بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان
20 دی 1399 ساعت 23:22

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

فرض کنید کودک شما در یک مسابقه برنده می‌شود، چه احساسی دارید؟ حتماً فکر می‌کنید هر چه بیشتر او را تشویق کنید، بهتر است. حتماً فکر می‌کنید که تعریف زیاد باعث می‌شود که او احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد.

متاسفانه بسیاری از والدین این گونه فکر می‌کنند که تعریف و تمجید زیاد می‌تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان شود، اما باید بدانید که این رویکرد کاملاً اشتباه بوده و ممکن است به جای تاثیر مثبت، مخرب بوده و به شخصیت کودک آسیب جدی برساند. در زیر مواردی را ذکر می‌کنیم که می‌توانند به شما در بالا بردن اعتماد به نفس کودکتان کمک کنند:

به فرزندانتان اجازه انتخاب بدهید

برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان گاهی اوقات لازم است که اجازه بدهید فرزندانتان خودشان دست به انتخاب بزنند، خودشان با موقعیت‌های پرخطر روبرو شوند، خودشان مشکلاتشان را حل کنند و مسئولیت کارشان را برعهده بگیرند.

مراقب باشید، تعریف بیش از حد نتیجه عکس می‌دهد

روانشناسان معتقدند که اعتماد به نفس از احساس دوست داشتن، احساس امنیت و رشد مهارت‌ها ناشی می‌شود. اما بیشتر والدین فقط به دو مورد اول توجه می‌کنند و فراموش می‌کنند که اعتماد به نفس واقعی با گذشت زمان و توسعه مهارت‌های فردی به دست می‌آید، نه با تعریف و تمجید صرف.

اگر به فرزند خود بگویید که او در حال انجام یک کار خارق‌العاده است، در واقع به او این پیام را منتقل می‌کنید که دیگر لازم نیست به خود فشار بیاورد. در حالی که اعتماد به نفس از عمل، تلاش، شکست و تلاش دوباره ناشی می‌شود.

بگذارید کودک شما با موقعیت‌های تا اندازه‌ای خطرناک روبه‌رو شود

باور کنید که حمایت صرف از کودکان، از آنان موجوداتی ضعیف می‌سازد. گاهی اوقات باید از دور بنشینید و نظاره‌گر باشید. بگذارید کودک شما بعد از زمین خوردن بلند شود و تلاش نکنید دست او را بگیرید. هرگونه آسیب جسمی کوچک کودکتان را بیش از حد بزرگ نکنید و حتی گاهی آنها را نادیده بگیرید. سعی و خطا باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان می‌شود.

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

اجازه بدهید کودکان در انجام کارهای خانه کمک کنند

کودکان باید موقعیت‌هایی برای نشان دادن صلاحیت خود داشته باشند، بدین گونه احساس می‌کنند که کار آنها با ارزش است و همین باعث بالا رفتن اعتماد به نفس آنان می‌شود. حتماً کارهایی هر چند کوچک را به فرزندان خود بسپارید تا احساس کنند وجود آنها در خانه مفید است.



کودکان را ترغیب کنید که به دنبال علایق خود بروند

یکی دیگر از راه‌های بسیار خوب برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان ترغیب آنها به انجام کارهایی است که دوست دارند؛ در ضمن حتماً مطمئن شوید که کودک شما آن کار را تا آخر انجام می‌دهد و در پایان کار او را تشویق کنید.

از شکست به عنوان وسیله‌ای برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک استفاده کنید

فرض کنید کودک شما با وجود تلاش بسیار در یک مسابقه شکست می‌خورد چه کار باید بکنید؟ آیا باید او را تنبیه کنید یا بالعکس او را دلداری بدهید؟ 

هیچ کدام، سعی کنید او را تشویق کنید تا از نو شروع کند. این یک فرصت طلایی است. کودک شما اگر بتواند بعد از شکست، موفق شود. عزت نفس فوق‌العاده ای پیدا می‌کند و دیگر از شکست واهمه‌ای ندارد. 

بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

اهداف قابل دستیابی برای فرزندتان در نظر بگیرید

مطمئن شوید که اهداف مورد نظر شما برای فرزندتان کاملاً قابل دستیابی است، نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک. اگر فرزند شما توانایی جسمی بالایی ندارد از او انتظار نداشته باشید در مسابقه دو قهرمان شود، او اگر نتواند به این موفقیت برسد سرخورده شده و کلاً از رقابت گریزان می‌شود. 

جمع‌بندی

در ابتدای مطلب متذکر شدیم که بیش از حد از فرزندتان تعریف نکنید. البته منظور ما این نیست که کلاً کودکتان را تشویق نکنید، بلکه بالعکس کودک به تشویق و عشق والدین نیاز دارد. کودک شما باید بداند که اگر شکست خورد شما از او روی برنمی‌گردانید بلکه با عشق با او برخورد می‌کنید. سعی کنید در تشویق و تنبیه کودکتان جانب اعتدال را در نظر بگیرید. همین کار باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می‌شود. فراموش نکنید که اعتماد به نفس بالا جزء یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی است که موفقیت آینده فرد را تا حد زیادی تضمین می‌کند.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!