اخبار بد را چگونه به کودکان بدهیم؟
19 مرداد 1399 ساعت 12:00

اخبار بد را چگونه به کودکان بدهیم؟

متخصصان و روانشناسان، با سال‌ها تمرین و تجربه عملی می‌توانند با بکارگیری مهارت‌های ارتباطی خود به راحتی اخبار بد و دشوار را به دیگران ارائه دهند. اما مسئله‌ اصلی این است که نحوه برخورد با کودک و بزرگسالان بسیار متفاوت است. برای همین زمانی که می‌خواهید اخبار بد را به کودکان بدهید با بیشتر دقت کنید.
در بعضی شرایط، والدین مجبورند شرایط سخت یا ناخوشایند را به فرزندان خود اطلاع دهند. این شرایط و اخبار بد می‌تواند خبر مرگ حیوان خانگی مورد علاقه آنها باشد، جدایی یا طلاق والدین از یکدیگر باشد و یا خبر فوت یکی از اعضای خانواده و غیره باشد. در همه‌ی این حالات باید والدین روش صحیح دادن این اخبار به کودک را بدانند تا در آینده هیچ مشکلی برای کودکان ایجاد نشود.
در اینجا به چند نکته مهم برای ارائه خبرهای بد برای کودکان اشاره کرده‌ایم:

1- صادق باشید

بیان کردن واقعیت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما باید توجه داشته باشید که این واقعیت‌ها و اخبار بد را متناسب با سن کودکان بیان کنید. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که آنها می‌فهمند و از گفتن چیزهایی که آنها را سردرگم کند، پرهیز کنید. به طور کلی، سعی کنید با کودکان واضح صحبت کنید.
هنگام دادن اخبار بد به نوجوانان نباید جزئیات اخبار را بیان کنید. حال ممکن است سوال شما این باشد که اگر به طور کلی این خبر را به کودک ندهیم بهتر نیست؟ پاسخ منفی است زیرا تحقیقات نشان داده است که والدینی که با کودکان خود صادق نبودند، عواقب بدتری داشته است.

لباس بچگانه

2- برای پاسخ به سوالات آنها آماده باشید

کودکان می‌خواهند به سؤالاتشان پاسخ داده شود. در حقیقت این حق آنها است که بتوانند به سوالاتی که ذهن آنها را مشغول می‌کند، پاسخ دریافت کنند. بنابراین والدین نباید از آنها بخواهند که «سوالی نپرسند». برای همین شما باید در محیط مناسب و با ذهن آرام با کودکان صحبت کنید و احساسات آنها را در نظر بگیرید. همچنین باید خودتان برای سوالات دشوار و ناخوشایند آماده کنید و با نهایت صبر و حوصله به تک تک سوالان کودکان پاسخ دهید.

3- به توانایی آنها در کنار آمدن با اخبار و حق شنیدن آنها احترام بگذارید

احترام به مرحله رشد و بلوغ کودکان ضروری است. کودکانی که والدین با آنها به خوبی صحبت می‌کنند و احترام می‌گذارند، اعتماد می‌کنند و احتمالا در یک وضعیت بحرانی با بلوغ بیشتری رفتار کنند. یک تحقیق در این زمینه نشان می‌دهد والدینی که با فرزندان خود مانند همسالان خود برخورد می‌کردند، فرزندان آنها بهتر از سایر کودکان با شرایط سخت کنار می‌آمدند.

اخبار بد را چگونه به کودکان بدهیم

4- ایجاد حس اعتماد در کودک

نقش اساسی والدین در فراهم آوردن حس راحتی و اطمینان در کودکان در زمان‌های سخت و بحرانی است. بنابراین باید به کودکان اجازه دهید احساسات خود را به راحتی بروز دهند و به آنها اطمینان دهید که این احساسات کاملا عادی هستند. همچنین باید به آنها اطمینان دهید که هر زمان که بخواهند شما در دسترس هستند تا به هر سؤالی پاسخ دهید و در مورد این وضعیت صحبت کنید.



5- دقت کردن در رفتارهای خود

هنگام بیان کردن اخبار بد باید احساسات خود را درباره‌ی موضوع به کودکان نشان دهید تا آنها بدانند که باید در شرایط سخت چه واکنشی از خود نشان دهند. علاوه بر این، كاملا خوب است كه به بچه‌های خود اجازه دهید ببینند كه شما غمگین، عصبانی، ناراحت و غیره هستید. این به آنها فرصتی می‌دهد تا ببینند كه چگونه احساسات بر دیگران تأثیر می‌گذارد. والدین الگوهای خاص عاطفی هستند، به ویژه در مواقع بحرانی و فرزندان شما را ارزیابی می‌کنند تا بفهمند در این مواقع، پاسخ و واکنش مناسب چیست. طبیعی باشید و در مورد آن صحبت کنید.

6- پشتیبانی و حمایت از کودک

تحت هر شرایطی باید کودکان احساس کنند که شما از آنها حمایت می‌کنید. در آن صورت آنها بهتر می‌توانند با اخبار بد شما کنار بیایند.
در صورتی که فکر می‌کنید شما آمادگی کافی برای بیان کردن اخبار بد به کودک و فرزند خود ندارید می‌توانید از روانشناسان کمک بگیرید. روانشناسان كودك می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی كنند.

شاید به این مقالات هم علاقه مند باشید:

روش‌های حل مشکل داد زدن در کودکان

روش های شستشو و نگهداری لباس بچگانه

نحوه رفتار با خواسته های کودکان

 



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!