روش های تقویت ذهن کودک
19 مرداد 1399 ساعت 11:07

روش های تقویت ذهن کودک

کدام والدینی را می‌شناسید که نخواهند فرزندشان فرد بسیار موفق باشد؟ همگی ما تصور‌ می‌کنیم داشتن ذهنی قوی نیازمند معجزه و یا ژن خوب است. اما تحقیقات علمی نشان می‌دهد این کار ساده‌تر از داستان‌هاست!
حقیقت این است که هیچ مسیر مشخص تضمین شده‌ای برای موفقیت پدر و مادرها وجود ندارد. آنچه در دسترس ماست، تعدادی از مطالعات مهم است که دستورالعمل‌های آن می‌تواند شانس ما را تا حد زیادی بهبود بخشد.
 در اینجا برخی از راهکارهای فرزندپروری مبتنی بر علم را می‌خوانیم که به تقویت و پرورش ذهن کودکان کمک می‌کند.

مهارت‌های اجتماعی را آموزش دهید

یک مطالعه 20 ساله توسط محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه دوک، رابطه مثبت بین مهارت‌های اجتماعی کودکان در مهدکودک و موفقیت آنها در بزرگسالی را نشان می‌دهد. آموزش برای حل مشکلات با دوستان، به اشتراک گذاشتن وسایل با آنها، گوش دادن بدون ایجاد مزاحمت و کمک به دیگران در خانه به فرزندان، مکانی عالی برای شروع است.

بیش از حد از آنها محافظت نکنید

در دوران امروزی بسیاری از والدین اجازه نمی‌دهند کودکان با مشکلات‌شان روبه‌رو شوند، بلکه سعی می‌کنند چالش‌ها را برای آنها حل کنند.
جولی لیتکات-هایمز با استناد به یک مطالعه در دانشگاه هاروارد، استدلال می‌کند که دادن اجازه اشتباه کردن به بچه‌ها در توسعه انعطاف‌پذیری و هماهنگی با محیط، در موفقیت آتی آنها بسیار مهم است. البته کار ساده‌ای نیست! باید بین محافظت از کوکان و اجازه دادن به آنها برای مقابله با مشکلات مرز روشنی ترسیم کرد.



کتاب‌خوانی را از همان نوزادی برای کودکان شروع کنید

کتاب‌هایی با تصاویر بزرگ انتخاب کنید و نظر کودک خود را به تصاویر خاصی مثل تصویر یک گاو جلب کنید. حتی می‌توانید صدای مربوط به تصویر مورد نظر را تقلید کنید.

روش های تقویت ذهن کودک

اجازه ندهید که جلوی صفحه نمایش زندگی کنند

صرف زمان بیش از حد برای وسایل کامپیوتری و الکترونیکی با چاقی کودک، الگوهای خواب نامنظم و مسائل رفتاری مرتبط است. علاوه بر این، مطالعه‌ای که در سال 2017 توسط جورج.ال وست در دانشگاه مونترال انجام شد نشان می‌دهد که بازی‌های جنگی می‌تواند به مغز آسیب برساند و باعث از بین رفتن سلول‌ها شود.
زمان سرگرمی‌های کامپیوتری باید به دو ساعت در روز محدود شود. فرزندان خود را ترغیب کنید به جای مصرف‌کنندگان منفعل، خالق محتوا شوند. آنها را ترغیب کنید که برنامه نویسی رایانه، مدل‌سازی سه‌بعدی یا تولید موسیقی دیجیتال را یاد بگیرند و این زمان را به یک تلاش سازنده تبدیل کنند.

مدام خصوصیات ذاتی کودک مانند هوش یا ظاهرش را ستایش نکنید

یک مطالعه در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که ستایش کودکان با اظهاراتی مانند موارد فوق و با تمرکز بر هوش آنها، در واقع می‌تواند منجر به کم‌کاری شود. به عنوان یک راهکار جایگزین، والدین باید تمرکز خود را بر تشویق تلاش بچه‌ها برای غلبه بر مشکلات و چالش‌ها با نشان دادن ذکاوت، پایداری و عزم بگذارند.

به کودکان خود مسولیت دهید.

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد انجام مسولیت برای رشد کودک مفید است. با این حال، فقط 28 درصد والدین مرتباً کارهایی را به فرزندان خود اختصاص می‌دهند.
تجزیه و تحلیل داده‌های دانشگاه مینه‌سوتا نشان می‌دهد که بهترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت در بزرگسالی ایجاد حس مسولیت در کودکی است.



با توجه و تمرکز نسبت به کودک خود، ایجاد اطمینان کنید

وقتی فرزندتان در حال بازی کردن است، در برابر وسوسه اینستا‌گرام‌گردی مقابله کنید و در عوض با کودک خود بازی کنید. کودکانی که ایمنی عاطفی دارند، انرژی بیشتری برای یادگیری دارند.
مطابق نظرسنجی‌ها 28 درصد از نوجوانان معتقدند والدین آنها به دستگاه‌های تلفن همراه خود معتاد هستند. یکی دیگر از تحقیقات اخیر نشان داد که 32 درصد از کودکان احساس می‌کنند برای والدین خود بی‌اهمیت هستند.

کانون خانو‌اده را گرم و صمیمی نگه دارید

اگر کودک شما بدرفتاری می‌کند، بدون ترساندن و خجالت دادن کودک او را تنبیه کنید. برای مثال اگر کودکی را کتک زد، نزدیک او بروید و در حین برقرار کردن ارتباط چشمی با صدای کم و جدی اخطار دهید. قوانین را متناسب با سن کودک، ساده، مداوم و منطقی نگه دارید.

بازی‌ها واسباب ‌بازی‌هایی‌ را انتخاب کنید که خلاقیت کودک را تقویت می‌کند

امکان بازی‌های نظارت شده را با مواد کثیف از قبیل شن، ماسه و یا حتی لجن ایجاد کنید. این بازی‌ها می‌تواند خواص مواد مایع،جامد و مخلوط کردن آن‌ها را به کودک آموزش دهد.لمس کردن مواد این چنینی برای مغز در حال رشد حیاتی است.
اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که امکان تعامل و ارتباط کودک با محیط اطرافش را فراهم کند. برای مثال: بلوک‌های خانه سازی، روابط علت و معلولی را به کودکان آموزش می‌دهد. اگر کودک چندین بلوک را بدون صاف کردن بلوک‌ها روی هم قرار دهند و بلوک‌ها روی زمین بیافتند، و در مرتبه دوم این کار را صحیح انجام دهد، رشته عصبی و اطلاعات انجام دادن صحیح این کار در مغز کودک ثبت می‌شود



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!