روش‌های مفید در تربیت کودکان
19 مرداد 1399 ساعت 23:58

روش‌های مفید در تربیت کودکان

بسیاری از والدین فکر می‌کنند همین که مطمئن شوند کودکشان تکالیف مدرسه‌اش را انجام می‌دهد، نمرات خوبی کسب می‌کند یا وظایفش را به درستی انجام می‌دهد؛ والدین خوبی هستند و وظیفه خود را در قبال فرزندانشان به درستی انجام داده‌اند.

آنها فراموش می‌کنند که وظیفه واقعی والدین تربیت درست فرزندان و پرورش یک انسان «خوب» است. تربیت کودکی که در آینده یک انسان مهربان، باسخاوت و مفید برای جامعه باشد بسیار مهمتر از تربیت کودکی است که نمره عالی کسب کند.
حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چه کاری باید انجام دهیم تا کودکمان یک انسان «خوب» بار بیاید.

حس همدلی را در کودک خود پرورش دهید

هوش هیجانی و همدلی یا توانایی قرار دادن خود به جای دیگران و در نظر گرفتن احساسات و افکار آنها جزء اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی انسان‌های خوب است. مطالعات نشان داده که توانایی درک احساسات خود و دیگران، داشتن خود کنترلی و توانایی کنترل خود یکی از مهمترین مولفه‌های موفقیت در زندگی است. برای این کار، بیشتر با کودکتان صحبت کنید و حرف‌های او را بشنوید تا بتواند احساساتش را با شما در میان بگذارد. اگر کودکتان با دوستش دعوا کرد از او بخواهید خودش را جای او قرار دهد و فکر کند که او اکنون چه احساسی دارد.

کودکتان را ترغیب کنید که به دیگران کمک کنند

برای این کار خود شما باید برای کودکتان الگو باشید اگر کودک شما شاهد کمک کردن شما به دیگران باشد، قطعاً او هم در آینده انسان خیرخواهی خواهد شد. برای کودکتان داستان تعریف کنید و به صورت غیر مستقیم حس و حال انسان‌هایی را که به دیگران کمک می‌کنند برای آنها به تصویر بکشید، همچنین به آنها نشان دهید که ظلم کردن به دیگران چه عواقب بدی دارد و احساسات انسانی که به او ظلم شده را برای او توضیح دهید.

روش‌های مفید در تربیت کودکان

در ازای هر کار خوب یا کمک به دیگران، به کودکتان پاداش ندهید

اگر شما در ازای هر کار خوبی که کودکتان انجام داد به او پاداش بدهید او به این کار عادت می‌کند و بعد از انجام هر کار خوب انتظار گرفتن پاداش دارد. البته این به معنی پاداش ندادن به کودکتان نیست، گاهی می‌توانید با دادن یک هدیه کوچک او را به انجام کارهای خوب ترغیب کنید.

طرز برخورد مناسب با دیگران را به او بیاموزید

فراموش نکنید که کودک شما باید در بستر اجتماع زندگی کند و با دیگران تعامل داشته باشد، بنابراین باید بداند که چگونه با دیگران برخورد کند. سعی کنید برخورد مودبانه با دیگران، عذرخواهی به‌جا، خوش خلقی، بخشنده بودن و ... را به کودکتان بیاموزید.



مهربانانه و با احترام با کودکتان رفتار کنید

اگر می‌خواهید کودک شما در اجتماع با دیگران به درستی برخورد کند و شخصیت درستی داشته باشد تا دیگران به او احترام بگذارند، همه چیز از خود شما شروع می‌شود. کودکتان را با القاب زشت و نامناسب خطاب نکنید، با او با احترام رفتار کنید و بر سر او داد نزنید. شکل‌گیری درست شخصیت از دوران کودکی شروع می‌شود.

نظم و انضباط را به کودک خود بیاموزید

نظم و انضباط از مولفه‌های مهم موفقیت است که البته ریشه آن به دوران کودکی برمی‌گردد. بنابراین سعی کنید مرتب و منظم بودن را به کودکتان بیاموزید و اتفاقاً در این زمینه سخت‌گیر باشید تا کودک شما به منظم بودن عادت کند.

مسئولیت بعضی از کارهای خانه را برعهده کودکتان بگذارید

کودک شما باید مسئولیت‌پذیری را از دوران کودکی بیاموزد. در ضمن کودکان زمانی که مسئولیتی به آنها سپرده می‌شود احساس مفید بودن می‌کنند و در صورت اتمام آن کار حس موفقیت به آنها دست می‌دهد. کودکی که شیرینی حس موفقیت را بچشد، قطعاً همیشه سعی خواهد کرد در زندگی انسان موفقی باشد.

روش‌های مفید در تربیت کودکان

سخن آخر

دوباره خاطر نشان می‌کنیم که همه چیز از دوران کودکی شروع می‌شود، بنابراین وظیفه شما به عنوان والدین در زمینه تربیت صحیح فرزندتان وظیفه‌ای بس خطیر است. شما وظیفه دارید یک انسان خوب را به اجتماع تحویل دهید. خوب بودن همه چیز را در بر می‌گیرد و به معنای موفق بودن، مهربان بودن، بخشنده بودن، محترم بودن و... است. پس فراموش نکنید تربیت صحیح فرزند، بزرگ¬ترین هدیه پدر و مادر به او محسوب می‌شود.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!