۱۳ علت گریه نوزاد و راه های تشخیص آن
07 آذر 1402 ساعت 18:50

۱۳ علت گریه نوزاد و راه های تشخیص آن

نوزادان انسان های کوچکی هستند که برای رفع احتیاجشان به شما وابسته اند و گریه تنها راه ارتباطی است که می شناسند. شنیدن گریه نوزاد می تواند ناراحت کننده باشد، اما ناامید نشوید، کشف علت گریه نوزاد مرحله ای است که همه ی والدین از آن عبور کرده اند و شما هم با گذشت زمان و تحقیق بیشتر در تشخیص علت گریه نوزاد بهتر خواهید شد. مهم ترین کار این است که سریع به ابراز ناراحتی نوزاد واکنش نشان دهید و حداقل در کنارش باشید.

همه نوزادان به طور طبیعی در شش هفته اول، روزانه دو الی سه ساعت گریه می کنند. در واقع ما انسان ها در سه ماه اول ورود به جهان بیشتر از هر زمان دیگه ای در زندگی گریه می کنیم. گاهی تشخیص علت گریه نوزاد می تواند دشوار باشد و والدین را تحت فشار قرار می دهد. در این مقاله از نازدونه (لباس بچگانه در رشت) به ۱۳ علت رایج گریه نوزاد و باید و نبایدهای آرام کردن نوزاد می پردازیم.

علت گریه بی دلیل نوزاد چیست؟

دلیل گریه های بی وقفه و به ظاهر غیرمنطقی نوزاد، ریشه در راه های ارتباطی محدود آنها دارد. نوزاد ها برای ابزار احساس و نیاز خود گریه می کنند که نشان دهنده وجود نیاز یا ناراحتی است. انسان در مرحله نوزادی سیستم عصبی ساده ای دارد و خواسته های خود را به طور مستقیم بیان می کند و به همین دلیل، گریه بی دلیل نوزاد ممکن نیست. درک و تفسیر علت گریه نوزاد یکی از مهمترین مهارت هایی است که می توانید بیاموزید و با دقت بیشتر، کم کم در تشخیص صدای گریه نوزاد و دلایل آن بهتر خواهید شد.

متداول ترین دلیل گریه نوزاد؛ گرسنگی

نوزاد گرسنه، یک نوزاد ناراضی است.نوزادان هم معده کوچکی دارند و هم متابولیسم آنها سریع است. نوزادان اغلب هر دو ساعت یکبار گرسنه می شوند اما این زمان ممکن است برای نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند بیشتر باشد.

معمولا صدای گریه گرسنگی نوزاد ریتمیک، کوتاه و کم صدا است. به گفته کارشناسان گریه گرسنگی نوزاد صدای نِه (neh) دارد که از برخورد زبان کودک به سقف دهان در جستجوری شیر ایجاد می شود. متخصصین اطفال معتقدند که گریه نشانه دیرهنگام گرسنگی است. برای جلوگیری از گریه گرسنگی نوزاد به دنبال نشانه های اولیه گرسنگی مثل مکیدن لب، دست و جستجوی آنها برای یافتن شیر باشید.

خواب آلودگی و تشخیص خستگی نوزاد

خواب مثل هر چیز دیگر، یک مهارت آموختنی است. نوزادان تا حدود 4 ماهگی برنامه ثابتی برای خواب ندارند. برای کمک به کاهش گریه نوزاد در شب و آرام کردن او برای خواب، احتمالاً به کمی آزمون و خطا نیاز دارید تا بهترین روش برای آرام کردن کودکتان را پیدا کنید. قنداق کردن برای شروع، راه خوبی برای ایجاد احساس راحتی و امنیت برای نوزاد است. برخی از نوزادان به تاب دادن ملایم، صدای لالایی یا زمزمه واکنش مثبت نشان می دهند.

وقتی کودک بیش از حد خسته می شود، بدن او هورمون هایی تولید می کند که به او هشدار ناراحتی می دهد و باعث می شود که به خواب رفتن از قبل هم سخت تر شود. حتی اگر زمان خواب او فرا نرسیده و کودک خسته است، او را بر زمین بگذارید تا به خواب برود.

