علت و روش حل ناخن جویدن در کودکان
11 آذر 1400 ساعت 12:10

علت و روش حل ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن یکی از آن عادات ناخوشایندی است که کودکان گاهی اوقات به آن مبتلا می‌شوند. این عادت می‌تواند برای والدین آزاردهنده و برای سلامتی کودک مشکل‌ساز باشد. البته ناخن جویدن هم مانند مکیدن شست، معمولاً باگذشت زمان خودبه‌خود از بین می‌رود. اما اگر این عادت از بین نرود، چه کاری باید انجام دهید؟ در این مقاله از سایت نازدونه علت ناخن جویدن و چند نکته برای ترک این عادت را بررسی می‌کنیم.

علت ناخن جویدن کودکان چیست؟

تخمین زده می‌شود که ۳۰ تا ۶۰ درصد از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند، بنابراین فرزند شما تنها نیست. سؤال مهم این است که چه چیزی باعث بروز این عادت می‌شود؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که جویدن ناخن ممکن است ناشی از عوامل ژنتیکی باشد. همچنین، کودک نوپای شما ممکن است به دلیل جلب توجه اطرافیان ناخن‌هایش را بجود. مخصوصاً وقتی که اصرار می‌کنید ناخن‌هایش را نجود. با این حال، بیشتر متخصصان ناخن جویدن را نوعی عادت می‌دانند؛ عادت یعنی رفتاری تکراری که کودک شما حتی از آن آگاه نیست. عادت‌ها به سه دلیل اصلی ایجاد می‌شوند:

بی‌حوصلگی: یک کودک بی‌حوصله ممکن است شروع به جویدن ناخن‌های خود کند، زیرا کاری جالب برای انجام‌دادن وجود ندارد.

اضطراب: جویدن ناخن ممکن است پاسخی به استرس باشد؛ در این صورت بهتر است برای درمان اضطراب کودک اقدام کنید.

آرام‌بخشی: برخی از کودکان برای کمک به خوابیدن انگشت شست خود را می‌مکند، در حالی که برخی دیگر ناخن‌های خود را می‌جوند.

روش‌های برطرف کردن ناخن جویدن

ترک هر عادتی مستلزم مقدار زیادی خودکنترلی است. وقتی با کودک نوپایی سروکار دارید که ناخن‌هایش را می‌جود، به میزان دوبرابر خودکنترلی نیاز دارید؛ یعنی هم شما و هم فرزندتان باید خودکنترلی داشته باشید. در اینجا هفت استراتژی برای کمک به حل این مشکل را بررسی می‌کنیم.

فرزند خود را آگاه کنید

اگر فرزند شما متوجه نباشد چه‌کاری را انجام می‌دهد، نمی‌تواند عادت آن را ترک کند به علاوه، کودک باید انگیزه داشته باشد که بخواهد ناخن جویدن را متوقف کند. اولین قدم این است که به کودک خود کمک کنید تا بفهمد ناخن جویدن عادتی است که ارزش ترک آن را دارد، به‌خصوص که می‌تواند باعث عفونت و مشکلات دهان و دندان شود. همچنین می‌توانید در مورد بهداشت و لمس اشیاء با انگشتانی که در دهان بوده‌اند، صحبت کنید.



ناخن‌های کودک خود را کوتاه کنید

کودک شما نمی‌تواند چیزی که وجود ندارد را بجود، بنابراین ناخن‌های او را به خوبی کوتاه کنید. این کار همچنین تضمین می‌کند که باکتری‌ها و کثیفی‌های زیر ناخن وارد بدنش نمی‌شود.

ناخن‌های کودک خود را کوتاه کنید

از یک کد استفاده کنید

به جای اینکه به کودک خود بگویید «ناخن خود را نجود»، یک کد مخفی مانند یک کلمه خاص، لمس شانه یا سوت زدن انتخاب کرده و از آن برای یادآوری استفاده کنید تا این کار را متوقف کند. این روش می‌تواند برای کودک جالب و سرگرم‌کننده باشد.

روشی جایگزین پیشنهاد کنید

به کودک خود کمک کنید دست خود را با چیزهای دیگر مشغول کند. به او توپ‌های پلاستیکی یا حتی یک تکه پارچه نرم برای نگه‌داشتن بدهید. این روش به‌ویژه در مواقعی که به دلیل استرس یا اضطراب ناخن‌های خود را می‌جوند خوب عمل می‌کند.

از سیستم پاداش استفاده کنید

به فرزندتان برای هر روزی که ناخن‌هایش را نجود، یک جایزه کوچک بدهید. حتماً نیازی نیست از جوایز مادی استفاده کنید. حتی می‌توانید یک برچسب ستاره روی نمودار قرار دهید. سپس در پایان هفته، او می‌تواند با توجه به تعداد ستاره‌ها یک جایزه انتخاب کند. مخصوصاً برای کودکان نوپا، نیازی به جایزه بزرگ نیست. در واقع، یک برچسب یا اگر به آن علاقه دارند، یک جلسه سرگرم‌کننده نقاشی با والدین ممکن است به اندازه کافی پاداش بزرگی باشد.

فعالیت‌های سرگرم‌کننده ایجاد کنید

اگر کودکتان از بی‌حوصلگی مکرر ناخن‌هایش را می‌جود، فعالیت‌های جدیدی را پیشنهاد دهید. کتاب‌های رنگ‌آمیزی، بازی‌های فکری و لگو، هدفشان پرورش خلاقیت است و با استفاده از این‌ موارد زمان کمی برای ناخن جویدن باقی می‌ماند. همچنین می‌توانید با بردن کودک خود به پارک، کار کردن روی یک پازل یا آشپزی حواسش را از این عادت منحرف کنید.

علت ناخن جویدن کودکان چیست؟

جمع‌بندی

عادت به ناخن جویدن یکی از شایع‌ترین عادت‌هایی است که در کودکان دیده می‌شود، بنابراین نگران نباشید شما تنها نیستید. همان‌طور که گفته شد گاهی این عادت خودبه‌خود از بین می‌رود. در غیر این صورت می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مقاله این عادت را در کودک خود کاهش داده یا به طور کامل از بین ببرید.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!