجه شدید.
  • می‌توان برای حل مشکلات فرزندانمان تمرین کرد، حتی اگر روز بدی داشته باشیم یا مشغول کار باشیم. اما فرزندان ما باید بدانند که ما قصد داریم به آنها گوش دهیم. این باعث می‌شود فرزندان ما هنگام بزرگتر شدن، بیشتر در مورد امیدها و مشکلاتشان با ما صحبت کنند. 
  • گاهی ممکن است کودکی که ناراحت است نتواند احساسات خود را به راحتی بیان کند. گوش دادن می‌تواند راهی عالی برای کمک به او باشد. 

 

روش‌هایی که می‌توانید به فرزندتان نشان دهید، به خوبی او را می‌شنوید

تأمل، یک روش خوب برای نشان دادن این است که به دقت به فرزندتان گوش می‌دهید. شما می‌توانید این کار را با تکرار آنچه که فرزندتان گفته است یا خلاصه کردن آنچه فکر می‌کنید که او احساس می‌کند، انجام دهید.

خوب گوش دادن به کودکان، وظیفه ای که باید بدانید

بازتاب کلمات

هنگام صحبت کردن او می‌توانید در جاهایی که نمی‌تواند کلمه مناسبی را پیدا کند، شما آن کلمه را بیان کنید. با این کار به اون نشان می‌دهید که به خوبی به صحبت‌های او گوش می‌دهید. این باعث می‌شود فرزند شما بیشتر صحبت کند زیرا به توجه شما نیاز دارد. لازم نیست دقیقاً آنچه را که فرزندتان گفته است تکرار کنید، اما جملاتی متفاوت آن را بیان کنید. 

ابراز احساسات

وقتی احساسات فرزندتان را درک می‌کنید، رفتار فرزندتان را تماشا می‌کنید و سپس احساسات خود را بیان می‌کنید، در واقع به او کمک می‌کنید تا یاد بگیرد که صحبت کردن در مورد احساسات خوب است. بروز دادن احساسات همیشه آسان نیست. در اینجا چند نکته برای آسانتر کردن آن آورده شده است:



حدس زدن

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که مطمئن نیستید کودک شما چه احساسی دارد. به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما در حال گریه باشد، اما شما ممکن است ندانید که او عصبانی، ترسیده یا غمگین است. در چنین شرایطی می‌توانید حدس بزنید که او چه مشکلی دارد، به او بگویید "به نظر می‌رسد که ناراحت هستید" یا "به نظر می‌رسد که چیزی مزاحم شماست". ممکن است فرزند شما خودش نفهمد که چه احساسی دارد و با صحبت کردن می‌توانید باهم احساسات او را تشخیص دهید.

همیشه کلمات لازم نیست

شما می‌توانید به فرزندتان نشان دهید که به او گوش می‌دهید و توجه می‌کنید حتی اگر چیزی نگویید. شما می‌توانید هنگامی که کودک ناراحت است، در کنار او بنشینید و نزدیک او بمانید و یا او را بغل کنید. همه‌ی این‌ها موجب آرامش گرفتن او می‌شود و مطمئن می‌شود که شما در هر صورت از او حمایت خواهید کرد.

در مورد احساسات دیگر صحبت کنید

کودکان ممکن است همزمان احساسات مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است همزمان احساس ناراحتی و ترس کند. به فرزند خود نشان دهید که بروز همه‌ی احساسات، اهمیت دارد و ممکن است با صحبت کردن در مورد تمام احساسات بتواند به راحتی آنها را بروز دهد.

نگران اشتباه کردن درباره‌ی فرزند خود نباشید

بعضی اوقات وقتی والدین مهارت‌های گوش دادن به کودکان را یاد می‌گیرند، نگران این هستند که در تشخیص احساسات فرزند خود اشتباه کنند. شما نباید نگران باشید. معمولاً اگر والدین دچار اشتباه شوند، کودکان می‌توانند والدین را از اشتباه دربیاورند. بنابراین درباره‌ی آنچه که به شما گفته است، تأمل کنید و اجازه دهید تا بیشتر صحبت کند و به خوبی منظور و احساسات خود را بروز دهد.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!