علت گریه های نوزاد


پوشک کثیف و اهمیت تمیز نگه داشتن نوزاد

بعضی نوزادها وقتی که پوشکشان سنگین و مرطوب می شود، گریه می کنند. بهتر است به طور مرتب پوشک نوزاد را چک کرده و برای اطمینان از راحتی نوزاد آن را مرتباً عوض کنید. تعویض به موقع پوشک باعث می شود که نوزاد شما دچار خارش و ناراحتی پوستی نشود. به خاطر داشته باشید که اکثر نوزادان چندین بار در روز نیاز به تعویض پوشک دارند.

نیاز به آروغ زدن و روش صحیح گرفتن آروغ نوزاد

رایج ترین دلیل گریه کودکان بعد از شیر خوردن، نیاز به آروغ زدن است. این حالت ممکن است در حین مکیدن پستانک یا انگشت هم اتفاق بیافتد. برای رفع این حالت، کودک را روی شانه خود در آغوش بگیرید و با حرکات دایره ای از پایین پشت او را بمالید و به آرامی به پشت او ضربه بزنید.

شکم درد و ناراحتی های معمول گوارشی

نوزادان مثل بزرگسالان به طور مداوم گاز دفع می کنند، اما در سه ماه اول زندگی بیشتر رایج است. تولید گاز زیاد معده یکی از اصلی ترین علت گریه نوزادها است و گذشت زمان و رشد سیستم گوارشی کمتر می شود. بعضی از نوزادان ممکن است با حساسیت معده بیشتری به دنیا بیایند و درد بیشتری نسبت به بقیه تجربه کنند.
معمولا تفاوتی بین تاثیر شیر مادر و شیر خشک در میزان گاز معده نوزادان وجود ندارد. اما اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، ممکن است رژیم غذایی شما باعث افزایش تولید گاز نوزاد شود.

مشکلات دندان در آوردن و تسکین درد لثه

رشد دندان نوزاد معمولا از ۴ تا ۵ ماهگی شروع می شود. برای تسکین درد دندان در آوردن، از دندان گیر یخچالی استفاده کنید و یا با انگشت کمی لثه او را ماساژ دهید. استفاده از ژل های تسکین دهنده درد به علت ترکیبات نامناسب توصیه نمی شود.

تاثیر لباس راحت در آرامش نوزاد

نوزادان وقتی لباس آنها راحت نباشند گریه می کنند. بهتر است قبل از خرید سیسمونی نوزاد درباره لباس نوزاد مناسب تحقیق کنید چون انتخاب لباس مناسب اهمیت زیادی دارد. معمولا لباس های یکسره مث سرهمی نوزاد و یا استفاده از رامپر و بادی نوزاد برای راحتی نوزاد و مادر مناسب تر است. برای اینکه نوزادتان همیشه راحت و خوشحال باشد، از لباس نوزادی با پارچه سبک و نرم استفاده کنید.
رشد سریع نوزاد باعث می شود که پرداخت قیمت لباس نوزاد برای بسیاری از والدین مشکل باشد. در این مواقع با خرید ست سیسمونی نوزاد می توانید با هزینه کمتر همه نیازهای نوزادتان را پاسخ دهید. برای اطلاع از بهترین قیمت سیسمونی نوزاد به فروشگاه لباس کودک نازدونه مراجعه کنید.

گریه خستگی و بی قراری نوزاد 

گریه های خستگی نوزاد معمولا بیشتر و طولانی مدت است و به دلیل ترشح هورمون استرس، نوزاد درک کمتری نسبت به محیط اطراف پیدا می کند. بودن در محیط های شلوغ می تواند سریعا نوزاد را خسته کند و گاهی اوقات، تجربیات جدید و شلوغی زیاد می تواند ترسناک یا طاقت فرسا باشد و باعث استرس در نوزاد شود.
طبق تحقیقات کمبود خواب باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و بر روند رشد نوزاد تاثیر منفی می گذارد. در چنین مواقعی نوزاد را به یک محیط آرام ببرید و برای رفع خستگی بهتر است او را بخوابانید.

