شایع ترین دلایل وزن نگرفتن نوزاد + راه حل وزن گیری
11 آبان 1402 ساعت 12:38

شایع ترین دلایل وزن نگرفتن نوزاد + راه حل وزن گیری

وزن گیری نوزاد بعد از تولد مساله بسیار مهمی است؛ به همین دلیل پزشکان در هربار مراجعه به کلینیک یا خانه بهداشت، وزن نوزاد شما را اندازه گیری کرده و عدد مربوطه را در نمودار وزن گیری کارت واکسن او، ثبت می کنند. صعودی بودن نمودار نشانه وزن گیری مناسب نوزاد است اما گاها پیش می آید که در دوران شیرخوارگی، بعضی از بچه ها به دلایل مختل، وزن گیری مناسبی ندارند. قطعا وزن نگرفتن نوزاد برای هر پدر و مادری نگران کننده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این وبلاگ از نازدونه (فروشگاه لباس بچگانه در رشت) به بررسی عوامل تاثیرگذار در کاهش وزن نوزادان و راه حل های بهبود آن بپردازیم.

 

نحوه بررسی وزن نرمال نوزاد

بعضی از پدر و مادرهای ایرانی دوست دارند که نوزادشان چاق و تپل باشد؛ تپل بودن بچه ها شاید در ظاهر بامزه باشد اما در واقعیت خطرناک و دلهره آور است. این ها را گفتیم تا برسیم به این جمله که «چاق نبودن نوزاد، دلیل بر کمبود وزن او نیست.» برای بررسی نرمال بودن وزن نوزادتان -براساس قدش- باید به اگر نمودار رشد مراجعه کنید. درصورتی که نمودار رشد کودک کمتر از ۵٪ یا بیشتر از ۹۷٪ باشد،یک زنگ خطر به حساب می آید. در این مسئله هم مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ اگر احساس می کنید که نوزادتان وزن نمی گیرد، اول از همه باید دنبال دلیل وزن نگرفتن نوزاد بگردید و در گام بعدی راه حل آن را پیدا کنید.

 

علت و راه حل وزن نگرفتن نوزاد

نزولی شدن نمودار وزن نوزاد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در ادامه به بررسی شایع ترین علت های خواهیم پرداخت! البته قبل از شروع بررسی ها وظیفه داریم اشاره کنیم که بررسی دلایل وزن کم کردن نوزاد در منزل نمی تواند جایگزین مراجعه به متخصص اطفال باشد؛ پس درصورت ادامه دار بودن این ماجرا حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت و راه حل وزن نگرفتن نوزاد

۱- دفعات کم شیردهی

اگر نوزادتان وزن گیری خوبی ندارد، بهتر است تعداد دفعاتی که به نوزادتان شیر می دهید را مرور کنید؛ به خصوص در ۶ تا ۸ ماهگی! در این بازه زمانی نوزاد باید در یک شبانه روز، هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار شیر بخورد. البته اگر نوزاد بیشتر از این تقاضای شیر دارد، به هیچ عنوان امتناع نکنید.

۲- مکیدن ضعیف

اگر نوزاد حین شیر خوردن، به خوبی بتواند سینه را بمکد، بدون اینکه خسته شود، شیر کافی را از سینه شما خارج می کند. اما اگر نوزاد در مک زدن ضعیف باشد، نمی تواند شیر کافی دریافت کند و در نتیجه وزن نمی گیرد. برای حل این مشکل می توانید از شیر خشک برای وزن گیری استفاده کنید.

۳- تایم کوتاه شیردهی

بازه هربار شیردهی برای نوزادان -تازه متولد شده- باید حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه باشد. البته با افزایش سن نوزاد، نیازی نیست برای دریافت شیر کافی به این بازه زمانی پایبند باشید.

۴- درد و نارحتی

درد یا نارحتی نوزاد به خاطر آسیب های حین زایمان یا مشکلات ژنتیکی و برفک در دهان باعث کاهش توان او در شیر خوردن می شود و در نتیجه این می تواند یکی از دلایلی وزن نگرفتن نوزاد باشد.

۵- کم بودن شیر مادر

گاهی نوزاد هیچ مشکلی ندارد و توانایی مکیدنش هم خوب است اما به دلیل کم بودن شیر مادر، تغذیه مناسبی نخواهد داشت. راه حل این مسئله هم کاملا واضح است؛ اگر شیر کمی دارید، بهتر است از شیر خشک هم کمک بگیرید.

۶- تولد زودرس نوزاد

نوزادانی که زودتر از ۹ ماهگی متولد می شوند معمولا توانایی و انرژی کمتری برای برطرف کردن نیازهای خود -از جمله مکیدن سینه مادر- دارند. برای مدیریت وزن نوزادان زودرس، حتما باید با یک متخصص همراه باشید.

۷- مشکلات دهانی

از جمله مشکلات دهانی شایعی که ممکن است سبب کاهش توانایی نوزاد در مکیدن سینه شود، شامل مشکلات فیزیکی دهان مثل بند بودن زبان یا شکاف در لب یا کام است.

۸- یرقان یا زردی

زردی در نوزادان سبب کاهش اشتها می شود؛ در نتیجه نوزادانی که یرقان دارند معمولا وزن گیری مناسبی نخواهند داشت. از آنجایی که یرقان در نوزادان مسئله جدی است، پیشنهاد می کنیم حتما نوزاد را تحت نظارت متخصص، درمان کنید.

۹- ریفلاکس معده

ریفلاکس یکی از شایع ترین دلایل وزن نگرفتن نوزادان است. نوزادانی که دچار ریفلاکس معده هستند بلافاصله بعد از شیر خوردن، بالا می آورند؛ پس جذب چدانی نخواهند داشت . همچنین در ریفلاکس علاوه بر برگرداندن شیر خورده شده، اسید معده هم خارج می شود که سبب درد در مری خواهد شد. این درد سبب امتناع نوزاد از شیر خوردن می شود.

۱۰- مشکلات نورولوژی

یکی دیگر از دلایل وزن نگرفتن نوزاد، مشکلات نورولوژی است. مشکلاتی مثل سندرم داون، بیماری قلبی مادرزادی، حساسیت غذایی، فیبروز سیستیک یا بیماری سلیاک مانع از درست شیر خوردن نوزاد می شود. توجه داشته باشید که این یک مورد خاص است و هر ناتوانی در شیر خورد یا کاهش وزن نوزاد، دلیل بر مشکلات نورولوژی نمی باشد.

۱۱- عفونت ادراری

یکی دیگر از بیماری هایی که سبب وزن نگرفتن نوزاد می شود، عفونت ادراری است. آنها به وزن مطلوب نمیرسند و در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتی وزن هم از دست میدهند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!