غذاهای مفید در دوران بارداری
29 مرداد 1399 ساعت 19:24

غذاهای مفید در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی سالم همیشه لازم است، اما در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خوردن غذاهای سالم در دوران بارداری به رشد کودک شما کمک شایانی می‌کند.

داشتن رژیم غذایی سالم برای مادران باردار به معنی داشتن رژیم غذایی خاصی نیست، بلکه آنها باید از مواد غذایی متنوعی استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود که مادران باردار علاوه بر مصرف مواد غذایی مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی از قرص اسید فولیک هم استفاده کنند، تا تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی به قدر کفایت به بدن آنها برسد.

در ادامه مقاله سعی می‌کنیم به ابهاماتی که در زمینه تغذیه بارداری وجود دارد، پاسخ بدهیم.

خوردن غذای زیاد ممنوع

برخی از مادران باردار فکر می‌کنند حتماً باید دو برابر قبل، غذا بخورند در حالی که این گونه نیست. لزوماً قرار نیست مادران باردار بیشتر از قبل غذا بخورند. بلکه باید سعی کنند در طول هفته از تمام گروه‌های مواد غذایی استفاده کنند.

مصرف میوه و سبزیجات

مادران باردار باید میوه و سبزیجات زیادی (حداقل 5 وعده در طول روز) مصرف کنند. مصرف میوه و سبزیجات در دوران بارداری علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، به هضم غذا نیز کمک می‌کند و می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند.

مصرف غذاهای نشاسته‌دار یا کربوهیدرات‌ها

غذاهای نشاسته‌ای منبع مهمی از انرژی، ویتامین و فیبر هستند و بدون اینکه کالری زیادی داشته باشند به فرد کمک می‌کنند تا احساس سیری کند. کربوهیدرات‌ها شامل نان، سیب‌زمینی، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی، ذرت، جوی دو سر و غیره هستند.

غذاهای مفید در دوران بارداری

یک سوم غذای روزانه مادران باردار باید کربوهیدرات باشد. البته بهتر است از کربوهیدرات‌های سبوس‌دار مانند نان سبوس‌دار یا برنج قهوه‌ای، استفاده شود.

مصرف غذاهای پروتئینی

مادران باردار باید به صورت روزانه از غذاهای سرشار از پروتئین استفاده کنند. منابع پروتئین عبارتند از:

  • لوبیا
  • حبوبات
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز
  • گوشت مرغ
  • آجیل

 

سعی کنید از گوشت بدون چربی استفاده کنید، هنگام مصرف گوشت مرغ حتماً پوست آن را دور بیاندازید و تا آنجایی که ممکن است از روغن کم برای پخت آنها استفاده کنید.

گوشت (چه قرمز و چه سفید) باید به صورت کامل بپزد و از مصرف گوشت‌هایی که کاملاً نپخته‌اند، اجتناب کنید.

سعی کنید حتماً هفته‌ای دوبار از گوشت ماهی استفاده کنید و بهتر است یکی از این وعده‌ها ماهی چرب مانند سالمون یا ساردین باشد. توجه داشته باشید که فقط یک وعده در طول هفته از ماهی‌های چرب استفاده کنید زیرا ممکن است این ماهی‌ها حاوی سموم و آلاینده‌ها باشند.

مصرف تخم مرغ پخته یا نیم‌پز نیز در دوران بارداری توصیه می‌شود.



مصرف غذاهای لبنی

مصرف غذاهای لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و غیره در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا آنها حاوی کلسیم و سایر مواد مغذیی هستند که برای سلامتی مادران و رشد کودکانشان لازم است.

البته توجه داشته باشید که حتماً از مواد لبنی کم چرب استفاده کنید.

غذاهای مفید در دوران بارداری

اجتناب از مصرف غذاهای چرب و شیرین

مصرف زیاد غذاهای پرچرب و شیرین در دوران بارداری باعث اضافه وزن می‌شود. در ضمن خوردن زیاد چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول خون می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

غذاهای پرچرب و شیرینی که باید از خوردن زیاد آنها اجتناب کنید، عبارتند از:

چربی‌ها مانند روغن‌های خوراکی و کره

  • سس‌های چرب
  • شکلات
  • چیپس
  • بیسکویت
  • بستنی
  • نوشابه‌های گازدار

 

نکاتی در رابطه با طبخ غذا در دوران بارداری

سبزیجات و میوه‌ها را به صورت کامل بشویید، ممکن است برخی از سبزیجات حاوی سمومی باشند که ممکن است به جنین شما آسیب برسانند.

برای برش گوشت خام از چاقو و تخته جداگانه استفاده کنید.

سعی کنید بیشتر غذاها را به صورت بخارپز طبخ کنید.

بعد از آماده سازی مواد غذایی خام، تمام سطوح، ظروف و دست‌های خود را کاملاً ضدعفونی کنید.

و ... سخن آخر

همان گونه که می‌دانید تغذیه درست در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. تغذیه درست لزوماً به معنی مصرف بیش از حد مواد غذایی نیست، بلکه مادران باردار باید در طول هفته از تمام گروه‌های مواد غذایی استفاده کنند. البته توجه داشته باشید که نباید در مصرف هیچ کدام از گروه‌های مواد غذایی افراط کنید زیرا مصرف بیش از حد هر ماده غذایی ممکن است زیان‌هایی دربر داشته باشد.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!