نیاز به توجه و محبت والدین

تحقیقات زیادی نشان می دهند که تماس فیزیکی با والدین چقدر برای نوزاد مهم است. در آغوش گرفتن والدین در بسیاری از ویژگی های کودک، از رشد مغز تا شکل گیری رفتار اجتماعی در سال های بعد زندگی تاثیرگذار است. یکی از رایج ترین علت گریه نوزاد این است که نیاز دارد یکی از والدین او را در آغوش بگیرند.

علائم بیماری و تشخیص گریه های بیماری در نوزاد

اگر نوزاد شما بیش از همیشه گریه می کند و رفتارهای نامعمول از خود نشان می دهد، ممکن است بیمار باشد. اگر متوجه شدید که کودک شما به تکنیک های معمول آرام کردن پاسخ نمی دهد، به احتمال زیاد بیمار است. قبل از هر چیز علائم عمومی بیماری مانند دمای بدن، میزان اشتها، رنگ پوست، سرفه و ... را در نوزاد بررسی کنید و برای درمان با پزشک متخصص مشورت کنید.

ناراحتی نوزاد از شرایط محیط

نوزادان در چند ماه اول زندگی سیستم عصبی بسیار حساسی دارند، در نتیجه کوچکترین چیزها مانند صدای صحبت، یک نسیم و یا یک حس ناخوشایند می تواند آنها را آزار دهد. برای حل این وضعیت نوزادتان را در آغوش بگیرید، او را ملایم تکان دهید و یا از موسیقی آرامش بخش استفاده کنید.

کولیک، دلیل گریه های بی وقفه کودک

کولیک یکی از متداولترین دلایل گریه نوزادان است و اکثر انسان ها در ماه های اولیه زندگی به این مشکل دچار می شوند. کولیک وضعیتی است که در آن یک نوزاد سالم بیش از سه ساعت در روز، بیش از سه دوز در هفته و بیش از سه هفته متوالی گریه می کند. در این حالت معمولا شکم نوزاد سختتر از حد معمول می شود. برای حل این وضعیت کودک را به مدت چند دقیقه روی شکم بخوابانید و برای درمان از پزشک متخصص کمک بگیرید.

آلرژی در نوزادان

آلرژی در نوزادان رابطه مستقیمی با مشکل درد کولیک نوزاد دارد و طبق تحقیقات حدود ۹۰ درصد دلیل کولیک نوزاد به علت آلرژی غذایی است. نوزادهایی که از آلرژی رنج می برند معمولاً در طول روز غرغری هستند و مدفوع شل و گاهاً همراه با رگه هایی از مخاط خونی دارند. متاسفانه راه دقیقی برای تشخیص این مشکلات وجود ندارد و شما باید مثل کاراگاه ها برای مدتی همه علائم نوزاد را بررسی کنید و با حذف موقت غذاهای مشکوک تاثیر هر یک را بر گوارش نوزاد بررسی کنید.

روش های آرام کردن نوزاد گریان:

حالا بعد از تشخیص علت گریه نوزاد برای آرام کردن او چه کنیم؟ اگر گریه نوزاد شما به دلیل بیماری نباشد، در ادامه چند روش را آورده ایم که می توانید برای آرام کردن گریه نوزاد امتحان کنید:

  • حمام کردن نوزاد
  • تحریک کنجکاوی کودک و حواس پرتی
  • ماساژ کمر نوزاد
  • گرفتن آروغ
  • برقراری آرامش محیط
  • در آغوش گرفتن نوزاد
  • خواندن لالایی و آوازهای آرامش بخش
  • استفاده از پستانک برای نوزاد بالای یک ماه

سخن آخر

درک علت گریه نوزاد عزیزتان بر اعتماد به نفس و آرامش شما به عنوان یک والد تاثیر زیادی دارد. با در اختیار داشتن این دانسته ها، می توانید چالش های فرزند آوری را به راحتی پشت سر بگذارید. پاسخ مناسب به نیازهای کودکتان همراه با مهربانی و مراقبت، آرامش را در محیط زندگی شما برقرار کرده و امکان رشد بهتر را فراهم می کند. از مراقبت خود غافل نشوید و نگران نباشید، با گذشت زمان به زودی در تشخیص اینکه علت گریه نوزاد چیست حرفه ای خواهید شد.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!