جلوگیری از افسردگی کودکان در دوران کرونا
19 مرداد 1399 ساعت 12:36

جلوگیری از افسردگی کودکان در دوران کرونا

از آنجایی که بحران کرونا همچنان ما را درگیر خود کرده است و مشخص نیست چه زمانی این بحران به پایان می‌رسد، موردی که باید بسیار مراقب آن باشیم، بروز افسردگی چه در خودمان و چه در کودکانمان است.
احساس ناراحتی و پکر بودن در این زمان با توجه به خانه‌نشینی و اضطراب مدوام امری اجتناب‌ناپذیر است. هر چند همه ما سعی می‌کنیم دیدگاه مثبتی داشته باشیم اما خواه ناخواه به دلیل شرایط، افسردگی و احساس غمگین بودن به سراغمان می‌آید.

از آنجایی که کودکان روحیه حساس‌تری دارند بیشتر تحت تاثیر این شرایط و جو منفی حاکم بر اجتماع قرار می‌گیرند و به همین دلیل دچار افسردگی می‌شوند. والدین برای جلوگیری از افسردگی کودکانشان باید به مواردی توجه داشته باشند که سعی می‌کنیم در زیر آنها را ذکر کنیم.
با نشانه‌های بروز افسردگی در کودکان آشنا شوید.
علائم متداول افسردگی در کودکان عبارتند از :

  • ناراحتی و کج خلقی غیر معمول که در صورت تغییر شرایط همچنان پابرجاست.
  • از دست دادن علاقه نسبت به انجام فعالیت‌هایی که قبلاً به آنها علاقه داشت.
  • تغییر وزن.
  • تغییر الگوهای خواب.
  • کم تحرکی.
  • خود ارزیابی منفی (من زشت هستم؟ من خوب نیستم و ...).
  • احساس بی‌ارزشی و ناامیدی.
  • فکر کردن در مورد خودکشی یا اقدام به آن.

روانشناسان معتقدند که اگر چند مورد از این علائم بیشتر از دو هفته وجود داشته باشند، به احتمال زیاد فرد دچار افسردگی شده است.



به بچه‌ها کمک کنید آرامش داشته باشند و در مورد احساساتشان صحبت کنند

والدین باید محیط خانواده را به گونه ای مهیا کنند که کودک بتواند احساسات خود را بروز دهد و احساس آرامش کند.
این بسیار مهم است که شما به عنوان والدین شنونده خوبی باشید سعی کنید حرف‌های کودکتان را کاملاً بشنوید و تا پایان سخنانش از اظهارنظر خودداری کنید تا بدین گونه کودک شما فرصت داشته باشد احساسات نهفته خود را بروز دهد. با کودکتان همدلی کنید تا بداند که شما در این شرایط سخت در کنار او هستید و او را تنها نمی‌گذارید.

جلوگیری از افسردگی کودکان در دوران کرونا

کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از افسردگی کودکتان انجام دهید.

اگر نگران ابتلای کودکتان به افسردگی هستید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • کودکتان را تشویق کنید بازی کند و یا فعالیت بدنی داشته باشد.
  • دیدگاهی روشن از آینده ترسیم کنید. سعی کنید به جوانب مثبت در خانه ماندن و قرنطینه توجه کنید و خود شما نیز پر انرژی و مثبت باشید تا بدین گونه جو منفی خانه عوض شود.
  • به کودکتان کمک کنید عدم اطمینان و ابهام را بپذیرد. هیچ‌کس نمی‌داند این بیماری کی به پایان می‌رسد و آیا بعد از آن زندگی به روال معمول باز خواهد گشت یا خیر؟ باید ذهن کودک آماده پذیرش ابهام و مدیریت آن باشد.
  • افکار منفی را به چالش بکشید. بعد از اینکه کودکتان در خلال صحبت کردن احساسات خود را بروز داد، آنها را به چالش بکشید و از اهمیت آنها کم کنید.
  • برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید هر روز برنامه‌ای برای سرگرم شدن داشته باشید. با هم در خانه ورزش کنید، کیک بپزید، خانه را تمیز کنید و ...
  • اهداف جدیدی برای آنها تدوین کنید. درست است که کلاس‌های آموزشی و مدرسه مثل قبل وجود ندارد اما کلا‌س‌های آنلاین به تازگی زیاد شده‌اند و شما می‌توانید به فرزندتان کمک کنید در یکی از این کلاس‌های آنلاین شرکت کند تا مهارت جدیدی یاد بگیرد.
  • به کودکتان یاد بدهید که روزانه برای تمام اتفاقات مثبتی که در زندگیش می‌افتد، سپاسگذار خداوند باشد. به او بیاموزید که هر روز نعمت‌های در دسترسش را بشمارد و سپاسگذار آنها باشد. این کار باعث می‌شود که کودک به جای تمرکز بر روی نکات منفی زندگی بر روی مزیت‌های آن تمرکز کند و این خود راهکاری مناسب برای پیشگیری از افسردگی است.

 

سخن آخر

سعی کنید در دوران شیوع کرونا نسبت به تغییر خلق کودکان حساس بوده و با رعایت نکات بالا تا حد امکان از ابتلای آنها به افسردگی جلوگیری کنید. چنانچه احساس می‌کنید کودکتان به افسردگی مبتلا شده، ابتدا به دنبال نشانه‌های بروز افسردگی در او باشید و چنانچه بروز این نشانه‌ها بیشتر از دو هفته طول کشید حتماً به کمک یک روانشناس به درمان افسردگی بپردازید، توجه داشته باشید که هیچ درنگی در این زمینه جایز نیست. چرا که افسردگی خیلی سریع عمیق‌تر شده و به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود که درمان آن با گذشت زمان سخت‌تر خواهد شد.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!